زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

امتحان GRE General

امتحان GRE Generalامتحان GRE

این امتحان به منظور سنجش دانشجویان مقاطع تحصیلی تکمیلی در سه قسمت نوشتار تحلیلی، ریاضیات و لغات انگلیسی می باشد. معمولا دانشگاه های خوب دنیا مخصوصا دانشگاه های امریکا و کانادا نمره این امتحان را به صورت اجباری از متقاضیان درخواست میکنند. در اروپا نیز جدیدا برخی دانشگاه ها (مانند دانشگاه آخن آلمان) نمره این امتحان را میخواهد. در اینجا به قسمت های اصلی این امتحان میپردازیم و سپس مطالب مرتبط با آن را بیان میکنیم. نوع paper-based آن در ایران برگزار میشود و نوع computer-based (CBT) آن در کشورها دیگر رایج تر است. به هر حال ما به همین نوع PBT می پردازیم.

 

نوشتار تحلیلی (Analytical writing) 

این قسمت شامل دو گزینه اصلی است: 

1- Issue رایتینگ 

2- Argument 

 قسمت Issue یک انشای کامل تحلیلی راجع به موضوع داده شده است. این قسمت 45 دقیقه زمان دارد و شرکت کننده باید از بین یکی از دو موضوع داده شده یکی را انتخاب کند و در مورد آن انشا بنویسد. در اینجا معیار سنجش نحوه تحلیل شما از موضوع می باشد. همچنین استفاده مناسب از لغات و اصطلاحات زبان در کسب نمره بالا کمک میکند.  

نمونه موضوعات را میتوانید از سایت ETS از این لینک ببینید. ظاهرا موضوع جدیدی وجود ندارد و هر چه در امتحان می آید از همین موضوعات هست. هر چند که تعداد آنها بسیار زیاد است و عقلانی نیست که یک نفر همه آنها را از قبل تمرین کرده و حفظ کند! مگر اینکه خیلی وقت اضافی برای هدر دادن داشته باشد. 

برای نمره گرفتن در این قسمت باید تمرین رایتینگ زیاد داشته باشید. من خودم نمره ام خوب نمیشه. آخه فقط 1 بار تمرین کرده بودم. اما به هر حال تونستم 3 صفحه کامل منظورم رو برسونم. خوبیش به اینه که 2 تا موضوع داره. بالاخره آدم یکیشو میتونه یه چیزی بنویسه. کتاب پاسخ های واقعی به پرسش های GRE هم خیلی به درد این قسمت میخوره. چون کمک میکنه که نمونه مثال های خوب رو ببینید. 

در قسمت Argument موضوعی مطرح میشود که از نظر منطقی دچار مشکل هست. مثلا رئیس یک شرکت میخواهد یک مغازه جدید تاسیس کند و بر اساس آمار فروش رقبا و محصولات جدید خودش میخواد این کار رو انجام بده. شرکت کننده باید در یک انشای کامل به نقاط ضعف و غیرمنطقی موضوع اشاره کند و حالات جدید را نیز بررسی کند. مثلا در موضوع گفته شده باید گفت که ممکن است منبع آمار درست نباشد. یا آمار رقبا دلیلی بر بهبود نمیشود. یا اینکه تاسیس مغازه جدید وابسته به شرایط جای تاسیس هست و ...  

کتابی رو که برای issue گفتم برای argument فوق العاده هست. اصلا 7-8 تا نمونه جواب رو بخونید دیگه کاملا دستتون میاد چطوری این قسمت رو بنویسید. 

این قسمت 30 دقیقه وقت داره که نسبتا کمه. یعنی از دقیقه 1 باید بنویسید که برسید 3 تا مورد رو حداقل توضیح بدید. نمره این بخش هم از 0 هست تا 6. معمولا یکی 4 یا 4.5 بشه خوب شده. برای نمره های بالا باید رایتینگتون خیلی خفن باشه که مال ما که نبود. نمره issue و argument با هم حساب میشن.

من خودم فقط همون کتاب رو خوندم. فقط یک نمونه هم خودم برای خودم تمرین کردم. فکر میکنم این قسمت رو از همه قسمت ها بهتر جواب داده باشم. حیف که فقط نرفتم چند تا اصطلاح قلبمه سلمبه هم توش بنویسم! وگرنه شاید 6 میشدم!  

 

نکته: توی GRE بیشتر به نحوه آنالیزتون نگاه میکنن نه اینکه بلد باشین انشا بنویسین! توی تافل فقط میخوان که شما انشا بنویسین. اما توی GRE باید جنبه های مختلف موضوع رو سریعا بررسی کنید و چهار یا پنج تا پاراگراف بنویسید. بنابراین بعید نیست که یک نفر بتونه نمره رایتینگ بالاتری از GRE نسبت به تافل بگیره. 

 

قسمت Verbal 

این قسمت خودش 4 تا بخش داره. یکی اینکه جای خالی رو باید با کلمه مناسب پر کنید. دوم اینکه بتونید روابط بین لغت ها رو در بیارید. مثلا میگه رابط بین اسب بالدار با اسب مثل رابط ... و ... هست. و 5 تا گزینه میده. قسمت تقریبا شبیه reading تافل هست. یعنی یک متن میده از توش سئوال میپرسه. این قسمت خیلی زمانبر هست و واقعا سخته و البته تنها جای نمره بیارش برای اونهایی که مثل من لغت بلد نبودن. قسمت آخر هم متضاد کلمات رو میخواد. یه کلمه میده میگه متضادش کدومه.  

تجربه خودم اینه که اینقدر کلمه ها سخته که فقط شانس میتونه کمک کنه! این بخش 2 بار تکرار میشه. هر بار 30 دقیقه برای 38 تا سئوال. reading ها هم یکی طولانی یکی کوتاه هست. اما طولانیش واقعا خفنه.  نمره اش هم از 200 تا 800 هست. معمولا 400 بشی یعنی خوب شدی. برای همین نمره هم باید کلی کار کنی! من که خودم وقت نداشتم اصلا نذاشتم. واقعیتش اینه که نمره اش یه جورایی فرمالیته هست. آخه هیچ کسی بالا نمیگیره. 

 قسمت ریاضی Quantative 

این قسمت از اون نامردی های آخرش هست. واقعا سخته! ریاضیات دبیرستان. مطالبی مربوط به هندسه دبیرستان و آمار و احتمالاتش توش سئوال میاد. نمره اش هم از 200 تا 800 هست که متاسفانه یا خوشبختانه اکثر بچه های مهندسی (به جز من) نمره اشون 800 میشه. تا 2-3 تا سئوال هم اگر غلط بزنید با 800 میشید. امتحان 2 تا قسمت 30 دقیقه ای هر کدوم 30 تا سئوال (در مجموع 60 تا) داره.

 اما وحشتناکه که آدم از 60 تا سئوال فقط 1-2 تا غلط بزنه. من خودم بار اول که توی خونه از خودم تست گرفتم از 60 تا 14 تاشو غلط زدم. راستش رو بخواهید زهله ترک شدم. آخه همشو بلد بودم. اما در کمال تعجب یا گزینه رو غلط دیده بودم یا صورت سئوال رو یا اینکه همه رو درست دیده بودم اما جواب رو اشتباه زده بودم! به نظرم این قسمت تمرین زیادی میخواد. بر خلاف اونچه که اولش فکر میکردم. درسته که راحته و همه مطالب رو تقریبا بلد هستیم، اما وحشتناکه که فقط 1-2 تا غلط زده بشه. من که نتونستم. راستش رو بخواهید امتحان امروز وقت کم آوردم. چشمتون روز بد نبینه سئوال های قسمت دومش واقعا سخت بود. یعنی وقت نمیشد حل کنی. باید از روی حس گزینه رد میکردی و میزدی. محاسبه میکردی (مثل من) وقت کم میومد. بعدش یه سری سئوال هاش هم مربوط به دانش اضافی از ریاضیه. سئوالهایی که داده بود بعضی هاش اصلا حل نمیشدن. باید از قبل جوابش رو میدونستی (که من نمیدونستم.) 

اگر شانس بیارم بالای 700 بشم خوبه. مخصوصا با وقتی که آخرش کم آوردم و با سئوال هایی که بلد نبودم و حسی زدم! بچه های مهندسی به طور متوسط 700 میگیرن. البته 700 نمره خوبی نیست. اما حداقل بهتر از 690 و ... هست.  

برای نمره خوب حتما ریاضی های قبلی رو مرور کنید. لغت های زبانشو در بیارید. تا میتونید هم تست بزنید. شاید بد نباشه حداقل 4-5 روز برای اینکه 800 بشید رو بذارید! وقتتون رو هم تلف کتاب خوندن نکنید مثل من. به جاش تست بزنید! من خودم مرور کتاب بارونز و مرور کتابی که خود ETS داده بود و مرور کتاب Pearson و کل قسمت ریاضی کتاب Pearson و بارونز رو خونده بودم. اما به دردم نخورد. پس اگر میخونید سریع بخونید!

 

GRE
نظرات 3 + ارسال نظر
شیرین یکشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:48 ب.ظ

cheeeeeeesaaaaaaakhtttt:(((((((((((

کژال دوشنبه 22 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:28 ق.ظ

اها تازه فهمیدم که تو آبان اول صفحه آخر ور بخونم واز پایین
چرا دقت نکرده بودم
شما هم نخند و نگو چه خنگه خوب استرس و فکر وخیال زیاد تو سرمه

کژال دوشنبه 22 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:28 ق.ظ

اها تازه فهمیدم که تو آبان اول صفحه آخر ور بخونم واز پایین
چرا دقت نکرده بودم
شما هم نخند و نگو چه خنگه خوب استرس و فکر وخیال زیاد تو سرمه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد