زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

چکار کنیم تا در تافل IBT نمره بالا بگیریم

چکار کنیم تا در تافل IBT نمره بالا بگیریمبعد از اینکه چند شب خواب نمره تافلم رو میدیدم, بالاخره نمره تافلم آمد. شدم 88. خوب نسبتا بد نیست. اما خوب هم نیست. اکثر دانشگاه های امریکا نمره 80 میخوان ولی همه دانشگاه های استرالیا و نیوزلند نمره بالای 90 میخوان. اگر دو نمره بیشتر شده بودم میتونستم همه دانشگاه های استرالیا رو هم اقدام کنم. البته اگر استاد پیدا کنم هم شاید بتونم باهاش صحبت کنم که نمره 88 رو هم قبول کنن. اما خب دردسرهای خودش رو داره. دیشب داشتم به خودم میگفتم که خدا یه کاری میکنه که آدم اون چیزی رو که اون میخواد انتخاب کنه. الان فقط امریکا و اروپا رو میتونم انتخاب کنم. این بد نیست اما جالبه که خدا یه کاری کرده که اصلا نتونم به استرالیا دیگه فکر کنم.

کارهایی که خیلی به افزایش نمره تافل کمک میکنه.
1- دیدن فیلم های مستند با زیرنویس. بسیاری از عنوان های تافل از زمین شناسی و زیست شناسی هستن که این فیلم های مستند خیلی خیلی کمک میکنن که با موضوعاتش آشنا بشید. خوب من خیلی به این چیزا علاقه داشتم و چند مورد دیده بودم اما هیچ وقت جدی کار نکرده بودم. یه متن ما راجع به همزیستی مورچه ها و کرم ها بود که من یه فیلم مستند کامل در مورد اون دیده بودم که فکر میکنم خیلی خیلی کمکم کرد.
2- خواندن کتاب های لغت 504 و 450. من خودم هر دوی این کتاب ها رو خوندم. باید بگم که بسیار بسیار کمک میکنه. چون که لغت های بسیاری ازشون میاد که هم به لیسن شما کمک میکنه و هم به ریدینگ. یه وقتی یه لغتی میاد که اگر معنی اش رو ندونید ممکنه که یکی دو تا تست رو از دست بدید.
تافل آفیشیال گاید3- خواندن کتاب اصلی ETS (official guid) این کتاب بی نهایت مهمه. حتما حتما بخونید. لغت های ریدینگ ها و لیسن هاشو هم در بیارید و حفظ کنید. کلا سعی کنید وقتتون رو با کتاب های دیگه تلف نکنید. تافل رو از روی این کتاب یاد بگیرید. یعنی کلیت تافل رو از روی این کتاب یاد بگیرید و بعد فقط تمرین های بقیه کتاب ها رو حل کنید.
4- تمرین های کتاب دلتا. یکی از کتاب های خوب که تمرین های زیادی داره همین کتاب دلتا هست. برای ریدینگ ها لغت ها رو در بیارید تا دامنه لغاتتون بالا بره. لیسن های این کتاب بسیار بسیار مهم هستن. بعد از انجام همه لیسن ها میفهمید که چقدر مهارتتون افزایش یافته.
5- حل مدل تست های بارونز. به نظر من نزدیک ترین تست های اصلی تست های آفیشیال بود. دو هفته آخر خوبه که فقط اینا رو کار کنید. مخصوصا تا قبل از امتحان به شدت مهم هستن. واقعا برای امتحان اصلی آماده میکنن. بارونز سی دی داره و نیازی نیست که کتابشو بخرید. از روی سی دی و کامپیوتر کار کنید تا هم به استایل تافل آشنا بشید و هم مثل امتحان اصلی تمرین کرده باشید. فقط اسپیکینگ هاش به نظرم اصلا مثل امتحان اصلی نبود. امتحان اصلی موضوعاش راحتتر بودن. حالا نمیدونم امتحان ما اینطوری بود یا کلا اینطوریه.
6- تمرین تمرین تمرین. غیر از اینکه زبانتون خوب باشه نیاز هست که به اندازه کافی تمرین داشته باشید. این خیلی مهمه که بتونید با شکل امتحان تطبیق پیدا کنید. من فقط به خاطر این اسپیکینگ رو 22 گرفتم که یک هفته تمرین کرده بودم. برای خودم موضوعات رو میذاشتم و سعی میکردم حرف بزنم. یه موضوع رو 10 بار تمرین میکردم تا اونجا که چیزی که میگفتم راضی کننده بود برام. هرچند که توی امتحان اصلی خیلی خیلی توی اسپیکینگ وقت کم آوردم اما در کل روان حرف میزدم. خب صحبت کردنم به خوبی 22 نیست اما همون تمرین هایی که خودم میکردم کلی کمک کرد. مطمئن باشید که مهارت در امتحان دادن تافل 10 نمره هست.
6- آسوده امتحان بدید. بدون هیچ ترس و استرس. این آخری دیگه خیلی خیلی مهمه. ببینید امکان نداره با یه هفته وقت بیشتر نمره اتون 10 تا فرق کنه. پس بهتره همون چیزی رو که هستید باور کنید و امتحانتون رو بدید. بسیار بسیار مهمه که ریلکس باشید تا بتونید از همه ظرفیتتون استفاده کنید.

خب این ها کارهایی بودن که من خودم کردم. اما دیگران راه های دیگه ای هم داشته اند. با این کارها میتونید نمره اتون رو بالا ببرید.

تقویت هر مهارت به طور جداگانه:
jmemorize تافل لایتنر1- ریدینگ. ریدینگ فقط با خوندن زیاد و با حفظ کردن لغت های بیشتر افزایش پیدا میکنه. متن های کتاب های تمرین دلتا و آفیشیال و ... رو با درآوردن لغت هاش بخونید. اگر وقت دارید میتونید کتاب های Pbt رو بخونید. به شخصه دیدم که موضوعات pbt توی ibt هم آمده. کتاب لغت های 504 و 450 هم کاملا ضروری هستن. من یه برنامه به اسم jMemorize دانلود کردم و با اون تمرین میکردم. این برنامه بسیار کمک میکنه تا لغت ها رو درست حفظ کنید. در واقع همه جعبه لایتنر هست اما خب مدیریتش خوبه.
3- لیسنینگ: تمرین و گوش دادن مهمترین کار هست. فیلم های انگلیسی با زیرنویس ببینید. کانال های ماهواره ای MBC رو اگر دارید میتونید از فیلم های خوبش استفاده کنید. یه چیزی که خیلی خیلی بهم کمک کرد گوش دادن به شعرهای انگلیسی هست. من آهنگ های تیلور رو دانلود کردم و اونا رو هر روز گوش میدادم. هرچند که اکثر آهنگ های تیلور آسون هستند اما خیلی خیلی کمک میکنه. شاید بتونید یه خواننده بهتر هم پیدا کنید. سلیقه ای هست دیگه ولی خوب یه جوری باشه که حداقل گوش میدید بفهمید. با جستجوی lyric هر شعر میتونید متنش رو هم بگیرید تا چیزی مبهم توی شعرش براتون نمونه. خوبی شعرها اینه که وقتی هم دارید کار میکنید میتونید لیسن رو تقویت کنید! یه کار دیگه ای هم که کردم تمرین های کتاب دلتا بود. من همه لیسن هاشو حل کردم. اینطوری که گوش میدادم. بعد تست هاشو میزدم و بعد بار دوم که گوش میدادم سعی میکردم بنویسمش. بعد بار سوم میرفتم و متن لیسن رو با نوشته خودم چک میکردم. این کار خیلی زمان بر هست اما باید بگم واقعا جواب میده. تا وقتی که ننویسید لیسن تون تقویت نمیشه.
اسپیکینگ تافل3- اسپیکینگ: تمرین گفتگو روی متن های اصلی. تست های 1 و 2 رو تقریبا میتونید از قبل آماده کنید. موضوعاتش توی اینترنت گیر میاد و میتونید روی اونا تمرین کنید. من 3-4 روز کامل از صبح تا شب هی موضوع رو میذاشتم و زمان میگرفتم. سعی میکردم موضوع رو توی همون زمان انجام بدم. تمرین تنها راه کار تقویت این قمسته. دوستان کلاس های free discussion رو هم رفتن میگفتن خوبه. اما من وقت کلاس نداشتم. اگر بتونید کسی رو هم پیدا کنید که اشکالاتون رو بگیره نور علی نوره. اگر نه باید ضبط کنید و سعی کنید خودتون اشکالات خودتون رو پیدا کنید.
4- رایتینگ: این دیگه خیلی سخته. راهش فقط اینه که بنویسید و بدید یکی دیگه تصحیح کنه. من مقاله هایی که می نوشتم و استادم برام تصحیح میکرد خیلی بهم کمک کرد. البته اون ترمی هم که رفتم سر کلاس کمک خوبی بود. چون معلممون هر جلسه 3 تا رایتینگ در مورد تافل بهمون میداد و برای هفته بعد تصحیح میکرد. اگر رایتینگ کم بنویسید نمره اتون هم کم میشه. مثل من وقت ندارید سعی کنید مقاله بنویسید. این کمک خوبی میکنه. من فکر میکردم رایتینگ حداقل 25 بشم. چون خیلی خوب نوشته بودم اما خب مثل اینکه نتونسته بودم اونطوری که باید خوب گرامرها رو رعایت کنم. اگر گرامر بخونید و نمونه رایتینگ های کتاب نمونه رایتینگ رو بخونید کمک میکنه.

خب اینم تجربه من از تافل. مطمئنم که اگر رعایت کنید نمره خوبی می گیرید. من شاید دوباره چند ماه دیگه امتحان بدم. بستگی داره که این چند تا دانشگاهی که اپلای میکنم قبول بشم یا نه.

نظرات 8 + ارسال نظر
مسعود یکشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:55 ب.ظ

دوست عزیز
سلام
میشه در مورد تافل و جی آر ای بیشتر بنده رو راهنمایی کنید؟
آیا برای یادگیری لغات کار کردن با کتاب یا فلش کارت504 و 1100ورد تفاوتی با هم داره؟ کدوم بهتره؟ فلش کارت راحت تره اما اگه کتابشو نخونم چیز زیادی رو از دست میدم؟
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

سلام

تا میتونید لغت حفظ کنید. قبلا هم گفته بودم میتونید از فلش کارت استفاده کنید که خیلی بهتره. منم همین کار رو کردم. یه سری لغت بود توی اپلای ابراد من از اونا خوندم و واقعا هم تاثیر گذاشت.
کتاب در کل بهتره به نظر من. اما اگر فلش هم بخونید چیز زیادی از دست نمیدید در صورتی که فلش ها نمونه جمله هم داشته باشن و انگلیسی به انگلیسی هم داشته باشن نه اینکه لغت و معنی فقط باشه.
در هر صورت هم توصیه اکید میکنم به خوندن متن مخصوصا برای جی آر ای جدید. تا میتونید نیویورک تایمز و مجله های دیگه رو بخونید تا کاربرد لغات مدام توی متن ها براتون تکرار بشه و نه دیگه یادتون بره و نه طوطی واری یه چیزی یاد گرفته باشید.

امین پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 06:54 ب.ظ

سلام

منظورتون از حفظ لغات ریدینگ و لیسینینگ کتاب official guid لغات مثلا برای ریدینگ بخشهای : practice set 1,2, و ... منظورتون هست؟

سلام

نه منظورم اینه که ریدینگ میخونید برای لغت جدید داره یادداشت کنید و حفظ کنید. نه اینکه یه ریدینگ رو راحت دیگه فهمیدید لغاتی که بلد نیستید رو ول کنید.

امین پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:04 ب.ظ

ببخشید یه سوال دیگه
فایل های صوتی official رو دانلود کردم ولی فایل صوتی ریدینگ توش نیست؟ از کجا میشه دانلود کرد؟
ممنون از شما

آفیشال CD داره که نرم افزاری میتونید از خودتون تست بگیرید. فایل صوتی ریدینگ معمولا هیچ جا نیست. اسمشه که ریدینگه.

محمد رسول شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:09 ب.ظ

ببخشید تافل شرایط سنی هم داره.

سلام
فکر کنم یه مینیمم شانزده سال داشته باشه اما ماکزیمم نه
موفق باشید

علی پنج‌شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:41 ق.ظ

سلام،

وودی جان ممکنه فایلهای لغت جی-ممرایز ت را برای دانلود بگذاری ؟

متشکرم

http://www.mediafire.com/?jvj8v8ipu6klc

ستاره دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1394 ساعت 12:53 ب.ظ

سلام ،ممنون از اطلاعات بسیار خوب شما
میشه در رابطه با مستندی که گفتین بیشتر توضیح بدین ،اینکه ایا پکیج خاصی هست؟عنوانش چیه ؟از کجا میشه دانلودش کرد یا تهیه کرد؟
سپاس
با ارزوی موفقیت روزافزون برای شما

سلام
فکر کنم تلویزیون کانال 4 گذاشته بود. الان یادم نیست.

Ana شنبه 13 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 04:12 ب.ظ

سلام دوست عزیز!
من امسال دوم دبیرستان هستم و اول تیر کتاب passages 2 رو شروع میکنم، امتحانات فاینالم همیشه بالای ۹۵ بوده و در کل زبانم خوبه! میخواستم بدونم بعد از اتمام این دو ترم باقی مونده که تا اوایل مهر طول میکشه خوندن برای تافل رو شروع کنم یا نه؟ با توجه به اینکه قصد دارم به عنوان freshman اپلای بدم.

سلام
شما همینایی هم که داری میخونی در راستای تافل هست. همین مسیر رو ادامه بدین خوبه.

سینا دوشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 04:52 ب.ظ

Salam bebakhshid shoma chan vaght shoro kardin baraye toefl khondan??

یعنی چی؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد