زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

چطوری دانشگاه انتخاب کنیم

خوب اینکه چطوری دانشگاه انتخاب کنیم خیلی سخته. اول از همه فاکتورهایی که لازمه رو بنویسید. چیزایی که من میگم بیشتر به درد امریکا میخوره اما بقیه کشورها کماکان همینا رو میخواد اما ترتیبشون ممکنه عوض بشه. مثلا برای دکترا توی اروپا شما باید اول استاد مهمترین چیز هست. چون دیگه رشته نداره و باید همون استاد راضی بشه.

   1. کشور
   2. شهر
   3. آب و هوای شهر
   4. خود دانشگاه
   5. رشته ای که ارائه میشه و نحوه ارائه
   6. آزمایشگاه ها و فیلدهای تحقیقاتی اصلی دانشگاه
   7. اساتید رشته شما و زمینه های علاقه مندی های دانشگاه
   8. نیازمندی های دانشگاه شامل نمره های تافل, جی آر ای, معدل
   9. ددلاین اپلای هاش
  10. دانشجوهایی که قبلا از ایران رفته باش

هر کدام از اینا هزار تا توضیحات دارن. در واقع همش مهم هست. نمیشه یکیشو حذف کرد. من خودم برای اول کار فقط اولی ها رو در نظر گرفتم اما خب خیلی اشتباهه که بقیه رو نبینید. بازم میشه اینا رو خرد کرد اما خب سخت میشه.


1- کشور

انتخاب کشور نسبتا ساده هست و میتونه خیلی گزینه ها رو کم و زیاد کنه. در ابتدا هیچ قاره ای رو حذف نکنید. سعی کنید که تصمیم رو عقلانی بگیرید. من اول امریکا رو حذف کردم. بعد دیدم که بسیاری از گزینه ها توی امریکا هست. خیلی مزایا داره که توی کشورهای دیگه کمتر هست. ولی آسیا و کانادا رو حذف کردم. ببینید فقط به کشوری فکر کنید که میتونید توش زندگی کنید. دوستای من بودن که رفتند هند (چون یکساله اقامت میده و از اونجا میشه راحتتر رفت جای دیگه) اما بعد نتونستن طاقت بیارن. مثلا ممکنه کشور افریقا گزینه مناسبی نباشه!

2- شهر دانشگاه

تجربه شخصی من اینه که به جای اینکه بگردید دنبال دانشگاه رنک بالا شهر به شهر بگردید. یعنی توی یه کشوری ببینید که کجاش میتونید زندگی کنید بعد برید دنبال دانشگاه. من شهر رو مهم میدونم چون میخواهید برید چند سال از جوونیتونو یه جایی زندگی کنید نه اینکه خودکشی کنید که یه مدرکی بگیرید بعد بیایید اینجا ... به هر حال اگر با نظر من موافق باشید از شهرهایی شروع کنید که قابل زندگی کردن باشن. بیشتر دانشگاه های امریکا توی شهرهای بسیار کوچک و آب و هوای فاجعه هستن. اینطوری شاید به اونا نرسید! از ویکی پدیا شروع کنید. عالی ترین مکان برای پیدا کردن دانشگاه هست. باور نمیکنید امتحان کنید. اسم کشور رو بزنید بعد اطلاعاتش رو بگیرید خوشتون آمد ایالت ها (استان ها) شو ببینید. از همون ویکیپدیا ادامه بدید. بعد بهترین استان ها رو انتخاب کنید. توی هر استان شهرهایی که قابل زندگی کردنه رو پیدا کنید. معمولا شهرهای بزرگتر با جمعیت بیشتر شانس بیشتری برای زندگی کردن دارن. البته نه همیشه اما اغلب اوقات اینطوریه. حالا یه لیستی از شهر هایی که میتونید توش زندگی کنید در بیارید. سایت هایی هم هستن که میگن کدوم شهر قابل زندگی تره!

3- آب و هوای شهرها
البته این قسمت مربوط به قسمت قبلیه اما چون مهمه اینجا هم نوشتم. حتما آب و هوا رو نگاه کنید. دانشجوهای خارج از کشور هزار تا فشار روشون هست حالا هوا هم بد باشه دیگه نور علی نور میشه! بنابراین آب و هوا رو یه نگاهی بندازید. توی همون صفحه ویکیپیدا برای اکثر شهرها میتونید پیدا کنید. اگر نبود میتونید از weather.msn.com استفاده کنید. البته معمولا برای شهرهایی رو نداره که وضعشون خیلی خرابه! براتون مهم باشه که 6 ماه توی سرمای ده درجه زیر صفر هستید و 6 ماه توی گرمای بالای 50 درجه. یا اینکه 13 ماه از 12 ماه سال داره بارون میاد. یا 4 ماه سال شهر رو مه میگیره نمیشه رفت بیرون!

4- خود دانشگاه
 از همون ویکیپدیا میتونید لیست دانشگاه های اون شهرها رو در بیارید. اکثر شهر ها رو داره. البته سایت های دیگه ای هم هستن که لیست میدن از اونا هم میشه استفاده کرد. اما من از همون ویکیپیدا بیشتر پیدا کردن. بعدش دانشگاه ها رو تک تک باز کنید و مشخصاتشون رو ببینید. لیست ها معمولا پر لیست کالج هایی هست که برای تحصیلات لیسانسه. اما خوب اونایی که university هستن  احتمال اینکه رشته شما رو داشته باشن زیاده. یه OneNote کنار دستتون باشه. هر دانشگاهی که باز میکنید اطلاعاتی رو که بر میدارید توی oneNote ذخیره کنید. خیلی خیلی مهمه. اولش 4 تا دانشگاه میبینید همه رو حفظ میشید. اما وقتی که شد 50 تا یادتون نمیاد کدومشون چی میخواستن.
اگر رنک دانشگاه براتون مهمه برید رنکش رو نگاه کنید. اما واقعا اینه که رنک هیچ اهمیتی نداره. این مهمه که شما بتونید فاند بگیرید و جای خوبی باشید تا بتونید درس رو تموم کنید. انتخاب هاروارد و ام آی تی و... رو بذارید برای سوپر استیودنت ها! خیلی ها میرن توی این دانشگاه ها فارغ التحصیل که میشن دیگه از وضعیت انسانی خارج شده اند! تبدیل به یه ربات محقق میشن که باد غرورشون از 20 کیلومتری طوفان میکنه. (البته نه همه. حالا نگید به این دانشجوها توهین میشه. من خودم از این دانشگاه ها خوشم میاد) یادداشت همه چیزایی که دیدید (یعنی کپی و paste خیلی مهمه.)

5- رشته ای که ارائه میشه و نحوه ارائه

توی صفحه همه دانشگاه ها یه قسمت به اسم International Students یا International Programs یا Graduate programs یا یه همچین چیزی هست. بگردید ببینید که رشته ای که میخواهید توش داره یا نه. ممکنه داشته باشه یا نه. اگر نداشت که هیچی. فقط اسم دانشگاه رو توی یه صفحه ای یادداشت کنید که یادتون نره اینو قبلا دیدید و رشته شما رو نداشته. رشته رو بخونید. ببینید که چطوری میشه از اون رشته فارغ التحصیل شد. اگر علاقه ندارید به اون چیزایی که میگن اصلا ولش کنید. لازم نیست بقیه مطالب رو بخونید. درس های اصلی و معدلی که باید باهاش اون درس ها رو پاس کنید مهمترین موارد هستن. خود زمان طول کشیدن و شرایط دانشگاه هم مهمه.

6- آزمایشگاه ها و فیلدهای تحقیقاتی اصلی دانشگاه
بعد آزمایشگاه ها رو چک کنید. ممکنه رشته شما رو داشته باشه دانشگاه اما آزمایشگاهاش همشون روی مواردی کار میکنن که شما علاقه ندارید. مثلا شما کامپیوتر میخواهید بخونید. همه آزمایشگاه ها مربوط به امنیت هست. (امنیت جزو لیست رشته های ممنوع برای تحصیل ایرانی هاست) خب معلومه شما برید اونجا مجبورید امنیت بخونید! هم اگر علاقه ندارید خیلی فاجعه هست هم اینکه اگر قبول هم بشید ممکنه سفارت گیر بیفتید. دقت کنید حتما موضوعاتی که علاقه دارید آزمایشگاهش باشه که بتونید از تحقیقات پول بگیرید.

7- اساتید رشته شما و زمینه های علاقه مندی های دانشگاه
بعد از آزمایشگاه ها مهمترین موضوع اساتید هست. حتما ببینید که اون آزمایشگاه یا زمینه تحقیقاتی شما رو چه استادهایی کار میکنن. ممکنه که زمینه شما اینطوری باشه که اونجا فقط یه استاد کار میکنه اونم چینیه یا خانم هست و شما دوست ندارید با خانم ها کار کنید. خب من خودم قیافه رو هم توجه میکنم! حالا با خودتونه. ممکنه بتونید اساتید ایرانی هم پیدا کنید. معمولا بچه ها به استادها نامه میزنن تا با اونا هماهنگ کنن. این رو در نظر داشته باشید. دلتون خواست میتونید استادها رو هم بذارید توی OneNote (من خودم این کار رو نکردم)

8- نیازمندی های دانشگاه شامل نمره های تافل, جی آر ای, معدل

خب حالا که دانشگاه رو شناختید باید نیازمندی ها رو در بیارید. از همون جایی که رشته رو پیدا کردید میتونید نیازمندی ها رو در بیارید. حتما اول مطمئن بشید که نیازمندی های پذیرش رو توی رشته نزده بعد برید نیازمندی ها رو از Admission دانشگاه پیدا کنید. توی بسیاری از دانشگاه ها هر رشته ای نیازمندی های خودش رو داره. اونایی که دپارتمان ها معمولا مستقل کار میکنند این موضوع زیاد دیده میشه. اگر اول پذیرش دانشگاه رو در بیارید اون وقت ممکنه اشتباه پیش بیاد. من برای 2 تا دانشگاه این بلا سرم آمد. نمره تافل رو 80 یادداشت کرده بودم و ریپورت تافل رو فرستاده بودم اونجاها بعد که آمدم اپلای کنم دیدم برای رشته ای که من میخوام نوشته تافل 100. خوب هم ریپورت تافلم از بین رفت و هم اینکه دیگه نمیتونم این دانشگاه رو اپلای کنم. فقط اگر نیازمندی های رشته رو توی صفحه اش نزده بود برید توی admission. معمولا اطلاعات لازم از فرآیند ادمیشن تا نیازمندی هاش پیدا میشه. بنابراین ببینید که برای پذیرش چه چیزایی لازم هست. حتما هر چی لازم داره رو بذارید توی OneNote. همشو. ببیینید که برای تافل و جی آر ای چی میخواد. مثلا اگر یه دانشگاهی نوشته که وربال جی آر ای باید 600 باشه بعد شما مثل من هیچی نخوندید. دیگه نمیتونید این دانشگاه رو برید. ولی لیست کنید. ممکنه یه روز تصمیم بگیرید که این دانشگاه از همه بهتر بوده و ارزش داره جی آر ای رو رسوند به 600. ممکنه یه دانشگاهی گفته باشه ما یک قرون هم نمیدیم به کسانی که پذیرش بشن. اینم یادداشت کنید.

9- ددلاین اپلای هاش
ددلاین رو از همون صفحه ای که اطلاعات پذیرش رشته هست در بیارید. دقیقا مثل مورد قبل ممکنه هر دانشکده یا هر رشته برای خودش ددلاین داشته باشه. من اینو جدا آوردم که به اهمیتش اشاره کنم. حتما لیست دانشگاه ها رو بر اساس ددلاین سورت کنید. تا بدونید کی باید برای کدوم اپلای کنید. اگر مثلا میخواهید امسال برید و الان آخر نوامبره معلومه که نمیتونید برای دانشگاهی که ددلاینش نوامبره اپلای کنید! مخصوصا اینکه توی Ph.D. بعضی دانشگاه ها فقط 1 بار توی سال هست. به هر حال برای برنامه ریزی اپلای صد در صد این لیست لازم میشه. ددلاین ها رو و ترمهاشو توی OneNote بریزید.

10- دانشجوهایی که قبلا از ایران رفته باش
این قسمت دیگه کمتر اهمیت داره. اما بد هم نیست. یه نگاهی به دانشجوهای دانشگاه بندازید چه اونایی که هستن و چه اونایی که فارغ التحصیل شدن. اگر تونستید باهاشون از طریق ایمیل ارتباط پیدا کنید بد نیست. کمک خوبی میتونن باشن. من خودم این کار رو نکردم. ( به جز یکبار که اونا هم خیلی کمک کردن)

خوب اینا چیزایی هست که باید حتما در نظر بگیرید. اگر اینطوری که گفتم جستجو کنید خیلی سریع میتونید به جایی که میخواهید برسید. بعدشم میتونید راحتتر انتخاب کنید. پیدا کردن دانشگاه یه فرآیند بسیار طولانی هست. نیاز به زمان زیاد داره. اما خب اینطوری آدم سریعتر میرسه به چیزایی که میخواد. معمولا بچه ها 10 تا دانشگاه رو اپلای میکنن. از این 10 تا 2-3 تاشو قبول میشن و یکیشو انتخاب میکنن و میرن.


اگر بعدا چیزی به ذهنم رسید این پست رو ویرایش میکنم.

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا جمعه 29 آذر‌ماه سال 1398 ساعت 03:00 ب.ظ

سلام داداش
دیدم این مطلب کامنتی نداره گفتم بذارم براش : )
این اطلاعات هیچ جایی پیدا نمیشه (اینطوری دسته بندی شده و مرتب و منظم)
خیلی آقایی که برای امثال من وقت گذاشتی
اگه قسمت شد و تونستم واسه سال دیگه بیام دوست دارم حتما ببینمت و حضوری ازت تشکر کنم
من شروع کردم به خوندم دسته بندی مربوط به پذیرش

خواهش میکنم. ایشاله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد