X
تبلیغات
نماشا
رایتل

شریعت عقلانییکی از چیزهایی که همیشه بهش فکر میکردم این بود که چرا دین ما اینقدر خشک و قدیمی برخورد میکنه. مثلا اینکه بعد از این همه سال هنوز بحثه که دیدن ماه با چشم غیرمسلح درسته یا نه! ستاد احمقانه استهلال برای دیدن ماه! اونم توی دوره ای که محاسبات نجومی به سادگی صورت میگیره چه چیزی رو میرسونه؟

دیروز یه سایت خیلی جالب پیدا کردم که تا شب ساعت 12 داشتم مطالعه اش میکردم.

http://ghabel.blogspot.com/

سایت احمد قابل. شاگرد آیت الله منتظری که نظرات بسیار جالبی در مورد شریعت اسلام داره. چیزی که من همیشه بهش فکر میکردم. البته فکر من یه تفاوت بسیار بزرگ و عمده با این سایت داره و اونم اینه که من همیشه فکر میکردم که "عقل جمعی" باید برای تعیین مسائل روز شریعت استفاده بشه نه اینکه فقط یه عالم برای خودش اجتهاد کنه و دیگری هم برای خودش. اینطوری میشه نتایج بسیار بهتری گرفت. امروز برتری خرد جمعی بر عقل فردی ثابت شده است و رویکردی هست که اصلا در جامعه به اصلاح روحانیون و علما نمیبینیم.

فرضا آقای قابل توی سایتش گفته که پوشاندن موی سر و گردن تنها مستحب است و نه واجب. صرف نظر از درستی این نظر, خب این خیلی فرق میکنه با کسی که میاد یه دختر رو به جرم اینکه 2 تا تار موی سرش بیرون بوده مجازات میکنه. همینطور اینکه بسیاری به خاطر محدودیت هایی که حجاب کامل براشون در کشورهای دیگه به وجود میاره اصلا به اسلام فکر نمیکنن. در چنین شرایطی علمای ما کوهی از اظهارات غیرعقلانی رو استنباط کردن. مثلا یکی از مثال های همین سایت رو بگم: همین که پوشوندن موی سر واجبه اما پوشوندن حجم عورت واجب نیست که هیچی اصلا اشکالی نداره که کسی حجم عورتش هم معلوم باشه. خب این که به مراتب تحریک کننده تر هست و غیرعقلانی تر! حالا بهشون هم بگی میگن شریعت اسلام همینه! آخه یکی نیست به اینا بگه که همینطوری که حرام خدا رو حلال کردن گناهه حلال خدا رو حرام کردن گناهه؟ چرا وقتی مطلبی رو نمیدونید فقط حرومش میکنه که نکنه انجامش گناه باشه؟ چرا فکر نمیکنید همین حروم کردن بسیاری از حلال های خدا باعث فرار کردن مردم از دین شده؟

مطالعه این سایت نشون میده که شریعت ما چقدر از عقلانی بودن فاصله گرفته.

توصیه میکنم که مسلمون غیرعقلانی نباشید که اصلا پذیرفته نیست. اگر میخواهید مومن باشید باید از عقلتون تا اونجایی که میتونید استفاده کنید. حتما این سایت رو از همون پست های سال 2004 مطالعه کنید تا ببینید که فقه عقلانی میتونه کجا باشه و فقه فعلی ما کجاست.