زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

چرا من این همه ریجکت شدم؟

اینجا میخوام یه مقدار در مورد علت های ریجکتی که به ذهنم میرسه رو بنویسم.

وقتی یه نفر ریجکت میشه دلایل زیادی وجود داره. همانطوری که قبلا نوشته بودم شما توی مقطع بالایی مثل دکترا خیلی کارهاتون شخصی میشه. 


1- انگیزه ناکافی:

انگیزه مهمترین فاکتور هست. انگیزه من کم بود. تعجب نکنید. من دلم میخواست برم UCLA ولی نمره تافلم کم بود. سالی که گذشت بیشتر اپلای کردم تا اگر وضع اقتصادی جامعه خیلی خراب شد و چاره ای نداشتم که برم یکی از همینایی که قبول میشم رو برم. علاوه بر اون خیلی بی پول بودم. همش فکر میکردم اگر سال بعد بتونم برم بهتره تا یه پولی جمع کنم. اگرنه ممکن بود همین دانشگاههایی که بهم پذیرش دادن با زور میشد ازشون فاند بگیرم!


2- کم کاری بنده در ایمیل به اساتید:

من همه چی رو از چشم خودم میبینم. علی رغم اینکه سعی ام رو کردم اما خب کم کاری هم داشتم. مهمترین کم کاری من هم توی ارتباط با اساتید بود. اینکه به 2-3 تا ایمیل زدم و دیگه ادامه ندادم باعث شد که نتونم فاند بگیرم. در بعضی شرایط (مثل شرایط من) اساتید سرنوشت ساز میتونن باشن. شما خوب هستید اما توی یه فاکتور (برای من GRE) ضعف دارید. استاد میتونه روی تصمیم نهایی تاثیر بذاره که شما رو قبول کنن.


3- نمره کم تافل و GRE

اپلای یعنی رقابت با دیگران برای کسب یه موقعیت توی دانشگاهی که میخواهید. وقتی شما فاکتورهای رقابتتون ضعیف باشه, از رقبا جا میمونید. امسال شرایط اقتصادی امریکا خیلی خراب بود و چه از نظر بودجه دانشگاه ها و چه بیکاری, عده زیادی تصمیم به ادامه تحصیل گرفتن و رقابت خیلی خیلی سنگین شده بود. معلوم بود که یه نفر با GRE کم بعیده که پذیرش بگیره. باز من از 2 جا پذیرش گرفتم ولی فاند دیگه نمیشد بگیرم.

از دیدگاه حق هم نگاه کنید, حق من نبود که پذیرش بگیرم. حق اون کسی بود که 5-6 ماه وقتش رو گذاشته بود و GRE خونده بود و زمان زیادی رو برای یادگیری زبان گذاشته بود. چرا باید من که فقط 2 هفته GRE بخونم فاند بگیرم و خدایی نکرده یکی که 5-6 ماه خونده نتونه فاند بگیره؟

برای دوستان بگم با GRE زیر 1100 (البته امتحان و نمره بندی از امسال عوض میشه) اصلا اپلای نکنید بهتره. تافل هم هر چی بیشتر بهتر اما 100 به بالا شدیدا توصیه میشه.

(راهنمایی اشتباهی بعضی ها بود که گفتن GRE اونقدرها مهم نیست!)


4- زمینه کاری کمتر مرتبط اساتید:

اگر قراره یه دانشگاهی برید تقریبا معلومه با کدوم استادا میتونید کار کنید. یا اینکه اصلا چکار کنید. اگر دانشگاهی زمینه شما رو نداشته باشه خب مشخصا که عمرا بهتون پذیرش نده. مثلا برای UNCC زمینه کاری من کمتر به کارهای اونا میخورد. البته بی ربط نبود اما خب. در نتیجه اگر اون اساتید مربوطه از رزومه شما خوششون نیاد یا جا نداشته باشن شانسی ندارید.


5- شایستگی نداشتن برای یه جایی:

خب مشخصه که وقتی یه نفر نمره هاش نسبت به متوسط یه جایی کمتر باشه احتمال اینکه ریجکت بشه خیلی زیاده. من روزمه ام خوب بود و فکر نمیکنم که جایی به خاطر رزومه منو رد کرده باشه اما GRE ایم کم بود. در نتیجه شایستگی بعضی جاها رو نداشتم. 


6- شرایط رقابت دانشگاه:

یه وقتی همه چیز شما خوبه فقط یه مشکل هست که از شما بهتراش زیادن. خب شانس اینکه قبول بشید خیلی کم میشه. مثلا امسال NCSU اصلا مدارک منو نگاهم نکرده بود چون توی رقابت با دیگران از نظر GRE دیگه خیلی کم داشتم. خب دانشگاه 50 تا جا داره اگر 50 نفر بهتر از شما اپلای کرده باشن شانس شما صفر میشه. البته درسته که مثلا کسی که Stanford و برکلی اپلای میکنه احتمالا UCI هم اپلای میکنه و اگر برکلی قبول بشه میره اونجا و ممکنه یه جایی برای دیگران باز بشه.


7- خیلی شایستگی (overqualified):

این مورد برای من نیست! شاید برای شما باشه. اگر یه دانشجوی عالی مثل شما اپلای کنه توی یه دانشگاه متوسط یا بد, اونا فکر میکنن که شما مناسب اونا نیستید و رد میکنن. این مورد خیلی پیش میاد. چون شما با رفتن به اون دانشگاه یا از زندگیتون راضی نخواهید بود و یا سر سال نشده دانشگاه رو عوض میکنید.



جمع بندی:

از من به همه (از جمله خودم!) نصیحت, اینکه همیشه برای رسیدن به خواسته هاتون با نهایت توان حرکت کنید. این خواسته میتونه پذیرش باشه یا هر چیز دیگه اگر نهایت توان رو میذارید براش احتمال اینکه برسید خیلی زیاد میشه اما اگر کجدار و مریض حرکت کنید ممکنه که همین سستی باعث نرسیدن شما و هدر رفتن همه زحمات بشه.

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد علی چهارشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:36 ب.ظ http://nazeri.us

حالا اینقدر روی ucla تاکید نداشته باش، جورج واشنگتن بری چه اشکالی داره ؟

خوب الآن تکلیفت چی شد؟

الآن باید یکسال دیگه وقت بزاری یا اینکه جای دیگه میری و یا سربازی؟؟

ضمنا یه سوال ، من شنیدم آمریکا میشه کارشناسی داشته باشی و برای دکترا اونجا در خواست بدی ، چیزی شنیدی؟

UCLA بهترین بهترینه. سعی امو میکنم!
از واشنگتن خیلی خوشم نمیاد. زمینه های تحقیقاتی اش هم خیلی به من نمیخورن.

الانم تکلیف همینی هست که گفتید اما خب نه یکسال. فقط 4-5 ماه! چون باید آبان امتحان GRE و تافل رو دوباره بدم و تاریخ اپلای این دانشگاه ها هم که میدونی همه حدود 1 دسامبر تا 15 ژانویه هستن. بنابراین وقت زیادی ندارم.

پایان نامه امو نگه داشتم که فعلا سرباز نشم! تیر دفاع کنم تا دی وقت دارم دفترچه بفرستم. بعدشم اعزام میخوره اونور سال که دیگه جواب اینا آمده. این مدت هم کار میکنم و هم درس میخونم.

بله اکثر دانشگاه ها این گزینه رو دارن. اما برای این کار باید کسی که میخواد بره معدل خیلی بالایی داشته باشه و ثابت کنه که به تحقیق کردن علاقه داره. از اون مهمتر اینکه باید با اونایی که فوق دارن هم رقابت کنه! چون خود فوق داشتن یه مزیت میتونه باشه (با توجه به اینکه بچه های فوق پایان نامه تحقیقاتی دارن و بالاخره تجربه بیشتری دارن)

سارا دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:29 ب.ظ

اینقدر خودتو دست کم نگیر. یه اسکلایی رو می شناسم که پذیرش با فاند گرفتن الانم در حالی که به اندازه پشه بارشون نیست دارن میشن فارغ التحصیل دکترا . این دلیل تراشیدنا واسه خودت کارتو سخت تر می کنه گفته باشم.

منم دیدم! دوستام هم که گرفتم از من بیشتر نبودن اما دیگه قسمته. من هنوز فاند نگرفتم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد