زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

تجربیات من برای خوب شدن زبان انگلیسی

یکی از دوستان در مورد زبان پرسیده بود گفتم یه پست بذارم و تجربیاتم رو منتقل کنم.


من زبانم چندان خوب نیست اما تنبلی از خودم بوده که نخوندم. من کلا توی زندگیم فقط یک ترم ABCD رو + یک ترم برای تافل رفتم کلاس زبان.

راستش رو بخواهید بنده اعتقادی به کلاس زبان ندارم. از نظر من کلاس تنها برای بچه هایی که نیاز دارن یکی هلشون بده خوبه. اگر انگیزه بالایی برای مطالعه دارید میتونید خودتون هم بخونید و یاد بگیرید بدون اینکه کلاس برید.

اگر مثل من اعتقاد داشته باشید که معلم چیزی به شما یاد نمیده و این خداست که یاد میده به این نتیجه میرسید که خودتون هم میتونید, هر چیزی که معلم یاد میده رو یاد بگیرید. خدا رو شکر الان انواع و اقسام منابع و کتاب و ... در دسترس همه با کمترین هزینه هست و حتی آدم بی پولی مثل من هم میتونه تهیه کنه و استفاده کنه.


مهارت های اصلی زبان:

زبان چهار تا مهارت اصلی داره که همشو باید با هم یاد بگیرید. برای همش هم باید تمرین کنید تا یاد بگیرید.
1- مهارت خواندن: که با ممارست توی خوندن و حفظ لغات بیشتر بدست میاد. کتاب داستان ها هم خیلی کمک میکنن.
2- مهارت نوشتن: فقط با نوشتن بدست میاد! اگر نویسنده خوبی توی فارسی باشید معمولا میتونید توی انگلیسی هم موفق باشید. اینجا باید گرامر رو خوب یاد گرفته باشید که بعدا توضیح میدم. خوبه که مدام انشا بنویسید و بدید یکی براتون تصحیح کنه تا کم کم دستتون بیاد که اشتباهاتتون کجاست یا چطوریه میشه بهتر نوشت. این تنها جایی بود که کلاس به درد من میخورد.
3- مهارت گوش دادن: که با گوش کردن با صحبت های انگلیسی بدست میاد. حفظ لغات و اصطلاحات هم خیلی کمک میکنه.
4- مهارت صحبت کردن: که باز با صحبت کردن بدست میاد. اگر یکی باشه که صحبت هاتونو تصحیح کنه که دیگه عالیه. اگر نه خودتون باید زحمتش رو بکشید.

پس هدف افزایش این مهارت ها باید باشه. حالا ببینیم برای یادگیری زبان چکارها میشه کرد (استراتژی = راهبرد).
اول از همه بگم که زبان یعنی وقت گذاشتن. اگر میخواهید هفته ای 3-4 ساعت برید کلاس تا بعد از چند سال یه چیزی یاد گرفته باشید غیرممکنه. خودتون باید وقت بذارید. اما خب ممکنه بگید نمیدونید چطوری وقت بذارید که اینجا من تجربیاتم رو با شما در میون میذارم:


راهبردهایی برای افزایش مهارت های زبان


1- حفظ لغت: خواه نا خواه شما نیاز دارید تا کلمات رو بفهمید. اینجاست که یاد گرفتن کلمه ها خیلی مهم میشه. کتاب های 504 و 450 و 1100 رو حتما باید بخونید. اگر کم آوردید بازم کتاب برای حفظ لغت هست! لغت ها رو به روش لایتنر با نرم افزار میتونید خیلی خوب یاد بگیرید. حالا ممکنه که این لغات یادتون بره اما اگر شما مطالعه انگلیسی (خوندن متون) داشته باشید امکان نداره این اتفاق بیفته. تعجب میکنید وقتی میبینید لغتی که امروز صبح حفظ میکردید عصر توی یه مقاله میبینید! این دیدن های مکرر لغات کمک میکنه که دیگه هرگز فراموششون نکنید.


2- تقویت گرامر: گرامر یه مقداریش باید توی خونتون باشه (که با مطالعه میره توی خونتون). یه مقداریش هم تمرین خودتونه. کتاب های گرامر هم زیاده. من خودم تا حالا نخوندم. همون گرامری که راهنمایی و دبیرستان خوندیم رو خیلی خوب بلدم. اما کتاب هایی مثل English Grammar in use خیلی مفید هستند.


3- مطالعه متن های انگلیسی: اگر بتونید زمان بذارید و کتاب بخونید, مثلا یک کتاب داستان, کم کم با سبک نوشتن و ... آشنا میشید. سایت ویکیپدیای انگلیسی هم که خدا باباشو بیامرزه. هر چی بخواهید توش پیدا میشه و کلی هم اطلاعات کسب میکنید و هم زبانتون خوب میشه. الان راجع به هر چی که بخواهید توی اینترنت کتاب پیدا میشه. سعی کنید تا جایی که وقت دارید متن های انگلیسی بخونید مخصوصا در مورد چیزایی که دوست دارید.


4- گوش دادن مستمر: سایت ESLPod رو که معرفی کرده بودم که یادتون هست؟ من خودم فایل هاشو ریختم توی موبایلم و توی راه شرکت یا دانشگاه گوش میدم. یعنی حتی از ساعتی که توی ماشین هم هستم نهایت استفاده رو میکنم. وقتی که گوش میدید کم کم گوش هاتون عادت میکنه و شنیداریتون قوی میشه.


5- نگاه کردن فیلم و کارتون: اگر وقت داشته باشید و یه مقداری هم زبانتون بهتر شده باشه نگاه کردن فیلم های انگلیسی خیلی کمک میکنه. کارتون ها هم بهترین نوع فیلم ها هستن. کارتون ها رو نگاه میکنید و بعد با زیر نویس نگاه میکنید. اینطوری خیلی شنیداریتون قوی میشه. فیلم های مستند رو هم فراموش نکنید.


6- حرف زدن: خب ممکنه بگید که با کی حرف بزنیم؟ با خودتون حرف بزنید! این روش خودم برای یادگیری هست.  ESLPod ها رو که گوش میدید تکرار هم کنید. چون آروم صحبت میکنه قشنگ میشه این کارو انجام داد. اینطوری هم لهجه و تلفظ تون خوب میشه. هم ذهنتون ساختارها رو یاد میگیره. فقط مثل من اگر توی خیابون این کارو انجام میدید مراقب باشید که مردم فکر نکنن که به خاطر گرونی اجاره, بالاخونه رو دادید اجاره.


7- توضیح اتفاقات روزانه برای خودتون: این برای اونایی که ضعیف هستن خیلی سخته اما اگر سطح زبانتون از یه جایی بالاتر رفت میتونید تمرین کنید. با خودتون انگلیسی فکر کنید. چیزایی که میبینید رو سعی کنید توضیح بدید. سعی کنید که کارهایی که روزمره میکنید رو بگید. اینجا کلمه کم میارید اما اگر از دیکشنری نگاه کنید کم کم کلمات رو هم یاد میگیرید.



8- ضبط کردن صدای خودتون و رفع اشکال: اگر وقت داشته باشید صحبت هایی که با خودتون میکنید رو ضبط هم کنید و سعی کنید خطا های خودتونو بگیرید که نور علی نوره. من خودم نه وقتش رو دارم و نه از صدای خودم خوشم میاد که بخوام همچین کاری کنم اما میدونم که دوستام این کارو کردن و نتیجه گرفتن مخصوصا برای تافل.


9- توضیح چیزهایی که شنیدید: یه کاری که من خیلی خوشم میاد اینه که این داستان های ESLPod رو که گوش دادم وقتی تموم شد سعی میکنم که خودم داستان رو با زبان خودم بگم. اینطوری کلماتی که یاد نگرفتم رو یاد میگیرم, اصطلاحات رو هم مجبور میشم که استفاده کنم. یه مدت که وقت بیشتری داشتم این کار رو میکردم خیلی لذت بخش بود.


10- نوشتن مقاله ای که خوندید. کلی نمونه انشای تافل وجود داره. میتونید یکیشو بخونید و بعد سعی کنید بدون اینکه بخواهید کپی برداری کنید ایده هایی رو که داشته با زبان خودتون بنویسید. یعنی عین جمله ها رو ننویسید حتی بهتره که به جز چند تا نگاه دزدکی کوچیک دیگه اصلا به چیزی که خوندید هم نگاه نکنید.


11- صحبت کردن با Native ها: خب این مورد خیلی جذابه اما برای اونایی خوبه که سطح زبانشون بد نیست. حالا ممکنه بگید Native از کجا گیر بیاریم؟! مکان های توریستی معمولا گیر میاد. اگر پنجشنبه جمعه ها یه سر بزنید به کاخ نیاوران یا ... شاید به پستتون بخورن. متاسفانه سالهای اخیر خیلی عده اشون کم شده. اما اگر نیاز به تنوع دارید این گزینه خیلی خوبه.


----------------------

من خودم همین کار ها رو میکنم. مطمئنم که اگر هر کسی هر روز از صبح تا شب هم وقت داشته باشه بازم میتونه همه کارها رو انجام بده و وقت کم بیاره. تنوع هم که داره. یه سری لغت حفظ میکنید, یه فیلم میبینید, یه کم با خودتون حرف میزنید. ESLPod ها رو گوش میدید و همزمان ورزش هم میکنید. بعد با خودتون حرف میزنید, آخرش هم میشینید مطالعه میکنید و سعی میکنید چیزایی که گوش کردید و نوشتید رو بنویسید. اگر یکی باشه آخرش که تصحیح تون کنه که عالی میشه. الان من باید سر کار برم تا پول داشته باشم بتونم دوباره اپلای کنم. اگر نمیخواستم برم سر کار می ارزید که بشینم از صبح تا شب زبان بخونم.

نظرات 3 + ارسال نظر
R جمعه 9 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 12:40 ق.ظ

باز هم ممنون به خاطر راهنماییتون
سایت ESL رو من رفتم پادکست های خوبی داره منتها یه مشکلی که من تو زبان دارم اینه که اصطلاحاتی که استفاده می کنن رو نمیدونم چطور باید پیدا کنم تو بابیلون زدم معنی یه چند تا شو میده ولی خیلیاشو نداره یا حتی یه دیکشنری کانتمپرری رو هم امتحان کردم
اصطلاحای متنا رو چطور معنیاشو پیدا کنم؟
مثلا فرضا این عبارت head is going to roll چطوری بفهمم تو این متنی که می خونم چه معنی ای میده؟

سلام
بعضی سایت ها مثل thefreedictonary معانی رو دارن. در هر صورت در بسیاری از موارد میشه حدس زد که معنیش چیه.
موفق باشید

کژال پنج‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 04:17 ب.ظ

من لیسینینگ و صحبت کردنم خوبه ولی به نسبت لغتم بسیار ضعیفه
آخه مشکلی که من دارم اینه که خسته میشم از خوندن لغت.
خوندن لغت رو با معانی مختلفی که داره و صفتش و قیدش و هم معنی و متضادش رو فقط واسه چند لغت میتونم درست حفظ کنم زود خسته میشم و بقیه رو فقط یک معنی رو حفظ میکنم و رد میشم
کارم اشتباهه؟
شما همه چیز لغت رو کامل میخوندی؟من هنوز تو 504 موندم واقعا دارم اذیت میشم

اگر ازش لذت نمیبرین اشتباهه. متن بخونیدو سعی کنید توی متن یاد بگیرین. من 504 رو کامل نخوندم 1100 رو خوندم و به همه هم توصیه میکنم.

کژال پنج‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 04:59 ب.ظ

الان تو یکی از نظرا دیدم که کسی مثل من پرسید و گفتین که تو وبلاگ گفتین و از این حرفا
میخواستم بگم ببخشید که تکرار ی شد
سعی میکنم تا آخر وبلاگ کمتر سوال بپرسم و هر وقت آخرش ابهامی بود بپرسم
شرمنده وودی جان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد