زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

سئوال و جواب: کمی در مورد GRE

سئوال:

با سلام و تشکر از اطلاعات مفیدی که درباره تافل و جی آر ای در وبلاگتون گذاشتید. چند سئوال از خدمتتون داشتم. امیدوارم جواب بدهید:

1- میشه تغییرات صورت گرفته در آزمون جی آر ای رو ذکر کنید؟
2- کتاب big book و 500 لغت کاپلان آیا در بازار هست یا بایست دانلود کرد؟
3-نام دانشگاه های مورد نظر را برای هر دو آزمون فوق قبل از امتحان بایست اعلام کرد؟
4-الف) با توجه به تجربه ای که از هردو آزمون دارید میشه کمک کنید و نظر بدید: حدود یکسال کلاس زبان نمی رفتم حالا یه ماهه که خودم برای تافل میخونم. اگرچه در این یک ماهه سعی کردم زیاد بخونم یعنی بیش از 6 ساعت اما آزمون تعیین سطح امیربهادر رو بد دادم و نمره 66 کسب کردم (سر ریدینگ وقت کم اوردم). به نظرتون در طی دوره تافل در موسسه امیربهادر (دو ماهه که از 6 تیر شروع میشه و تا اوایل شهریور ادامه داره) میتونم نمره ام رو به 100 یا کمی بالاتر از اون برسونم اگر همراه با کلاس خوب بخونم یا زمان بیشتری لازم هست؟
ب)اول تصمیم داشتم ابتدا آزمون تافل رو در شهریور (بهد ماه رمضان) بدم بعد جی آر ای رو در اواخر آبان-اول آذر بدم، حالا فکرمی کنم شاید نتونم مهارتهای مورد نیاز در تافل رو اونقدر قوی کنم که در شهریور نمره صد و یاصد به بالا کسب کنم. از طرفی بودجه مالیم اونقدر نیست که چندباره تافل بدم. حالا با توجه به تجربیاتتون کدوم آزمون رو اول بدم؟(لازم به ذکر است که کتاب 1100 دارم میخونم و بعدشو همزمان با تافل ایشالا اگر خدا بخواهد میخوام 3500 ورد برونز هم بخونم)
موفق باشید


-------------------------------------------------------------

جواب:

سلام

1- در مورد GRE جدید چیز زیادی مطالعه نکردم. یه کتاب هست به اسم Practice Book for the Paper-based GRE® revised General Test که برای خود ETS هست. با خوندن این کتاب که خوندنشم واجبه واجبه, هر چیزی که لازمه در مورد GRE جدید رو متوجه میشید. تنها چیزی که فعلا میتونم خلاصه بگم اینه (که کامل نیست):

  • ریاضیات خیلی شبیه آزمون CBT شده. تعداد سئوالات کمتر و مفهومی تر و زمانش بیشتر شده
  • برگه پاسخ نامه نداره و توی همون برگه جواب میدید
  • سئوالات حل کردنی (بدست آوردن عدد دقیق جواب) برای ریاضی اضافه شده. (ظاهرا ماشین حساب هم میدن)
  • قسمت های مقایسه لغات و پیدا کردن متضاد به طور کلی از وربال حذف شده.
  • تاکید بیشتر در وربال جدید فهمیدن متن ها هست و نه فقط توانایی حفظ لغت. بنابراین متن ها سخت تر شده اند. اگرچه ظاهرا سطح لغات در همان سطح قبل ارزیابی می شود. (یعنی باز باید لغات رو بلد باشید!)
  • زمان بخش رایتینگ خیلی خیلی کم شده (30 دقیقه برای رایتینگ اصلی) که نیاز به تمرین رایتینگ رو شدیدا بالا می برد.

به هر حال بنده ترجیح میدم که شما خودتون اون کتاب رو مطالعه کنید تا دقیق متوجه تغییرات بشید. چون ریزه کاری های تغییراتش زیادتر از این چیزا هست. در کل میشه گفت که آزمون مفهومی تر شده و به نظر من بیشتر به آزمون های کامپیوتری نزدیک شده. مسلما برای عده ای بهتر و برای عده ای بدتر میشه که امیدوارم من جزو اونایی باشم که برام بهتر میشه.


2- در مورد big book یه سری به سایت اپلای ابراد بزنید. خیلی بحث ها داره. خلاصه اینکه توی بازار نیست و ظاهرا انشارات برخی دانشگاه ها مثل دانشگاه شریف کپی میکنند. اما لینک دانلودش هم برای وربال و هم برای ریاضی وجود داره. بنده خودم دانلود کردم. در مورد کاپلان نمیدونم. من خودم لغاتش رو از Quizlet گرفتم.


3- بله. خوشبختانه تا 4 تا دانشگاه رو میتونید برای گزارش نمره اتون به صورت رایگان قبل از امتحان اعلام کنید. این یعنی به نفعتونه که قبل از امتحان بدونید کدوم دانشگاه ها میخواهید اپلای کنید. بنده پارسال 4 تا دانشگاهی برای ریپورت ها انتخاب کردم که هیچ کدوم رو بعدا اپلای نکردم مثل Texas Austin و UCSD . یعنی تحقیقات بیشتری که کردم دیدم زمینه های تحقیقاتیشون و استادایی که توش هستن رو اصلا دوست ندارم. با اون فاجعه نمره GRE هم اپلای کردن برای اونا دیگه خیلی احمقانه بود. خب به جاش مجبور شدم که کلی پول ریپورت اضافی بدم (در حدود 20 هزار تومن برای هر ریپورت) دیگه خودتون ببینید چه هزینه ای میشه.


4- الف) من خیلی راجع به امتحانات آزمایشی نمیدونم. اما میدونم که نمره 66 بسیار نمره کمی هست. تقریبا هیچ دانشگاهی (به جز برکلی!) چنین نمره ای رو قبول نداره. از نظر من زبان زمان زیاد و مستمر لازم داره. به نظرم خیلی دور از ذهنه که بخواهید با 4 ماه خوندن نمره 66 رو تبدیل به 100 کنید. مثال بزنم. دوست خودم امتحان داد و 88 شد. یک ماه نشست فشرده خوند. بعد از یک ماه دوباره امتحان داد 86 شد! خب واقعیتش اینه که سطح زبانش توی این مدت خیلی تغییر نکرده بود. من کلاس های امیربهادر رو نمیدونم چطوریه اما مطمئنم که معجزه نمیکنه. کلا من کلاس رو به شکل رفع اشکال نگاه میکنم.


ب) اگر توی فکر هر جایی غیر از امریکا باشید که GRE اصلا لازم نیست. فکر نمره معدل و مقاله و غیره باشید بهتره. اما اگر تصمیمتون برای امریکاست, رسیدن به اپلای امسال خیلی سخته. متاسفانه سال به سال اپلای ها سخت تر شده چون رقابت سنگین تر شده. شاید تا دو سه سال پیش میشد با یه نمره لب مرزی تافل و یه GRE مینیمم راحت از دانشگاه های خوب امریکا پذیرش گرفت اما متاسفم بگم که حتی بچه های خوب ما هم به سختی امسال پذیرش گرفتن. بنابراین سعی کنید که در وهله اول نمره خوبی از تافل بگیرید. یه نمره 100 میتونه خیلی خوب باشه. بعد برنامه ریزی کنید برای GRE یا از روش گرفتن مینیمم و دور زدن (پیدا کردن استاد) استفاده کنید.

تجربه من از امتحان های تافل و GRE میگه که هیچ نیازی نیست شما پولتون رو دور بریزید. خوشبختانه این امتحانا خیلی خیلی استاندارد تر از اونی هست که فکر میکنید. بنده خودم توی خونه از روی نمونه تست های بارونز از خودم امتحان میگرفتم و میتونم بگم که نمره امتحانم فقط 2-3 تا کمتر از چیزی بود که توی خونه از خودم گرفته بودم. بنابراین اگر توی خونه از خودتون امتحان گرفتید و تونستید بالای 100 بگیرید با خیال راحت پولتون رو بدید برای امتحان و ثبت نام کنید. GRE هم تا حدود زیادی همینطوریه. حالا ممکنه یه بار به نظر شما امتحان سخت بیاد و یه بار آسون اما اون دیگه شانسیه. مهم نیست کدوم رو اول میدید. مهم اینه که برای هر کدوم که میخواهید بدید آمادگی کامل داشته باشید.


در آخر, هر کسی توان خودش رو بهتر میدونه. اما به نظرم (صرف نظر از شرایط جاری کشور) اگر یه برنامه ریزی بلند مدت داشته باشید برای سال بعد (Fall 2013) نتیجه مطلوب تری خواهید گرفت. مخصوصا اینکه پول تافل توی پول های اپلای هیچی نیست! بنده پارسال همه پس اندازی رو که داشتم برای اپلای خرج کردم که اگر یه موقعی شرایط کشور طوری شد که هیچ راهی نبود حداقل از جایی پذیرش داشته باشم که برم. بنابراین بهتره که با یه رزومه عالی و نمره های بهترین تافل و GRE اپلای کنید که مطمئن باشید پولی رو که میخواهید صرف کنید به هدر نمیره. در ضمن پیدا کردن دانشگاه و استادهای مربوطه نیازمند صرف زمان بسیار زیاد هست. که اگر از الان شروع کنید خوش شانس باشید تا آخر تابستون بتونید چند تا دانشگاه رو برای اپلای پیدا کنید و با اساتیدش مکاتبه کنید. حالا اینکه چند تاشون بهتون اوکی بدن که اپلای کنید دیگه معلوم نیست. خودتون انصاف بدید که با این زمان بسیار کمی که تا اپلای (Fall 2012) مونده نمیشه آدم بره اونجایی که واقعا دلش بخواد. اگرنه توی امریکا خیلی دانشگاه هایی هستند که سطح پایین هستن و شاید درس خوندن توی اونا چندان لطفی هم نداشته باشه.

به امریکا هم گیر ندید. الان توی اروپا میدونم که ایتالیا خیلی سرمایه گذاری کرده روی دانشجوها, همچنین نروژ هنوز دانشگاه های رایگان داره و احتمالا برخی دانشگاه های سوئد (مثل چالمرز) هم از سال دیگه باز رایگان (یا حداقل کم هزینه تر) بشه.


ببخشید که طولانی شد, میشه گفت بیشتر از 4-5 تا پست مهم رو که میخواستم بزنم توی همین سئوال و جوابا نوشتم. امیدوارم هر تصمیمی میگیرید موفق باشید

GRE
نظرات 1 + ارسال نظر
بنده خدا چهارشنبه 1 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:04 ب.ظ

سلام
ممنون از پاسختون. لطف کردید دیگه هر چی خواستید گفتید دیگه. ولی ناامید کردن دیگران خیلی زشته. نمیدونم چرا هرکی وبلاگ می نویسه اینطوری میشه. فقط این دو امتحان رو بنده تا بحال ندادم وگرنه زمستان پارسال برای کانادا اپلای کردم البته اونجا نیاز به تافل نداشت چون زبانشون فرانسه بود. بنابراین مراحل ایمیل زدن واپلای رو تاحدودی آشنا هستم آقای محترم

سلام خواهش میکنم

معذرت میخوام که اگر ناراحتتون کردم. اما بدونید که عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد! پروسه اپلای و کلا تحصیلات عالیه کلی فراز و نشیب داره که زندگی آدم رو کاملا زیر و رو میکنه. (یه سری به اون لینک هایی که در مورد advice ها گذاشتم بزنید)
اپلای عین این میمونه که سوار یه موجی میشید و نمیدونید توی کدوم ساحل میندازدتون. از دور یه ساحل های زیبایی ممکنه ببینید ولی ممکنه موج بره سمت دیگه.

خواهش میکنم اینطوری بین وبلاگ نویسا تعمیم ندید. حالا بنده آدم بدی هستم و بد مینویسم و... دوستان دیگری هستن که خیلی هم خوبن! اینکه بگید "هر کی وبلاگ مینویسه" نامنصفانه هست. من وبلاگ زدم برای دل خودم. برای اینکه بعد ببینم سالها پیش در چه شرایطی بودم همه که اینطوری نیستن.

دوست میگه "گفتم" نادوست میگه "میخواستم بگما". دلگیر نشید خواهشن!

خیلی کلی میگم ان شا الله برای همه زندگیتون مفید باشد:
ببینید اگر از کسی چیزی پرسیدید و جوابی شنیدید (چه دوست داشتید و چه نه) رو نباید ملاک "همه چیز" قرار بدید. شما خودتون عقل دارید, تجربه دارید, ... همیشه در هر کاری تصمیم نهایی باخودتونه. ممکنه از یکی مشورت بگیرید بگه این کارو کنید و یکی دیگه بگه یه کار دیگه بکنید اما شما هستید که آخر تصمیم میگیرید. یکی نگاه بدبینانه داره یکی نگاه خوشبینانه. هر کسی یه جنبه ای رو میبینه و شاید به همین دلیل هست که خدا به مشورت سفارش میکنه. این شما هستید که باید واقعیت رو از بین نظرات دیگران مطابق شرایط خودتون پیدا کنید.

پروسه اپلای یه پروسه ای هست که از هر کسی به هر کس دیگه ای خیلی خیلی فرق میکنه. هیچ کس نمیتونه برای کس دیگه ای نسخه بپیچه. خودتونید و خودتون. ممکنه که یه استاد پیدا کنید که نه ازتون تافل بخواد و نه جی آر ای و حتی بهتون 100000 تا هم فاند بده بدون هیچ چشم داشت. (به خدا اینطوری هم داشتیم)
یکی از دوستان تعریف میکرد که یکی از بچه ها سه سال پیش از یه دانشگاه خیلی بالا مثل دانشگاه برکلی, به یکی از استادا ایمیل میده و اون رزومه رو که میبینه خوشش میاد میگه با اینقدر فاند بلند شو بیا. طرف نه تافل داشت و نه جی آر ای و نه اصلا زبانش خوب بود. حالا چرا؟ دلیلش این بود که این توی رزومه اش نوشته بود روی یه قطعه الکترونیکی کار کرده و استاده میخواسته یه پروژه تحقیقی بگیره که فکر کرده شاید این آدم به دردش بخوره. خلاصه این طرف میره امریکا و استاده هم نمیتونه اون پروژه رو بگیره!!! اینجوری هم داریم.

حرف آخر: از دیدگاه بنده ناامیدی گناه کبیره است و انسان در هر شرایطی باید برای رسیدن به هر خواسته ای که داره تلاش کنه ولو اینکه دست نیافتنی باشه.

موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد