زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

خونه در امریکا

هفته پیش پنجشنبه و جمعه به یک موضوع بسیار عجیب پی بردم و اون اینکه قیمت خونه در امریکا بسیار کمتر از چیزی بود که فکر میکردم. مثلا من انتظار داشتم که توی لس آنجلس قیمت حداقل 2 برابر تهران باشه و توی دالاس هم حدودای تهران باشه اما خب خیلی با چیزی که فکر میکردم فرق میکرد. این پست در واقع چندین پست هست که یکجا میذارم که هر کسی میخواد نگاه کنه راحت باشه. شاید هم آخرین پست در این زمینه باشه چون من که پول ندارم بخرم و تجربه ای هم ندارم. چیزهایی هم که مینویسم اطلاعاتی هست که این مدت کسب کردم و کسی که میخواد بخره حتما باید اطلاعات بیشتری داشته باشه.


وضع خونه در امریکا

امریکا الان در رکود اقتصادی به سر میبره و قیمت خونه بسیار بسیار کاهش پیدا کرده در حالی که قیمت اجاره تغییر چندانی نداشته. برای همین اگر کسی بتونه این سالها خونه بخره تا 5-10 هم بتونه نگه داره احتمال اینکه سود کنه خیلی زیاده.
البته اینکه به صرفه هست یه دانشجویی خونه بخره یا نه رو شاید نشه خیلی نظر داد. ممکنه برای ویزاهای بعدی بهش گیر بدن یا اینکه اصلا بخره و ارزون بشه یا چون تجربه نداره یه چیز به درد نخور بخره و هزار تا مسائل اما شاید بد نباشه که خرید خونه رو هم برای تحصیل در نظر گرفت.
بذارید من یه خونه ارزون (آپارتمانی Condo) که توی دالاس هست رو به شما نشون بدم.
http://www.zillow.com/homedetails/8750-Park-Ln-APT-120-Dallas-TX-75231/2130823975_zpid/#{scid=hdp-site-map-list-address}

خب قیمت ها خیلی متفاوت هست برای این انواع اما خوبیش به اینه که هر کسی بخواد بتونه خونه بگیره.

حالا از اینا کم که نیست

http://www.trulia.com/for_sale/Dallas,TX/SINGLE-FAMILY_HOME,CONDO,TOWNHOUSE,APARTMENT,APARTMENT|CONDO|TOWNHOUSE_type/resale,new_homes_lt/price;a_sort/3_p/

واقعا 20 هزار دلار برای یه خونه اینطوری اونم وسط شهر دالاس یه کم رویایی به نظر میرسه. من حاضر بودم نصف این خونه رو توی شیراز داشتم و شغل مناسبی هم اینجا داشتم و اصلا خارج نمیرفتم.


چند تا سایت خوب

اینم چند تا سایت خوب برای پیدا کردن خونه برای خرید
http://www.zillow.com/ (آمار خوبی از قیمت های فروش و منطقه ای + نقشه عالی برای پیدا کردن دارد)
 http://www.trulia.com/  (لیست خوبی از فروش های جدید داره)
http://www.condos.com (لیست خوبی برای Condo ها دارد.)

http://www.foreclosure.com/ (لیست خوبی برای حراجی رهن بانک دارد)


البته لیست های این سایت ها رو نگاه میکنید مراقب باشید چون ممکن یه خونه ای آپارتمان باشه زده باشه Single Family و یا زده باشه 1000 دلار اما قیمتش 1 میلیون دلار باشه که ماهی 1000 دلار باید پرداخت بشه! و حتی شاید زمین (Land/Lot) باشه و اشتباهی به اسم خونه زده باشن اما خب این اشتباهات خیلی هم زیاد نیست و اگر دیدید یه موردی دیگه خیلی اکازیونو شک کنید که شاید اشتباه باشه.


حساب سرانگشتی خرید خونه برای یک دانشجو

حالا فرض کنید که شما میخواهید 5 سال دکترا توی دالاس بخونید. طی این 5 سال باید ماهی 400$ اجاره خونه بدید. این اجاره برای 1 سال میشه 4800$ و برای 5 سال = 24000$ میشه. حالا اگر شما از اول پول داشتید و یه خونه 24000 دلاری توی دالاس می خریدید حتی اگر همه اشو هم ضرر میکردید باز چیزی رو از دست نداده بودید! چه برسه به اینکه شاید طی این 5 سال گرونتر بشه و یا اینکه شما این خونه رو به همون قیمت 5 سال پیش بفروشید. پس خرید خونه برای جاهایی که ممکن هست و برای کسی که پولش رو داره شاید به صرفه باشه. خب خونه 24000 دلاری توی دالاس تقریبا مینیمم هست اما ما هم دانشجو هستیم قرار نیست که از اولش بریم قصر بخریم! حالا این برای دالاس بود, شهرهایی مثل لس آنجلس خب خیلی گرونتر از این حرفاست و اونجا با زحمت میشه خونه های 50 هزار دلاری هم پیدا کرد و برای یه خونه شاید مینیمم 70 هزار دلار لازم باشه. البته اگر کسی یه کم قانع باشه و بتونه بره توی کانتی ها زندگی کنه شاید بد نباشه.

البته این برای کسانی هست که پول دارن از اول خونه بخرن, اگر مثل من باشن که هیچی همون اجاره رو بدن و وقتشون رو برای این چیزا هدر ندن.



بخریم یا اجاره کنیم؟
خب اگر پول دارید و براتون هم مهم نیست سر پولتون چه بلایی بیاد و آدم ریسک پذیری هستید بخرید. اگر هم پول ندارید مثل من خوب چاره ای ندارید که اجاره کنید! اما اگر یه مقداری دارید یه مقداری ندارید یه کم فرق میکنه. تصمیمش خیلی سخت هست. قیمت خونه معلوم نیست چطوری باشه و ممکنه همینطوری توی وضع خراب اقتصادی امریکا بیاد پایین. مثلا اگر کسی 2007 یه خونه 100 هزار دلاری خرید بود و امروز میخواست بفروشه شاید به زحمت میتونست 40  هزار دلار بفروشه (Zillow.com قیمت سالهای قبل خونه رو به همراه متوسط اون منطقه رو زده) خب این یعنی 60 هزار دلار ضرر کرده. حالا همون آدم اگر 2007 میرفت یه قصر اجاره میکرد هم 60 هزار دلار هزینه اش نمیشد! به علاوه خریدن هزار تا زحمت داره, از پول بردنش تا آشناشدن با بازارش و ... و اینکه شما صاحب خونه حساب میشید و یه سری کارهایی که قبلا قرار بوده انجام بدید رو باید انجام بدید مثلا سالیانه حدود 1% مالیات خونه باید بدید. در هر صورت به نظر میرسه که در شرایط کنونی برای کسی که پول داشته باشه به صرفه باشه که بخره. اینو همه میدونن که ملک سرمایه گذاری بلند مدت هست و 5 سال مدت بلند حساب نمیشه. اما اگر قراره یکی با گرین کارت بره یا گرین کارت بگیره خب یقینا خرید بهتر از اجاره هست چون ظرف مدت 15 سال یا 20 سال امکان نداره ضرر کرده باشه. مهمترین بدی خرید به نظر کم بودن انتخاب هاست. شما توی اجاره هر جای شهر میتونید یه خونه پیدا کنید اما با یه سرمایه محدود ممکن نیست بتونید بیشتر از 4-5 گزینه داشته باشید.

انواع خونه در امریکا

1- Mobile/Manufactured
: که ارزون ترین نوع و به نظرم بدترین نوع باشه. عین کانتینر می مونه! یعنی اینکه از مصالح ساختمانی براش استفاده نکرده اند.
2- Condo: یه نوع شبیه آپارتمان هست (اونجا آپارتمان ها برای اجاره هست و نه خرید) که فضای داخلی خونه برای خریدار و فضای خارجی مشترک بین خریدار ها هست. شبیه خونه های قدیمی ایرانی ها هست که چندین خونواده دور تا دور زندگی میکردند و وسطش هم حیاط بود. یه خوبی هایی داره مثلا اینکه قیمت معمولا ارزونتری داره و بعضی امکانات که برای یه خونه معمولی ناممکنه (مثلا استخر یا سالن ورزشی) هم داره. اما یه بدی هایی هم داره مثل اینکه باید حق شارژ (Asssociation Fee) ماهانه از 150$ تا بالا (تا 3500$ دلاری هم دیدم البته اون دیگه قصر بود!) پرداخت بشه. این حق شارژ نه برای قبض آب و برق و ... هست که برای نگهداری فضای خارجی مثلا کوتاه کردن چمن ها, تمیز کردن استخر و... هست. حالا هرچی این امکانات مشترک بیشتر باشه پول بیشتری هم باید داده بشه! بعضی هاشون حتی نگهبان هم میذارن دم در و یا چندین سالن ورزشی دارن. این حق شارژ اگر زیاد نباشه اونقدرها بد نیست, از اون بدتر اینه که اعضای خریدارها هر چند وقت یکباری شورا میگیرن و میگن مثلا باید کف استخر تعمیر بشه یا نما عوض بشه و همه مجبورن پرداخت کنن و اونوقت ممکنه یه دفعه 5000 دلار از هر نفری گرفته بشه که خرج های اینطوری در طی یکسال حتی ممکنه از اجاره اون خونه طی یک سال هم بیشتر بشه! به علاوه مالیات خونه رو هم باید بدید دیگه چون صاحب خونه هستید! بنابراین اگر دیدید یه Condo زده 20 هزار دلار خیلی خوشحال نشید شاید مجبور باشید ماهی 400$ هم حق شارژ بدید و 1% هم مالیات سالانه بدید و بهتر بود اصلا میرفتید اجاره نشینی! سایت Condo.com به نظرم بهترین لیست رو داشت.
3- Simgle Family: این نوع شبیه همین خونه هایی هست که ما توی ایران داریم و یک خونواده توی یه خونه زندگی میکنه. خب به نظر من بهترینش هم هست. از یک خوابه تا چند خوابه هم در همه جای شهرها از این خونه ها وجود داره.
4- Mutiple-Family: توی این نوع خونه ها چندین خونواده توی یه خونه زندگی میکنن (عین یه خونه 2 طبقه یا 3 طبقه توی ایران) که هر کسی میتونه یه بخشی رو خریده باشه. خب یه جورایی انگار با اون خانواده های دیگه مشترک هستید و همه مزایا و بدی های یک زندگی اشتراکی رو داره.

انواع فروش خونه در امریکا
پیش فروش: بعضی وقت ها خونه هایی که هنوز کامل نیست رو پیش فروش میکنن.

در رهن بانک (Forclosure): به نظرم خونه های اینطوری عین تخم مرغ شانسی هست. چون بانک اجازه نمیده که شما از خونه بازدید کنید و معمولا زیر قیمت بازار میشه این خونه ها رو خرید. خریدنشون هم به صورت حراجی هست که شرکت توی این حراجی ها معمولا مجانی نیست. حراجی های آنلاین هم گیر میاد اما ظاهرا هنوز مدل های سنتی طرفدار بیشتری دارند. یه سایت باحال هم به اسم Forclosure.com هست که این خونه ها رو لیست میکنه. ممکنه یه خونه ای رو از این حراجی ها با قیمت مثلا 50 دلار خرید که ارزشش بیشتر از 100 هزار دلار باشه, ممکنه هم همون خونه 50 هزار دلاری اینقدر داغون باشه که 40 هزارتا هم نیرزه. به هر حال بستگی به حراج داره و کسانی که توش شرکت میکنن. بعضی از اینا رو پیش حراج میذارن تا یه قیمتی دستشون بیاد و بعد از روی اون قیمت مینیمم میذارن برای خریدارها.

آماده فروش و خالی: یعنی میخوان بفروشن و از روزی که میخرید میتونید وارد اون بشید.

آماده فروش و دارای مستاجر: یعنی اینکه صاحب خونه میخواد بفروشه اما مستاجر هم توی اون داره زندگی میکنه. حالا شما میتونید اجاره خونه هم از اون مستاجر بگیرید ولی نمیتونید وقتی خریدید وارد اون خونه بشید. متاسفانه خیلی از خونه هایی که برای فروش من پیدا کردم اینطوری بودن و کمتر میشد خونه خالی پیدا کرد.


انواع خرید خونه در امریکا
خرید نقدی: معلومه دیگه پول رو میدید خونه رو میگیرید!

خرید قسطی: امریکا برای کسانی که اونجا زندگی میکنن که خیلی خوبه. کسانی که اولین بار میخوان صاحب خونه بشن (First-Buyer) ها میتونن وام های بسیار بلند مدت با نرخ بهره ثابت بگیرن مثلا 30 ساله یا 15 ساله و ماهی 100 دلار تا 300-400 دلار بستگی به پول اولیه ای که برای وام میذارن (down payment) و قیمت خونه ای که میخوان بذارن بدن. البته گرفتن وام و نوع اون خیلی بستگی به اعتبار (credit) افراد داره و متاسفانه دانشجوهایی که از دانشگاه فاند نمیگیرن چون استخدامی حساب نمیشن و سوشال سکیوریتی نامبر (SSN) ندارن, اصلا نمیتونن وام بگیرن. تازه چون چندسالی بیشتر نیستن شاید بانک ها اعتماد نکنن و اصلا وام ندن اما اگر یه آشنایی کسی اونجا باشه شاید بشه از طریق اونا وام گرفت و خونه خرید! برای ما که کسی رو نداریم از این خبرا نیست!


------------------------------

این مدت توی این فکر بودم که چرا من اینقدر فکرم کوتاه بود که فکر میکردم باید یه خونه توی لس آنجلس اجاره کنم, اگر عقلم رو به کار انداخته بودم شاید درست برنامه ریزی میکردم که یه خونه اونجا بخرم. میدونم که از نظر شما غیرممکنه اما به نظرم آدم تا چیزی رو نخواد به دست نمیاره. الانم دارم فکر میکنم که کاشکی به جای اینکه برم لس آنجلس میرفتم دالاس. شاید بتونم تا سال دیگه (که 12 ماه مونده) 20 میلیون جمع کنم. البته باید این کارم رو ول کنم و برم دنبال کار آزاد چون با این حقوق که نمیتونم.

نظرات 3 + ارسال نظر
مهدی شنبه 25 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:07 ب.ظ

سلام
خیلی خوشحالم که با شما آشنا شدیم. راستش به طرز عجیب و غریبی تفکراتت شبیه خودمه.
منم دارم اپلای می کنم البته برای سال بعد. یکبار اپلای کردم ولی موفق نشدم. شرایطم البته خیلی از شما بهتر بود ولی خوب جاهای بالا اپلای کردم و همگی ریجکت شد! (من شریف می خونم. تقریبا همه دوستام رفتن یا امسال دارن میرن!)
GRE یه بار امتحان دادم شد 400(2سال پیش) الان می خوام بهترش کنم

خیلی دوست دارم باهات بیشتر ارتباط داشته باشم. راستی شما داری واسه ارشد اپلای می کنی یا دکترا؟
راجع به خونه هم من دوستم داره میره بوستون میگه ماهی 500 دلاره واسه یه خونه ی سه خوابه
فعلا....

سلام

برای منم جالبه چون فکر میکنم هیچ کسی مثل من نیست!
خب منم پارسال اپلای کردم و نتونستم. مثل شما همه دوستام پذیرش گرفتن و تا یکی دو ماه دیگه عازم هستن. البته تا پارسال تابستون نمیدونستم اصلا اپلای چیه و اسم GRE هم به گوشم نخورده بود! اما خب خوندم و یه امتحانی دادم ببینم چی میشه.

بوستون هم به اون ارزونی نیست مگه سه نفره بخواهید خونه بگیرید. (یه سری به Rent.com بزنی میبینی چطوریاس)

حالا هم برای امسال دوباره میخوام برای دکترا اپلای کنم اما اصلا دلم نمیاد برم دانشگاه های رنک پایین. حالا بیشتر بیا وبلاگ من سر بزن شاید یه چیزایی بنویسم که به درد بخوره.

پرویز جمعه 12 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:45 ب.ظ

سلام دوست عزیز
حرف هایی که در مورد خرید خونه و قیمت ها نوشتی، نشون میده که آدم پر انرژی و فعالی هستی و خیلی هم سرچ کردی.
شما درواقع یه مقدار اطلاعات (آنهم اطلاعات غیرکافی) از اینترنت به دست آوردین، یه تحلیل با شرایط ایران روی اونها گذاشتین. متاسفانه هم اطلاعات و هم تحلیلتون با واقعیت فاصله داره.

فرض کن یه نفر توی اینترنت سرچ کنه و یه جایی در اطراف تهران یه سوراخ موشی پیدا کنه که قیمتش توی اینترنت ده میلون تومان باشه. شما که این رو می بینی نمیتونی بگی توی تهران قیمت خونه ده میلیونه!
بهتره از کسایی که اینجاها بودن هم یه پرس و جویی بکنی و بعد نتیجه گیری درست رو می تونی داشته باشی.
اینجا تورم نیست و خونه گرون نمیشه که شما بخواید روی خرید به عنوان یک کار خوب و یه سرمایه گذاری فکر کنید. یه تعمیر کوچیک توی خونه مثلا یه تعمیر قفل برای صاحب خونه ها، ممکنه چند هزار دلار تموم بشه!
شاید بد نباشه بهتون بگم که خود من بنابه دلایل مفصل، حاضر نیستم پولی که از ایران آوردم رو صرف خرید خونه بکنم.
به هر حال اینجا یه دنیای دیگری هست و تمام فرمولها و محاسباتش با ایران فرق میکنه.

امیدوارم تا حالا دیگه اومده باشید به آمریکا و خودتون واقعیت رو دیده باشید.

بهرام- از دالاس

بهرام یا پرویز.

هنوز نیومدم امریکا. چشم آمدم یه تحلیلی میکنم, میذارم. با وجود اینکه خیلی از این پست گذشته بود باز خوندمش اما چیز غیر منطقی ای توش ندیدم. باز شما اگر تحلیلی دارید خودتون بذارید ممنون میشم. به هر حال اینجا قصد نتیجه گیری نداشتم. میخواستم فقط یه سری چیزایی که پیدا کردم رو به اشتراک بذارم.

کاشکی اون دلایل مفصل رو هم یه کم توضیح میدادید. بالاخره کسی که اونجا توی اون محیطه بهتر شرایط رو میدونه و میتونه تصمیم بگیره.

از کسانی که اونجا بودن هم پرس و جو کردم. مشخصا قیمت مینیمم رو نمیشه با متوسط حساب کرد. مثلا توی این سایت ها میشه یه آپارتمان 50 هزار دلاری توی LA پیدا کرد (نه اینکه نیست هست) اما متوسط بگیرید یه چیز خوب یا نرمال اونجا باید چیزی بین 175 هزار تا 200 هزار دلار هزینه کنید.

رادمهر پنج‌شنبه 22 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 05:22 ب.ظ https://peaceofmindrealty.com

سلام دوستان برای خرید خانه در دالاس به صفحه زیر مراجعه کنید مشاور املاک قدیمی و ایرانی خیلی راحت می تواند برای شما خانه مورد نظرتون را بخرد
به ما که خیلی کمک کرد و سپاسگذارم ازش
https://peaceofmindrealty.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد