زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

دسته بندی منابع تافل

خب اول از همه بگم که تافل یه امتحان تعیین سطحه زبان برای سنجش توانایی یه دانشجو در محیط آکادمیکه. برای دادن این امتحان نیاز به آمادگی از قبل وجود داره و بدون این آمادگی نمره امتحان ممکنه تا 10 نمره هم بیاد پایین اما وقتی که این آمادگی کسب شد با مطالعه بیشتر منابع تافل چیز بیشتری عاید

بنابراین این درست نیست که فکر کنید با خواندن منابع تافل نمره شما بالا و بالاتر خواهد رفت. بلکه وقتی به اندازه کافی آمادگی کسب شد این سطح زبان است که باید بالا برود و بالا رفتن سطح زبان نیاز زیادی به زمان و تمرین و ممارست مستمر داره.

منابعی که برای آمادگی تافل وجود دارند به ترتیب اهمیت از کم به زیاد :


1- مجموعه لانگ من: تقریبا میشه گفت که آسونترین و روانترین منبع هست. من خودم نخوندم اما سطح این کتاب اما از دوستان شنیدم که سطح این کتاب به مراتب کمتر از امتحان اصلی هست.


2- کتاب دلتا: این کتاب حاوی تمرین ها و لیسنینگ های زیادی برای یادگیری مهارت های لیسنینگ و ریدینگ هست. من پارسال کل این دو قسمت این کتاب رو خوندم. 


3- مجموعه کاپلان: بازم در مورد CD اش میگم که چهار نمونه تست مدل داره ولی خودم روش کار نکردم ببینم چطوریه.


4- مجموعه بارونز: بارونز چند تا کتاب برای تافل داره. یه کتابش کامل برای رایتینگ هست به اسم Writing for TOEFL iBT که توصیه میکنم حتما اونو بخونید. اینو بخونید به نظرم از کتاب های دیگه بی نیاز بشید برای رایتینگ. بقیه اش اینه که مدام بنویسید و تصحیح کنید. یه کتاب دیگه (البته CD اش) هست که 7 نمونه تست مدل داره. این تست مدل ها نزدیک به امتحان اصلی هستن. البته بگم من خودم اینا رو 26-27 میشدم اما سر امتحان اصلی و تست های ETS خب 29 میشدم. بعضا لغاتی دارن که توی تافل نمیاد.


5- مجموعه کمبریج: اینم باز CD اش, 7 مدل تست داره که نزدیک به امتحان اصلی هستن. به نظرم از نظر لیسنینگ به امتحان امسال خیلی نزدیک بود. لیسنینگ های بارونز راحت بود اما این یه کمی سختتر بود. ریدینگ ها هم تقریبا هم سطح امتحان بود.


6- مجموعه Official Guide ETS: این مجموعه اصلا خود امتحان اصلیه. نمره اتون توی این مجموعه انگاری نمره امتحان اصلی باشه. 2 تا نمونه تست اصلی داره + نحوه تصحیح رایتینگ و ریدینگ که حتما کار کنید. این مجموعه واجب ترینش هست. به غیر از این کتاب به نظرم خوندن متن بقیه کتاب ها کمکی نداشته باشه و حل تست مدل های بیشتر هست که آمادگی رو بیشتر میکنه.


راستش خیلی منابع تافل زیاده. چیزایی که من دیده بودم و تجربه دوستان بود همینا بودن. برای بقیه اش باید زبانتون خوب بشه. مثلا من لغاتی که برای GRE حفظ کرده بودم بینهایت به کار تافلم آمد. جالبه که لغات سخت ETS ظاهرا یکیه! شاید طراحای سئوالشون یکی باشن. برای همین هست که من پارسال ریدینگ آفیشال رو شدم 23 و سر امتحان اصلی شدم 21, امسال همونو شدم 29 و سر امتحان اصلی هم 29, در حالیکه پارسال و امسال بارونز رو همون حدود 26-27 میشدم (یعنی فرقی نمیکرد, یعنی استاندارد نیست)


برای خوب شدن زبان هم که پارسال یه پست کامل گذاشتم. اگرچه خودم نرسیدم که خیلی بهش عمل کنم اما بی تاثیر هم نبود. خلاصه بگم: برای ریدینگ لغت حفظ کنید و متن بخونید, برای لیسنینگ گوش بدید مخصوصا فیلم و اخبار که سریع صحبت کنه. برای رایتینگ بنویسید و تصحیح کنید. برای اسپیکینگ هم حرف بزنید, سعی کنید هر چیزی رو که میبینید با زبان انگلیسی توضیح بدید و با این زبان فکر کنید. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد