زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

ارز دانشجویی

شاید بعضی ها نمیدونن اما طبق قانون شما وقتی که برای ادامه تحصیل خارج از کشور میخواهید برید میتونید از طرف وزارت علوم تسهیلات دریافت کنید. یکی از مهمترین این تسهیلات ارز دانشجویی هست. ارز دانشجویی به ازای هر ماه زندگی 1000 دلار (هر ترم 5 ماه) و شهریه تا سقف 15000 دلار در سال رو شامل میشه. چون تا سالهای قبل فاصله بین قیمت ارز بازار آزاد و دولتی خیلی کم بود, تقریبا هیچ کس به فکر این نبود که بخواد ارزی رو که لازم داره از طریق وزارت علوم پیگیری کنه. دخترهایی که میرفتن هم به خاطر نداشتن سربازی اصلا گذارشون به وزارت علوم هم نمیفتاد و حتی به گوششون هم به همچین چیزی نمیخورد.

برای گرفتن ارز دانشجویی مدارک اول توی سایت نشا باید ثبت نام کنید.

http://www.nesha.msrt.ir/

بعد مدارک خواسته شده رو پیوست کنید. یه پرونده توی وزارت علوم تشکیل بدید (که پسرها به خاطر سربازی معمولا تشکیل دادن) و بعد به تاریخی که میگن مراجعه کنید.

اول باید با نزدیک ترین شعبه بانک ملی به خونه اتون صحبت کنید که ببینید ارز دانشجویی میده یا نه. اسم شعبه رو برای گرفتن نامه از وزارت علوم لازم خواهید داشت.

در مورد مدارک لازم وزارت علوم و بانک: اگر هنوز نرفتید که کمتر مشکل دارید, همینجا کپی و اصل گذرنامه و صفحه ویزا و بلیت و پذیرش دانشگاه رو میبرید وزارت علوم و نامه به بانک میگیرید. اگرنه که باید اشتغال به تحصیل (اصل) بگیرید و به تایید سفارت ایران توی اون کشوری که هستید برسونید. همچنین کپی مدارکی مثل پاسپورت و شناسنامه و کارت ملی و ویزا به همون سفارت بدید و برابر با اصل کنید (اگر قبل از رفتن این کارو اینجا کرده بوده باشید که خیلی بهتره) و بدید دست یه نفر بیاره یا پست کنید. وزارت علوم این مدارک رو لازم داره. بانک هم دوباره همینا رو میخواد. البته نیازی نیست که دو سری داشته باشید چون وزارت علوم نامه اشو پیوست میکنه به مدارک شما برای بانک.

نامه رو میبرید بانک و بسته به اینکه بانک چقدر متقاضی داشته باشه به شما یه وقتی میده که بعدا بیایید ارزتون رو بگیرید. (بانک نزدیک خونه ما که گفت آخرای اسفند!) شهرستان ها شده یه روزه هم ارز دادن یا شعبه های خلوت یکی دو هفته ای.

بانک ملی الان بهتره چون پشتوانه ارزی بیشتری داره.  بعضی میگن صادرات هم خوبه. اما بانک های خصوصی و ... تقریبا وضع ارزیشون خرابه.

هفته پیش برای داداشم ایتالیاست قرار شد که بریم دنبال ارز دانشجویی, چون واقعا یورو 2200 تومن خیلی برای ما گرونه. اول به بانک X هم زنگ زدیم چون همه حسابامون توی اون بانک بود اما گفت که از بانک مرکزی با تماس گرفتن گفتن حق ندارید به کسی ارز دانشجویی بدید, هر کسی بچه اشو فرستاده حتما پولشو داشته که فرستاده. برای همین تصمیم گرفتیم که از همون بانک ملی اقدام کنیم که شاید آخرای اسفند داشته باشن و ازشون بتونیم بگیریم.

برای اونایی که برنامه رفتن به کشورهای دیگه رو داشتن و به فقط به خاطر قیمت دلار برنامه اشون به هم خورده, احتمالا این گزینه بتونه کمکشون کنه. اگرچه خیلی اعتباری به این قانونا نیست که امروز هستن و فردا نیستن اما حداقلش اینه که تعداد دانشجوها اونقدر نیست که بخواد مشکلی برای ارز کشور ایجاد کنه و ممکنه این قانون ادامه داشته باشه.

نظرات 5 + ارسال نظر
نوید سه‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1390 ساعت 05:15 ب.ظ

من شنیده بودم که تهران اینترنتش ارزونتره. فکر کنم شرکتی که ازش اینترنت میگیرین گرون میگیره. شهر ما با ماهی 20 تومن تحت شرایطی اینترنت 1 مگ با حجم 3 گیگ میدند که سرعت دانلودش تا 250 کیلوبایت در ثانیه هم میرسه ولی سرعت باز کردن سایت حدود 50 کیلوبایت هست. مشکل بزرگی که داره حجمش هست که زود تموم میشه و دوباره باید پول داد. یه روزی حجم دانلود باید نامحدود بشه!

خیلی ها ایران میگن. مثلا اوباما و خانم کلینتون.مدونا هم داشت جایزه ی گلدون گلوب اصغر فرهادی رو میداد گفت from ایران. اصغر مفهوم صحبت هاش خوب بود ولی مفهوم گفتار انگلیسیش جالب نبود. تا گرفن اسکار راه میفته. این اصطلاح
they are a truly peace loveing people درسته؟ یه تیکه هم انداخت گفت my girlfriend که دو زاری کسی نیفتاد.

به برادرتون هم بگین یه وبلاگ بزنه ببینیم ایتالیا چه خبره. شاید هم داره و ما بی خبریم!

تهران مثلا ارزونه. سمت ما ADSL نبود یه سال و نیم توی نوبت بودیم, آخرش مجبور شدیم وایرلس بگیریم. این شرکته هم چون میدونه مجبوریم بگیریم قیمت های فضایی میده.

راستش من ندیدم مراسم رو. کلا خیلی با سینما رابطه ای ندارم.

اونم وقت نمیکنه وبلاگ بزنه. درسهاش خیلی زیاده.

نوید سه‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:01 ب.ظ

البته اینترنتی که دارم خیلی وقت ها سرعتش به کیلوبایت میرسه یا متاسفانه کلا قطع میشه.

اینترنت ما فقط روی https همچین مشکلی داره. باقی موارد نسبتا خوبه. البته قطعی هم داره اما زیاد نیست خوشبختانه.

نوید سه‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1390 ساعت 11:29 ب.ظ

پیشپاپیش حق با شمایه dear friends صحیح بود که اشتباه شنیدم.

خواهش میکنم. من که چیزی نگفتم. البته حدس زدم که اشتباه میکنید

حبیب چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1390 ساعت 03:31 ب.ظ

سلام،خوب قیمت دلار دانشجویی چنده؟

سلام. قیمت همون قیمت بانک مرکزی هست.
http://www.cbi.ir/ExRates/rates_fa.aspx
البته زمزمه های افزایش شدید همین قیمت هم هست. با توجه به قصد دولت برای کاهش رانت دلار.
موفق باشید

امین جمعه 30 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:57 ق.ظ

سلام
این لینک باز نمی شه: http://nesha.msrt.ir

سلام
آدرسش همینه. ممکنه الان سرورشون پایین باشه. شما یه زمان دیگه امتحان کنید.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد