زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

فرم I-20 گواهی مالی میخواد :(

دیروز بعد از اینکه دیدم خوابم نمیبره رفتم سراغ کامپیوتر تا ایمیل هامو چک کنم. چقدر لذت بخشه که وقتی ایمیلتو باز میکنی نوشته باشه Congratulation! یکی از دانشگاه هایی که اپلای کرده بودم دیروز بهم ادمیشن داده بود. اولش خیلی خوشحال شدم ولی بعدا دیدم که از فاند خبری نیست! باید میرفتم سر کار و برای همین تا شب دیگه نتونستم چک کنم.

شب که برگشتم همه خوشحالی ها تموم شد. وقتی ایمیلمو چک کردم دیدم که برای صدور I-20 نیاز به گواهی تمکن مالی هست (Financial Affidavit). برای اونایی که فاند نداشتن زده بود 35 هزار دلار و برای اونایی که فاند داشتن زده بود 13 هزار دلار. تازه این دانشگاه ارزونه بود که گفتم شاید بتونم بدون فاند هم برم. تا امروز نمیدونستم که برای I-20 که همون پذیرش قطعی دانشگاه های امریکا هست هم باید پول داشته باشم و همیشه فکر میکردم که وقتی که میخوای بری سفارت باید این پولو برای سفارت جور کنی. انگار یه آب یخی ریخته باشن روم. چون بقیه دانشگاه هایی که اپلای کردم هم کمابیش همین هستن و از این گرونتر.

حالا اگر فاند هم از اینجا بگیرم 13 هزار دلار هم اصلا پولی نیست که بتونم جور کنم. من خودم یکساله دارم کار میکنم شده 3000 دلار, چطوری این همه پول رو جور کنم؟ حساب خانواده ام هم تقریبا خالیه و هر چی داشتیم رو دادیم به داداشم که بره ایتالیا. مامان همه امیدش به اینه که من برم یه جایی که فاند داشته باشه بتونم خرج داداشم رو هم بدم. از اون بدتر اینکه دلار و یورو هم شدیدا گرون شده. الان برای تهیه ارز برای ترم بعد داداشم هم مشکل داریم چه برسه به اینکه منم بخوام بدون فاند جایی برم. البته مامان گفت قرض میکنیم میریزیم توی حساب و گواهی رو میتونیم بگیریم اما من میدونم که دیگه هیچ امیدی نیست که بتونم بدون فاند برم.

پارسال حساب کتاب کردم گفتم در بدترین حالت که از هیچ جا فاند نگیرم میتونم این یکسال و نیم کار میکنم میشه حدود 15 هزار دلار میتونم باهاش یه ترم اونجا بدون فاند سر کنم و بعدش از اونجا فاند بگیرم. اما الان یکسالش گذشته و من فقط حدود 3000 دلار دارم. چون هزینه اپلای هام دو برابر چیزی شد که حساب کرده بودم و دلار هم تقریبا دو برابر شد.

نظرات 6 + ارسال نظر
سبز پنج‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 08:26 ب.ظ

سلام. من واسه تافل یه چیزی سرچ کردم . ولاگ تو رو تو گزینه های گوگل دیدم.
من با همسرم 6 ماه پیش اومدیم آمریکا. همسرم پذیرش گرفته از دانشگاه نیو مکزیکو واسه دکترای برق. خودمم دنباشم واسه فوق لیسانس البته. میشه بدونم رشته ت چیه؟ شاید بتونم راهنماییت کنم. اینجا ایالت خیلی ارزونیه . فاندی که همسرم میگیره 1200 دلاره که واسه ما دو نفر بیشتر از کافیه. البته واسه رشته های دیگه بیشتره. مثلا فیزیک 1500 تا میگیره. یا ریاضی تا 1700 تا هم شنیدم. UNM دانشگاه خوبیه تقریبا. اپلای کردی واسش؟

سلام
ممنون. خوش بگذره.
نه. من برای UNM اپلای نکردم. اما نزدیکای رنک اون 3 تا انتخاب دارم که در واقع پایینترین انتخابام هم هستن. اگر چیزی هست میتونید برام خصوصی به آدرس ایمیلم بذارید. اسم وبلاگ @ یاهو
موفق باشید

نوید جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 04:48 ق.ظ

ببخشید تو یه جایی خونده بودم که اکثریت دانشگاه های آمریکا در مقطع دکترا پذیرش رو همراه فاند میدند و از دانشجو به عنوان TA یا RA کار میکشند. چرا به شما فاند ندادند؟

سلام
چنین چیزی صحت نداره. خیلی از دانشگاه ها پذیرش بدون فاند میدن و بعد که شما بری بعد از 1 ترم یا یکسال با توجه به شرایط تحصیلیتون میشه پذیرش گرفت. اونایی که رزومه خیلی خوب دارن این شانس رو دارن که قبل از رفتنشون هم پذیرش با فاند بگیرن که البته اکثر بچه هایی که از ایران میرن اینطورین چونکه پول ندارن بخوان با پول خودشون برن.
فاند هم بستگی داره به منابع مالی دانشگاه. واقعیتش اینه که بچه ها قبل از اپلای با استادا صحبت میکنن که ببینن فاند دارن یا نه و بعد از اینکه مطمئن شدن که فاند دارن اپلای میکنن. درستش هم همینه اما منتهی من به اونایی که ایمیل زدم هیچ کدوم وضع فاندشون معلوم نبود. مجبور شدم همینطوری اپلای کنم تا بعدا به استادا ایمیل بزنم.
البته بعضی دانشگاه ها بدون فاند اصلا پذیرش نمیدن. مثلا پارسال یکی از دانشگاه ها استادش به من گفت که چون فاندی نبوده ریجکت کردیم و سیاست دانشگاه اینه که برای دکترا یا پذیرش با فاند بدن یا ریجکت کنن. احتمالا توجیهشون اینه که کسی که بدون فاند با هزینه خودش بیاد احتمال زیادی وجود داره که سال بعد سوییچ کنه یه دانشگاه دیگه.

حبیب جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 12:47 ب.ظ

خدا بهت کمک کنه انشاالله.بازم میگم به فنلاند و المان هم فکر کن.

سلام
ممنون. راستش من همه ریزنمره هایی که دانشگاه بهم میداد رو فرستادم رفته و فقط 2 تا زاپاس نگه داشتم که اگر دیگه واقعا اینا نشد برای یه جاهای دیگه ای بفرستم.
امسال خیلی جاهایی که اپلای کردم 2 تا ریزنمره ای بودن و این شد که خیلی زود ریزنمره هام تموم شد.

نوید جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 07:59 ب.ظ

سه بار بگین
further than that thing

دوست شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 08:33 ب.ظ

شرمنده یه سوال شما کدوم دانشگاهها درس خوندید و مقاله چندتا و کجاها دارید.ممنون فضولی نکردم فقط خواستم با خودم مقایسه کنم و شانسم رو بسنجم. تشکر

سلام.
هر چیزی که توی وبلاگم نوشتم همینه. یادم نیست اینو هم نوشته باشم یا نه. مقاله زیاد ندارم. چند تا کنفرانس داخلیه و یه ژورنال داخلی.
راستش شانس رو نمیشه سنجید. حتما بیشتر از منه چون من اگر شانس داشتم حتما پارسال قبول شده بودم. یکی از دانشگاه هایی که پارسال اپلای کردم و همون رشته یه نفر با معدل کمتر و مقاله کمتر و به نظرم شرایط بدتر از من دقیقا پذیرش با فاند گرفت و من ریجکت شدم.
ایشالله که قبول بشید. همه با هم از این ظلمکده بریم.

مرتضی سه‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:34 ب.ظ

آقا اینی که گفتی یعنی چه؟؟؟

اینطوری که من باید امریکا رو ببوسم بذارم کنار!!!
ای خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

نه عزیز جان نگران نباش. این پول کافیه یکی دو روز توی حساب باشه که از روش یه گواهی از بانک بگیری. البته من و خونواده ام هیچ کدوم همچین پولی رو نداریم اما میشه قرض کرد یکی دو روز و بعد پس داد و من همین الانم دنبال وام هستم که بتونم حداقل یه چند میلیونشو وام چند ساله بگیرم.
به هر حال قضیه امریکا نیست فقط. همه کشورهای دیگه هم همچین چیزی میخوان. منتهی باقی کشورها وقت سفارت اینو میخوان. یعنی یکی دو ماه تهیه اش عقب میفته که وقتی آدم نداره براش فرقی هم نمیکنه.
منتهی من میخواستم وزارت علوم پرونده تشکیل بدم که اینطوری نمیشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد