زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

آزاد کردن مدرک کارشناسی ارشد - قسمت سوم و آخر

(چهارشنبه) صبح ساعت یک ربع به 9 بود که رسیدم دانشگاه. تا نامه رو آماده کردن و از دبیرخونه گرفتم ساعت 9 و نیم شد. یه نامه ساده خطاب به وزارت علوم که ایشون طی فیش شماره ... مبلغ ... بابت خرید تعهداتش پرداخت کرده. در مورد مدرک ازشون پرسیدم گفت که معمولا 30-40 روز کار داره. گفتم من دو هفته دیگه سفارت دارم. گفت حالا شما هفته دیگه یه سری بزن ببین خانم فلانی چی میگه.
از دانشگاه سریع خودمو رسوندم وزارت علوم. ساعت یک ربع به 10 بود. یه دو سه نفری جلوم بودن. خانم خسروی تمام نامه های قبلی رو ازم گرفت: نامه نظام وظیفه, نامه وزارت علوم به دانشگاه, نامه وزارت علوم به نظام وظیفه و همین نامه دانشگاه به وزارت علوم. کپی مدرک لیسانسم رو هم خواست که چون دانشگاه آزاد بودم دیگه نیازی به تسویه اون نداشتم. خدا رو شکر از روز اول از همه مدارک یکی دو سه سری کپی داشتم و گیر نیفتادم. یه نامه داد برای اداره گذرنامه. آقای موسوی نبود که امضا کنه. تا ساعت 11 منتظر آقای موسوی شدم. آمد سرش هم خیلی شلوغ بود چون همه کارهای اون یک ساعت هم جمع شده بود. سریع مهر رو که زد, رفتم گذرنامه آمدم میدان صعنت و با تاکسی های ستارخان رفتم زیرپل ستارخان و از اونجا با اولین تاکسی سر شهرآرا پیدا شدم. گذرنامه که رسیدم ساعت 12 بود دیگه. حدود یک ربع کلا طول کشید که دبیرخونه نامه رو ثبت کرد و یه مهر زد و گفت برو از پلیس 10+ پیگیری کن. برای شهرستانی ها باید برن شهرستان خودشون و برای اونایی که گذرنامه داشتن همونجا براشون مهر خروج هم ثبت میکردن.
مونده بودم که برم سر کارم یا برم پلیس 10+, یه فکری کردم که هر چی زودتر بگیرم بهتره. ساعت بیست دقیقه به 12 بود که رسیدم پلیس 10+. یه پوشه خریدم 3500 تومن و یه برگه که توش مدارک رو نوشته بود. از اونجایی که از وزارت علوم نامه داشتم قاعدتا نباید پولی میدادم, اما دیدم نوشته یه 3000 تومن هم باید به حساب شهرداری واریز بشه. از مسئولش پرسیدم که اینو من باید واریز کنم؟ نامه وزارت علوم هم بهش نشون دادم. یه فکر کرد و گفت نه. گفتم پس من بقیه مدارک رو بیارم حله؟ گفت بله. سریع رفتم عکاسی که عکس 3*4 م رو تبدیل کنم به 6*4 . یه نگاهی به عکس کرد و گفت این که عینک داره! گفتم پس نمیشه؟ گفت نه باید دوباره بگیری. سریع برگشتم خونه و اصلاح کردم و یه لباس مرتب پوشیدم و رفتم برای گرفتن عکس. در فاصله ای که اون عکاس داشت عکسم رو آماده میکرد, منم پوشه رو پر کردم. ساعت نزدیک دو بود. سریع رفتم پلیس 10+ و اونجا ایستادم.
خانمی که پوشه رو به من داده بود, ازم پرسید شما کارتون چیه؟ من متعجب گفتم خب معلومه دیگه آمدم مدارک رو بدم! گفت دیگه نمیگیریم! گفتم شما گفتید تا 2 میگیریم منم قبل از 2 آمدم. گفت نه دیگه نمیگیریم برو فردا بیا. گفتم ممنون میشم که امروز ازم بگیرید. گفت حالا بشین اگر تا 3 و نیم نوبتت شد ازت میگیریم. گفتم باشه. نشستم اونجا ساعت سه و بیست دقیقه بود که نوبتم شد. پرونده رو دادم برای بررسی. گفت این که 3000 تومن قبض رو نداره. گفتم آقا من اولین کاری که کردم از شما پرسیدم این قبض رو بدم یا نه, شما گفتید نمیخواد. گفت من نمیدونم بذار برم از رئیس بپرسم. رفت اتاق بغل و اونم ظاهرا گفته بود باید تماس بگیرم. خلاصه یه چند دقیقه ای تماس گرفتنا طول کشید و من همش توی این فکر بودم که وای فردا هم تا ظهر معطل این میشم. خلاصه کسی که پشت تلفن بود گفت نمیخواد پول رو بده و برگشتیم توی اتاق بررسی و مدارک رو یه نگاهی کرد و داد برای ثبت در کامپیوتر و خلاصه تمام شد. وقتی من داشتم مدارکم رو میذاشتم توی کیفم دیدم داره با یکی پشت تلفن صحبت میکنه که یه گذرنامه میخواهیم صادر کنیم که از وزارت علوم آمده و اینطوری و اونطوریه و ... من نمیدونم که اینجا چی باید بزنم و ... من ایستاده بودم و گوش میدادم و که گفت آقا شما دیگه کاری اینجا ندارید, منم تشکر کردم و سریع رفتم سر کار. ساعت 4 و نیم رسیدم سر کار و تا دیروقت کار میکردم.
واقعا فکرشو که میکنم معجزه بود که این همه جا رو توی یک روز رفتم و کارم هم انجام شد.

نظرات 11 + ارسال نظر
نوید شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:49 ق.ظ

این مدرک دانشنامه اگه تا روز وقت سفارت و روزی که باید رفت سر کلاسای دانشگاه خارج کشور آماده نشه موردی داره؟

سلام
جزو مدارک سفارت هست و بهتره که باشه که مدارک ناقص نباشه تا بهونه ای از نظر مدارک دست سفارت نباشه.
دانشگاه هم ممکنه موافقت کنه که تا روز آمدن یا چند ماه بعد از ترم ازتون بگیره.

نوید شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:52 ق.ظ

در مورد ریزنمرات که بعضی دانشگاه های روزانه تا پول تحصیل رایگان رو ندی نمدین:
دانشگاه شما ریزنمرات رو چون انگلیسی میده خودش بفرسته به درد دانشگاه خارج کشور میخوره ولی اکثریت دانشگاه های سراسری شهرستان ریزنمرات فارسی میدن که به درد خارج کشور نمیخوره!

بله نمیدونم راهی داشته باشه یا نه. ممکنه با پیگیری از وزارت علوم بشه یه کاریش کرد.

نوید شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:18 ق.ظ

این کارهای ادارای کذایی که برای رفتن به خارج کشور انجام میدین اگه یه نفر دانشگاش شهرستان باشه دیگه واویلا واویلاست. مثلا تبریز باشه هی بره تهران بگرده تبریز!

برای شهرستان معمولا بیشتر طول میکشه.

نوید شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 03:35 ب.ظ

ببخشید یه سوال تکراری دارم. برادرتون که داره سربازیشو تموم میکنه چرا دانشگاه تورینو در ایتالیا که از میلان راحت تر پذیرش میده رو انتخاب نکرد؟ در رنک مهندسی www.arwu.org دانشگاه تورین هست ولی میلان نیست.(البته خودتون گفته بودین رنکینگ خیلی مهم نیست.)
آب وهوای تورین هم که از میلان بهتره. میلان برتری خاصی داره از لحاظ محیط فرهنگی و علمی شهر یا دانشگاه؟

خیر. داداشم رشته اش معماریه و دانشگاه میلان توی معماری برتری داره. منتهی کمپس اصلی اش که توی میلان بود به دلیل دیر رسیدن مدرک زبان ریجکتش کردن و این کمپس دیگه هم به همین دلیل بهش بورسیه ندادن.

مسعود شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 03:43 ب.ظ

یا خدااا
آقا جون من یه خبر خوش هم بذار
من بدبخت سال دیگه می خوام اپلای کنم. تنها خبری که می شنوم خبر بدو بدو بدو بده!

سلام
آقا خبر خوب بود دیگه که رسیدم به گذرنامه. این هفته هم میرم دنبال مدرکم و دو هفته بعد هم سفارتم. خوبه دیگه.

a friend شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:37 ب.ظ

قانون هست که با پست نمیشه پاسپورت به خارج کشور فرستاد. اگه dhh/tnt پاسپورت کنیم چی میشه مگه؟ مجازات جرمش چیه؟ داخل پاکت پستی مگه نگاه میکنن ؟

سلام قانونشو نمیدونم.
پست ها معمولا نگاه میکنن, مخصوصا اگر بسته ها از خارج از کشور باشه. مخصوصا اگر یه طرفش هم ایران باشه!

a friend شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:46 ب.ظ

پاسپورت با پست چرا نمیشه فرستاد؟ داخل بسته ی dhl/tnt مگه نگاه میکنن یا میپرسن داخلش چی داری؟

نمیدونم.
بله نگاه میکنن.

جلال یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:45 ب.ظ

با سلام

ببخشید دوباره وقتتون رو می گیرم. شما در جواب کامنتی که قبلا براتون فرستاده بودم فرمودید برای اپلای کردن نیازی به آزاد کردن مدارک که در دانشگاه های دولتی بودم نیست پس بنده با چه سند و مدرکی به دانشگاه خارجی اثبات کنم بنده دارای مدرک کارشناسی ارشد هستم در حالی که در سایت یکی از این دانشکاه های معتبر به صراحت کفته که:
Two official copies of transcripts from all university-level institutions that you have attended
دانشگاه های دولتی هم تا وقتی پول تحصیل رایگان رو به حساب وزارت خونه نریزیم هیچ گونه مدرکی قابل ترجمه به ما نمی دند.

ممنون می شم نظرتون رو بخونم

با تشکر

سلام جلال جان

کدوم دانشگاه دولتی هستید مگه؟
بعضی دانشگاه ها گیر میدن که نمیدیم اما قانونا اجازه دارن که ریزنمرات انگلیسی رو (و نه اصل مدرک کارشناسی ارشد رو) براتون به مقصد دانشگاه مورد نظرتون ارسال کنن. اگر نمیکنن باید از وزارت علوم پیگیر بشید که چرا.

موفق باشید

مسعود دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 03:49 ب.ظ

منظورم خبر خوش از فانده ه ه ه

فعلا خبری نیست. منم که دیگه دارم بدون فاند میرم. دو هفته دیگه وقت سفارتمه و اوضاع فرقی نکرده.

نوید دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:46 ب.ظ

ببخشید داداش اولتون یا فرد دیگه ای با همون شرایط که میشناسین چه طور سریع تونست دانشنامشو برای وقت سفارت ایتالیا و دانشگاه ایتالیا آماده کنه؟ مدرک موقت فارغ التحصیلی تحویل سفارت داد تا دانشنامه بعدا آماده بشه تحویل بده؟

مثلا دانشگاه آزاد خیلی خیلی طول میده تا دانشنامه آماده کنه.
قبلش هم که مراحل گذاشتن وثیقه طولانیه تا دانشگاه راضی بشه تا دانشنامه آماده کنه.

اگر دانشنامه نباشه میشه مدرک موقت داد.
دانشگاه آزاد هم طول میکشه اما نه جوری که آماده نشه. منم داداشم که رفته آزاد بود و اینطوری که میگید خیلی خیلی طول میده هم نبود.
وثیقه هم اگر نقدی باشه که کار یک روزه, اگر سند بخواهید بذارید نظام وظیفه (کار عاقلانه تر از بانک) کار دو سه روزه, اگر از بانک بخواهید بگیرید که دیگه بستگی داره اما دو سه هفته وقت بذارید.

a friend پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:46 ب.ظ

کسی که دانشجویی بدون فاند میره آلمان برای تمدید ویزاش باید مبلغ 8000 یورو در یک بانک آلمانی حساب باز کنه(قبلا بانک های ایرانی که در آلمان شعبه دارن میشد ولی الآن دیگه خودتون میدونین که چی شده) و حساب رو بلوکه کنه و ماهیانه مقداری مبلغ برداشت کنه. البته اگه آشنا داشته باشه فرد آشنا میتونه ضمانت طرف بکنه.

شما کخ دارین تشریف میبرین آمریکا هم باید همین کار انجاl بدین؟ یعنی یه پولی بزارین در یک بانک آمریکایی؟

سلام
هر سفارتی مدارک خودش رو لازم داره. مثلا سفارت ایتالیا میخواد که 4000 یورو رو اسکناس بگیرید و کپیشو بدید به سفارت و وقتی رسیدید اونجا شماره سریال اسکناس ها رو چک میکنه. سفارت نروژ هم میخواد که کل پول رو از اول ترنسفر کنید به حساب نروژی اونجا!!!
در مورد امریکا من نشنیدم که محدودیتی وجود داشته باشه که پولی بذارید. در هر صورت دانشگاه های امریکا مثل ایران شهریه رو اول میگیرن. (ایتالیا اینطوری نیست و هر چند ماه یکبار باید یه مبلغی بدید. مثلا داداش الان ترم دوم هست اما شهریه ترم 2 رو هنوز واریز نکرده.)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد