زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

امتیازهای منفی عامل بازدارنده نیست

فرض کنید که شما مدیر دانشگاه شریف هستید و یک نفر از مثلا افغانستان مدارکشو رو فرستاده که شما قبولش کنید. اگر معدل این آدم 12 باشه چه فکری میکنید؟ اگرچه ممکنه این آدم یه نخبه به تمام معنا باشه اما اولین چیزی که به ذهن آدم میرسه اینه که درسخون نیست, اگر درسخون نیست پس چرا باید شما شریف قبولش کنید؟ بعضی چیزا امتیازهای منفی هستن. اول بشناسیم, دوم ببینیم چکارشون میشه کرد.


معدل کم: با عرض معذرت از کسانی که معدل های بالایی نگرفتن در سال های دانشگاهشون نگرفتن (زیر 15 یا 16). متاسفانه کار شما خیلی سخت تره و این شرایط مثل یک عامل بازدارنده برای دانشگاه هاست. شما باید 1-2 سال به زمان اپلای اضافه کنید و یا یک سابقه درخشان در یک چیزی داشته باشید که بتونه اون معدل کم رو پوشش بده.

فاصله زیاد بین درس: به علاوه فاصله زیاد بین درس ها هم خودش یک امتیاز منفی هست. کسی که چندین سال درس نخونده و یا سر کار رفته یا نرفته این شبهه رو برای دانشگاه مقصد به وجود میاره که شاید به درس علاقه نداشته. البته قابل توجیه هست ولی باز کار رو سخت میکنه.
نمرات بسیار پایین در دروس اصلی مخصوصا ریاضی: حتی اگر معدلتون بالای 17 هست ولی درس های اصلی رشته اتون رو با 10-12 پاس کردید مطمئنا برای اپلای مشکل خواهید داشت و شرایطتون مشابه اونایی میشه که معدل کم دارن.

من چون خودم نه معدلم کم بود و نه فاصله زیاد بین درس هام بود نمیدونم اونایی که این وضعیت رو دارن از نظر پذیرش گرفتن در کجا قرار میگیرن. اما دیدم کسانی که با معدل 12 تونستن از امریکا فاند کامل هم بگیرن. پس این عوامل بازدارنده نیستن.


فقط کسانی که در این شرایط هستن یک سال یا بیشتر از کسانی که معدل بالایی دارند عقب هستید که باید جبران کنید. این جبران کردن هم فقط از طریق بهبود رزومه, کسب نمره بالا در امتحان های زبان و GRE و ... هست.

در کل بدونید که دانشگاه مقصد باید بگه "درسته که معدلش کمه اما..." یعنی یه چیزی داشته باشید که براشون بدرخشه. اگر نیست یا نمیتونه باشه از همین الان از راه اپلای برگردید که اشتباه میرید. اگر میتونید داشته باشید, بدونید که بازم کار راحتی ندارید و تقریبا باید 2 برابر کسی که معدل خوبی داره زحمت بکشید. خود اپلای سخته, دیگه 2 برابر زحمت کشیدنشو خودتون ببینید چقدره. اگر میتونید که بسم الله.


ببخشید بیشتر از این نمیتونم توی این زمینه نظر بدم چون خودم توی این شرایط نبودم و کسی رو هم از نزدیکانم ندیدم که بوده باشن.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد