زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

امتحان جنرال GRE

فقط برای امریکا و بعضی دانشگاه های خاص در کانادا و اروپا نیاز هست که نمره امتحان GRE رو هم داشته باشید. این امتحان از اون امتحانایی هست که برای آمادگیش زمان لازم داره.

بچه هایی که از ایران اپلای میکنن درک نادرستی از امتحان دارن و فکر میکنن که یه امتحانیه که نمیشه ازش نمره گرفت یا حداقل ایرانی ها نمیتونن. در حالی که یه چینی و یه هندی نمره کامل این امتحان رو میگیرن. فقط نیازمند زمان و برنامه ریزی هست.

یه چینی و یا هندی نزدیک به 3 سال برای این امتحان مطالعه میکنه و تنها دلیلی که میتونه نمره خوب بگیره همینه. یه ایرانی سال آخر ارشدش یادش میفته که اپلای کنه و یه امتحانی هست به اسم GRE که اصلا نمیدونه چیه و تازه میخواد بشینه لغت بخونه.


قسمت های امتحان

ریاضی: در حد ریاضیات دبیرستانه. یه مقداری تست هوش هم توش هست. زمان امتحان کاملا کافیه. برای کسی که ریاضی اوستاست کلا یک هفته مطالعه کافیه. برای کسی که یه مقداری یه جاهایی لنگ میزنه حدود 3-4 هفته زمان لازم داره که نمره کامل بگیره. برای کسی که پایه ضعیفی از ریاضی داره دیگه خیلی سخته نمره کامل بگیره و باید زمان بیشتری صرف کنه, شاید 2 ماه یا بیشتر.

وربال: یه افسانه ای وجود داره که ایرانی ها نمیتونن نمره وربال بالا بگیرن. این فقط یه افسانه است. اغراق نمیکنم که خیلی سخته اما نشد نیست. فقط زمان زیاد لازم داره. وربال جی آر ای برخلاف چیزی که میگن لغات به درد نخوره, خیلی هم لغات به درد بخوری هست. منتهی به درد قشر تحصیلکرده و با کلاس جامعه میخوره. ما توی فارسی اینو خیلی نداریم و میبینیم که تفاوت صحبت عالیترین مقام اجرایی کشورمون با یه بی سر پای کارتون خواب خیلی نیست. اما باز توی فارسی هم یه سری لغات خیلی رسمی هستن مثلا "مبرهن است" اگر 20 سال هم ایران با مردم زندگی کنید شاید یکبار هم این واژه به گوشتون نخوره اما توی گفتارهای خیلی رسمی و یا آدمای خیلی با کلاس حتما میبینید. اگر واقعا میخواهید در سطح فرهنگ آکادمیک امریکا تعامل داشته باشید این بخش رو جدی بگیرید. در کنار این لغات که خیلی فرمال هستن, یک عالمه لغات روزمره هم یاد میگیرید که توی فیلم ها و ... به درد میخوره. برخلاف ما که روزنامه ها هم خیلی با گفتار عادی مون فرق نداره, اونجا روزنامه ها مخصوصا اونایی که خیلی رسمی هستن همه از همین کلمات رسمی استفاده میکنن. این امتحان رو خیلی خیلی جدی بگیرید. 


برای آمادگی وربال نمره 147-148 (معادل 400-420 قدیم) حدودا 6 ماه روزی 2-3 ساعت وقت لازم (از سطح زبان حدود تافل 90) هست. برای بیشترش همینطور این زمان میره بالا. یکی از دوستای برادرم در 7 ماه با مطالعه روزی 8 ساعت مفید تونست نمره 158-159 (معادل 580-590 قدیم) هم بگیره (البته یه جورایی نخبه شریف بود فکر نکنم من بتونم.) در طول این هفت ماه هم به جز برای دستشویی از اتاق بیرون نیامد و حتی غذاشو هم میآوردن توی اتاق!


رایتینگ: این قسمت نوشتن دو متن تحلیلی هست که میخوان ببینن چقدر از یک موضوع تحلیل دارید و میتونید زوایای اونو بررسی کنید. شبیه رایتینگ تافل هست. با این تفاوت که خود مثال ها و تحلیل ها هم در نمره موثر هستن.

آمادگی هم فقط با تمرین زیاد به دست میاد. تمرین تمرین تمرین. مدام باید بنویسید و لغاتی رو که یاد گرفتید سعی کنید استفاده کنید.


منابع

منابع کلا 2 تا کتاب Official Guide , Big Book به درد میخورن.


منابع ریاضی: کتاب Official خود ETS رو کامل کامل بخونید (حتی مرور ریاضی اشو) کتاب بارونز مرور ریاضی اشو بخونید. بقیه تست های کتاب بیگ بوک رو بزنید. روزی 3 سری تستشو میشه راحت زد و کلا حدود 30 سری تست بیشتر نیست.

منابع وربال: بازم اول کتاب Official Guide رو کامل بخونید. بعد تا میتونید لغت حفظ کنید و مجله بخونید. وقتتون رو هم با خواندن مطالب کتاب بارونز و کاپلان و ... اصلا تلف نکنید. با توجه به جدید شدن امتحان, مطالب این کتاب ها کوچکترین کمکی نمیکنن. حتی نمونه تست هاشونم تقریبا به هیچ دردی نمیخورن. هنوز منبع خوبی به جز همون کتاب Official برای جی آر ای جدید نیست. برای تست زنی هم کتاب Big Book فقط قسمت هایی که رایتینگ داره به درد میخوره.

منابع رایتینگ: اینجا تقریبا هیچ منبع به درد بخوری نیست. یه کتاب هست به اسم GRE CAT Answers to the Real Essay Questions, Mark Alan Stewart که یه مقداری به من کمک کرد و از مطالبش ایده گرفتم. مطالعه یه سری از این رایتینگ ها رو توصیه میکنم. برای بقیه اش جز نوشتن چاره این نیست. انشا هاش رویایی تر از اونیه که بشه سر امتحان اینطوری نوشت اما خوندنش ضرر نداره. لیست تاپیک ها هم که قبلا از سایت ETS لینک کرده بودم.


تجربه خودم

من سال اول هیچی برای GRE نخوندم. یعنی حتی تافل هم فکر نمیکردم بتونم 80+ بگیرم, چه برسه بخوام برای GRE بخونم. با راهنمایی اشتباه بعضی ها رفتم همینطوری یه امتحانی دادم و نمره ام خیلی کم شد. بعد با راهنمایی اشتباه همون بعضیها با همون نمره کم هم اپلای کردم و همه جا ریجکت شدم. نمره هام یادم نیست اما توی پست های قبلی اون موقع پیدا میکنید. برای سال دوم میشه گفت نزدیک 5000 تا لغت جدید حفظ کردم. تقریبا از 15 فروردین تصمیم گرفتم که بخونم و تا خود امتحان 28 آبان خوندم. چون سر کار میرفتم تقریبا روزی 1-3 ساعت میخوندم و ماه آخر هم که فول تایم خوندم. 


برای وربال لغات رو فقط از یه سری لغت که توی اپلای ابراد گذاشته بودن خوندم. متن هم از همون سایتهایی که معرفی کردم مخصوصا نیویورک تایمز میخوندم. البته این آخری ها فهمیدم که وربال ادونتج Verbal Advantage هم شدیدا به درد بخوره اما دیگه وقتی نداشتم که اونا رو هم بخونم.

برای ریاضی کتاب Official Guide رو به همراه کل کتاب بارونز جدید رو خوندم و فکر کنم 17 سری از بیگ بوک رو هم زدم. کتاب کاپلان جدید رو هم تست هاشو زدم. دو تا کتاب فارسی "ریاضیات پایه با طعم گیلاس" و "هندسه انتشارات خیلی سبز" رو هم خریدم و یه کم آمار و بعضی قسمت های مثلثات رو که یادم رفته بودن از روی این کتاب ها مرور کردم اما در کل میتونم بگم که خیلی به دردم نخوردن و کلا برای این کتاب ها هم کمتر از 5-6 ساعت وقت گذاشتم.


تا امتحان GRE مهر ریاضی رو فقط چند سری بیگ بوک  زدم و آفیشال رو خوندم که نمره ریاضیم شد عین پارسال (بد شد). وربال هم لغت زیاد خوندم و همون مجلات. که نمره ام شد 148.

برای امتحان آبان, ریاضی اون چیزایی رو که بالا نوشتم خوندم. که نمره ام شد 164. وربال هم کل کاپلان و بارونز جدید رو خوندم که به هیچ دردم نخورد. آفیشال رو هم تست هاشو زدم که به دردم خورد. که نمره ام شد 147. دو سری تست بیگ بوک رو هم زدم.

برای رایتینگ مهر هیچی نخوندم. برای رایتینگ آبان کتاب آفیشال رو دقیق خوندم. مهر رو 3.5 و آبان رو 4 شدم. تمرین خاصی نکردم اما واقعا میتونم بگم که سطح رایتینگم نسبت به پارسال خیلی خیلی بهتر شده بود. سعی کردم امتحان دومی Argument رو خیلی دقیق مطابق مثال های کتاب آفیشال بنویسم.


نمره ای که من گرفتم به نظرم برای زمانی که گذاشتم خوب بود. اما برای کسانی که میخوان واقعا برن امریکا, این نمره ها ناپلئونی حساب میشه دیگه. باید برنامه ریزی کنید برای وربال بالا 153 و ریاضی 170. رایتینگ 4 خوبه که با یک کم تمرین و از روی مثال های خودETS کار کردن به دست میاد. نمیتونم بهتون بگم که چقدر این امتحان مهمه و چقدر اشتباه میکنن اونایی که اینو نمره خوب نمیگیرن. من اون موقع توی اپلای ابراد میخوندم که "من وربال 133 شدم که از سرم هم زیاده!" خب کسی که این نمره رو میبینه نمیگه این دانشجو یک خنگ به تمام معناست؟ گول این تبلیغات منفی رو نخورید و یکسال برنامه بذارید حسابی بخونید. این سرنوشت و آینده اتونه.

GRE
نظرات 5 + ارسال نظر
جلال دوشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:41 ق.ظ

با سلام

امیدوارم حالتون خوب باشه بنده ازتون چندتا سوال داشتم. بنده بنا به توصیه دوستان دارم کتاب ۱۱۰۰ کلمه می خونم البته فقط لغت هاشو تمرین می کنم ولی هنوز خواندن متن رو شروع نکردم. علاوه بر اون برای تافل هم آمده می شم برای همین دارم listening و Reading کتاب longman و Barrons تمرین می کنم.
ولی نمی دونم چرا اعتماد به نفسم پایین هستش یه طوری احساس می کنم دارم گیج می زنم.
بنده قصد دارم اگه بشه 800 کلمه بارونز و 500 کلمه کاپلان رو بخونم ولی فقط کلمات رو. بعد در کنار اینا شروع به خواندن متن بکنم.
می خواستم بدونم نظر شما در مورد کارم چیه؟ به علاوه چه جور متن هایی رو برای GRE بخونم فقط خواند تایمز کافیه؟ متن ها رو چجور بخونم آیا باید تک تک لغاتی که نمی دون رو در بیارم یا نه؟ چرا شما verbal advatage رو این همه تاکید دارید آیا با توجه به لغاتی که قرار بخونم مشکلم حل نمی شه؟ بنده از امروز روزی 8 ساعت برای مطالعه زبان وقت بذارم کافیه؟ راستی می خوام GRE سابجکت هم بدم مجبورم 3-4 ساعت هم برای اون وقت بزارم.

ببخشید که سوال هام زیاد شد.اگه راهنماییم کنید ممنون می شم. باز هم از شما برای وبلاگ خوبتون تشکر می کنم.

با احترام فراوان

سلام

قبلا نوشته بودم. توی خونه از خودتون از نمونه تست های ETS یه امتحان بگیرید ببینید چند میشید. نمره امتحان تافلتون خیلی نزدیک اون نمره هست.
کلمات رو بخونید و در کنارش متن بخونید. تایمز خوبه. من بیشتر از اون بیگ بوک رو توصیه میکنم که بخونید و تست بزنید. اما حداقل 1100 رو تموم کنید بعد برید سر بیگ بوک که تست ها رو حروم نکرده باشید.

وربال ادونتج برای اینکه خیلی مترادف ها رو با هم داره و یه دفعه یه سری کلمه رو همه با هم یاد میگیرید. با اون لغاتی که گفتم هم خیلی جلو میفتید.

ببینید چقدر کشش دارید. لازم نیست همه 8 ساعت رو لغت حفظ کنید. 2 ساعت فیلم ببینید, یک ساعت مجله بخونید, دو ساعت لغت حفظ کنید و بقیه اش چیزی موند تست بزنید.

در مورد سابجکت اصلا نمیدونم. خودم هم ندادم. هیچ کسی از نزدیکانم هم نداده. به نظرم سرمایه گذاری کنید روی جنرال بهتر نتیجه میگیرید. جنرال رو که به یه جایی رسوندید بعد برای سابجکت هم برنامه ریزی میشه کرد. من هیچ کمکی نمیتونم کنم.

حمیدرضا دشتی پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:48 ب.ظ

وبلاگت خیلی خوبه و مفید
کنکور دکتری داخل امسال
سنجش پاشو من چن سالی باهات کار دارم، سنجش پاشو پاشو پاشو من یه بیسوادم، سنجش پاشو تازه اول کاره، سنجش پاشو پاشو یه بیسواد باهات کار داره. بیسواد با علمش کنار یه دکتره، هیکلش و علمش با هم کرایه ی دکتره، من و تو و اون با هم بودیم از یه قطره، اما الان ببین فاصله ما چه قدره. دلیل قبولی دکتره نیست حافظه، رابطه است که دکتره رو دکتر کرده جالبه، این روزا اول رابطه است بعد حافظه، همه دکتر مکتر پروفسور، سنجش پاشو یه بیسواد باهات کار داره، نکنه تو هم به فکر اینی که کی رابطه داره!!!

ممنونم

اندر خم GRE یکشنبه 10 دی‌ماه سال 1391 ساعت 04:42 ب.ظ

سلام
من 9 فوریه امتحان GRE general دارم. حدود 2500 لغت را تا الان حفظ کردم، یه کم هم رایتینگ تمرین کردم، Q هم رو تمرین کردم، خوب میزنم. مشکلم با ورباله! من 450-400 میخوام از وربال، یعنی مجموع 1200 تا 1250 (معادل جدیدش رو نمیدونم). به نظرتون توی این 1 ماه و 10 روز میتونم 450 بیارم؟ بیشتر منظورم اینه که کسایی رو میشناسین که با سطح تافل 95 توی یکی دو ماه تونسته باشن ای حدود نمره را تو GRE بیارن؟

اگر درک مطلبتون خوب باشه با همین تعداد لغت باید بتونید نمره خوبی بگیرید. به نظرم این مدت باقیمانده سعی کنید متن زیاد بخونید تا لغت بیشتر حفظ کنید. ولی لغاتی که بلدید رو دوره کنید که خدایی نکرده یادتون نره.

اسمان چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 07:54 ب.ظ http://mennomen.mihanblog.com

میدونم که خیلی وقته امتحان دادید و خیلی وقته رفتید،من دوماه تا امتحان فرصت دارم تاحالا همش برای ایلتس درس خوندم و تازه تصمیم دارم برای جی ار ای بخونم ،میخواستم کتاب کاپلان را شروع کنم که با راهنمایی شما دارم میرم کتاب افیشال را بگیرم ،مرسی

آره ولی دو ماهه انتظار نمره خوب نداشته باشید. البته اگر رشته فنی باشید و ریاضی رو ماکزیمم بگیرید برای بعضی دانشگاه ها خوبه اما اگر دانشگاه هایی که اپلای میکنید براشون نمره جی آر ای مهم باشه با دو ماه خوندن نمیشه براشون اپلای کرد. موفق باشید

بهار شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 12:04 ب.ظ

البته این ساعتای مطالعه ای که میگید خیلی دقیق نیست
من با 3 ماه مطالعه روزی حدود 2-3 ساعت وربال 148 و کوانت 143 اوردم
تازه دو هفته ی آخر بخاطر فوت یکی از بستگان نتونستم حتی به کتابا نگاه کنم
رشته ی لیسانسم هم توی علوم انسانی بود و عملا 5 سال بود با ریاضی سر و کار نداشتم
نمره هایی که اوردم نمره های خوبی نبود ولی برای بار دوم که امتحان دادم میدونم که برای نمره ی کوانت و وربال بالای 160، باید حدود 5 ماه روزی 4-5 ساعت وقت گذاشت! که حدود 70 درصد این زمان برای وربال باشه و 30 درصدش برای کوانت
حالا من ایلتسم 8 بود
اگه کسی زبانش ضعیف تره خب وقت بیشتری لازم داره!
در کل امتحانِ کاملا در دسترسیه خصوصا بخش کوانتش
فقط برنامه ریزی، پشتکار، استمرار و تمرکز مداوم میطلبه!

هرچقدر که کوانتش ساده س و زود میشه بهش مسلط شد، وربالش بخش گسترده ایه!
برای وربال هرچقدر لغت بلد باشید بازم کمه! اصلا وربال رو دست کم نگیرید و فکر نکنید چون زبانتون خوبه، پس این خیلی راحته(اشتباه خودم!) ایلتس و تافل هیچ ربطی به GRE ندارن و کلا این امتحان یه دنیای دیگه س با لغات کاملا متفاوت. کتاب official و 2500 و مگوش رو حتما توی برنامه تون بذارید و فکر نکنید که بای یه بار خوندن دیگه مستر میشید. اینا رو لازمه بارها و بارها مرور کنید.

برای کوانت من کل کتاب math bible رو خوندم و تستاشو زدم و تستای test practice کتاب official و کاملا کافی بود ( برای نمره 160) پس با تمرکز روی همین دو تا کتاب میتونید حتی 170 هم بیارید. به شرط دقت و سرعت(تمرکز-تمرکز-تمرکز)

بازم میگم، GRE کاملا قابل دسترسی به شرط پشتکار 5-6 ماهه

موفقیت همه آرزومه

بله درسته. ممنون از توضیحاتتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد