زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

بحث شیرین فاند

به طور کلی سه جور فاند داریم:


یکی فاندی که جایزه ای میدن و در ازاش هیچ کاری نمیخوان. Scholarship, Fellowship

یکی فاندی که در ازای تحقیق میدن. Research Assistant

یکی فاندی که در ازای کمک استاد بودن میدن. Teaching Assistant


فلوشیپ

برای اولی هیچ کاری لازم نیست کنید. معمولا به کسانی میدن که همه چیزشون در حد عالی هست. مثلا رزومه درخشان دارن, معدل عالی دارن, نمره جی آر ای عالی دارن و ... استرالیا چون فاندهاش تقریبا همه از این جنس هست برای کسی که معدل کمی داره دیگه تقریبا محاله که از استرالیا فاند بگیره. برای امریکا  هم واقعا طرف باید نخبه ای المپیادی ای چیزی باشه که بتونه بگیره. برای کانادا دیده شده که یه مبلغ کمی رو دانشگاه برای سال اول به این عنوان به کسانی که استاد توصیه کنه میده. برای کشورهای اروپایی و آسیایی هم با شرایط پایینتر بورسیه های اینطوری گرفت. در مورد ایتالیا و دانشگاه میلان میدونم که اونقدرها هم سخت نیست گرفتنش.


Research Assistant

اگر قبلا کار تحقیق کرده باشید این شانس رو دارید که یه استادی پیدا کنید که حاضر بشه برای تحقیقاتش به شما فاند بده. که میره توی پروسه پیدا کردن استاد و ایمیل و نامه نگاری. اکثر کسانی که این فاند رو میگیرن یا ارتباط رو در رو با استاد داشتن, یا اینکه یه مدت زمان طولانی (مثلا یکی دو سال) با استاد از طریق ایمیل برای تزشون و یا تحقیقات اینجاشون در ارتباط بودن, یا اینکه میشینن هزار تا استاد پیدا میکنن و اینقدر ایمیل میزنن که یکیشون بخواد بهشون فاند بده. کلا راه اصلی اش اینه که موضوع پایان نامه اتونو با یه استاد دانشگاه خارجی صحبت کنید و برای قسمت های اون مداوم باهاش در ارتباط باشید تا دست آخر که مقاله اشو نوشتید دوست داشته باشه در آینده باهاش کار کنید. اگرنه اون روش 1000 تا ایمیل خیلی مسخره است.


Teaching assistant

یه تعداد خیلی محدودی توی دپارتمان ها معمولا موقعیت تدریس وجود داره که اغلب به دانشجوهای دکترا میدن. اینو دپارتمان به اونایی میده که رزومه و نمره امتحان و در کل شرایط خیلی بهتری نسبت به بقیه دارن.


------------------

برای فاند باید یه چیزی داشته باشید که فاند بگیرید. اگر معدل 15 دانشگاه آزاد هستید و نمره زبان فوق العاده هم ندارید, هزار نفر دیگه هم مثل شما هستن, چرا باید بهتون فاند بدن؟

کسانی که TA میگیرن معمولا یه دانشگاه پایینتر از کسانی میرن که RA میگیرن. چون اساتیدی که RA میدن دیگه سطح اپلیکنت رو در نظر نمیگیرن و به هر قیمت ممکن میخوان که این دانشجو رو داشته باشن. از طرفی دپارتمان فقط به تاپ ترین افرادی که اپلای کردن میتونه TA بده. بنابراین کسی که TA یک دانشگاه پایین رو گرفته حتما میتونسته RA یه جای بالاتر رو بگیره. اما خب استادی که بهش فاند بده رو پیدا نکرده.


برای اروپا اگر جایی فاند داشته باشه مثل ایتالیا دانشگاه میلان (برای بعضی رشته ها) با یه نمره زبان بالا و یا یک رزومه یک مقدار متفاوت میشه از دانشگاه بورسیه گرفت. یه جاهای کمی هم هستن که GRE رو هم میخوان.


بنابراین اگر فاند میخواهید از همین الان اساتیدی رو پیدا کنید که بتونید باهاشون کار کنید و یک زمان طولانیتری رو باهاشون بگذرونید. اگر بتونید رو در رو با هم صحبت کنید خیلی خیلی موثره. اگر نه توقعتون رو بیارید پایین و سعی کنید رزومه و نمرات زبان و ... رو تقویت کنید تا شاید TA بگیرید. این احتمال رو بدید که به مدت یک ترم و یا یکسال هیچ نوع فاندی هم نمیگیرید (برای فوق لیسانس ها کل دوره دو ساله) تا اگر جایی قبول شدید و بدون فاند بود بتونید برید و اونجا خودی نشون بدید و ازشون فاند بگیرید.

نظرات 7 + ارسال نظر
وفا دوشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:25 ب.ظ

با یه ارشد ازاد مدل بالی 17 و لیسانس سراسری معدل بالای 16 و تافل 533 و دو تا مقاله ieee تو رشته نرم افزار چه قدر به TA میشه امید داشت؟
تشکر

تافلتون که زیر خط فقر حساب میشه. میشه معادل 74 اینا. زیر تافل 80 اصلا پذیرش نمیگیرید چه برسه به فاند.

TA خیلی به سابقه قبلیتون بستگی داره و البته و صد البته نمره اسپیکینگ و بقیه رزومه. اگر منظورتون امریکا هست حتما حتما GRE General خیلی خیلی مهم میشه. معدلتون خوب محسوب میشه. مقاله ها هم اگر جاهای خوب چاپ شده باشه کمک میکنه مخصوصا برای استادیابی.

ارغوان سه‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:38 ب.ظ

خدا خیرتون بده، تو این یکی دو صفحه جواب سوالامو گرفتم. ایشالاااا که همیشه مسیرتون روشن باشه به هر چی که به صلاحتونه برسین.

خواهش

mehran شنبه 5 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 12:45 ب.ظ

سلام
برای اپلای لیسانس دانشگاه های آمریکایی sat یا act میخوان وهمراه با معدل دوران دیپلم و پیش دانشگاهی و تافل
اگه نمره ی sat بالای 2200 از 2400 بشه و تافل هم بالای 90 بشه آیا فاند میدن؟
ضمنا به نظرتون من کجاها اپلای کنم
(پولی که دارم کلا 50 میلیونه)
البته معدل پیش دانشگاهی خوب نیست(به دلیل بعضی مشکلات)
حدود 12.5
ولی معدل دیپلمم بدک نیست 17.5
رشته ام ریاضیه
به نظرتون دانشگاه در چه رنکی اپلای کنم موفق به دریافت فاند در آمریکا میشم(آمریکا حداقل شهریه اش برای لیسانس حداقل ده هزار دلاره و با این وضعیت حداکثر تا ترم ترم اول میتونم از پس هزینه ها بر بیام)
الان هم دانشجوی مهندسی کشاورزی دانشگاه دولتی هستم
ولی چون رشته ام رو دوست ندارم و شرایط ایران برای ادامه تحصیل خوب نیست میخوام لیسانسم رو خارج بگیرم
من فعلا به کشورهای ترکیه و آمریکا و ایتالیا و مالزی فکر میکنم

سلام
در مورد شما پیشنهاد میکنم که لیسانس رو رشته ای که دوست دارید ایران بخونید و برای فوق اقدام کنید. من ندیدم لیسانس کسی فاند گرفته باشه مگه اینکه خیلی سطح همه چیش بالا باشه که یه بورس ها خیلی محدودی برای اینا توی دانشگاه ها هست.
اون 50 میلیون خرج یکسال زندگی شما هم نیست. بنابراین تبدیلش کنید به دلار و نگهش دارید برای چند سال دیگه که میخواهید اپلای کنید.

mehran شنبه 5 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 02:23 ب.ظ

ببخشید نمیدونید چه کشورهایی sat برای پذیرش میخواد؟
مثلا آلمان به جای قبولی در کنکور نمره ی sat نمیخواد(چون نمیخوام با مهندسی کشاورزی اپلای کنم؟(مهندسی کامپیوتر و آی تی و مواد دانشگاه های شهر های کوچک مجاز شده بوده ام ولی چون کشاورزی شهر بزرگ رو در اولویت بالاتر زده بودم این قبول شدم))
ضمنا به جای Sat نمیشه gre داد و اپلای کنم(چون تو ایران هم هست ولی sat و act‌ تو ترکیه هست)
کلا گیج شدم
لطفا راهنماییم کنید

SAT برای امریکاست تا جایی که میدونم. نه GRE برای فوق و دکتراست. در واقع SAT معادل GRE برای لیسانس هاست.
راهنمایی کردم دیگه. بشین درست کنکور بخون یه جای خوب قبول بشی برای لیسانس و بعدش لیسانس رو از رشته ای که دوست داری بگیر و همزمان هم زبان و جی آر ای بخون که چهار سال دیگه بتونی با دست خیلی پر یه جای خوب برای مستر فاند بگیری
موفق باشید

mehran چهارشنبه 9 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 10:17 ب.ظ

سلام دوباره به آقای دکتر که حدود 1سال پیش بود وب شما رو می خوندم و کلی با خارج و... حال میکردم و با گفتن نام تیلور سوییفت با آهنگاش آشنا شدم نود درصد آهنگاشو توی لپ تاپم دارم
نظرات قبلیم توی همین لینکه http://zireasemanekhoda.blogsky.com/1391/03/29/post-415/
مهندس من نمیخوام دوباره کنکور بدم(هدف من از الان خارج رفتن هست)
میخوام خارج فقط لیسانس بخونم بعدش کار کنم
بیشتر هم آلمان یا ترکیه میخوام برم
حالا آلمان یا .. فاند هم نداد؛نداد دیگه.خب کار می کنم.بعدش درسمو خوب میخونم معدلم بالا میاد بالاخره یه فاندی چیزی شاید بدن دیگه
این همه آدم برای لیسانس میرن خارج با معدل های 10 و 11 میرن مالزی.حالا من میخوام sat‌هم بدم
این همه درس بخونم آخرش شاید یه دانشگاه خواجه نصیری یا ... قبول بشم با رنک 1000 اونم تو ایران آخرش هم باید با 20 میلیون تومن!!!(مثلا تهسیلاط رایگانه ارواح عمشون) مدرکم رو آزاد کنم و 15 میلیون هم وثیقه بذارم تا بتونم معافیت تحصیلی بگیرم که بتونم برگردم ایران تازه آیا شاید فلان استاد عقده ای که تازه ارشد گرفته و برای ورودی ها گذاشتنش نمره های افتضاح بهشون بده(استاد ریاضی 1 دانشگاه بوعلی 20 نفر بچه ها رو انداخت و فقط 16 نفر پاس کردن!)
تازه باید نمیدونم چند میلیون هم به دانشگاه بدم که بزارن دانشگاهی که قبول شدم ثبت نام کنم
برا ارشد هم همون خرج های فی و پست و ترجمه و....
تازه خودتون هم ارشد دانشگاه تهران خوندید با تافل صد و gre 1200 و فک کنم معدل بالای 18 دوسال اپلای برای آمریکا(خودتون گفتید حداقل زمان برای گرفتن فاند یعنی ممکنه تا 5 سال هم طول بکشه) طول کشید که برای دکتری فاند بگیرید
خب بهتر نیست برای لیسانس برم خارج
حالا آمریکا و کانادا و استرالیا و انگلیس که شهریه های فضایی دارند یا سوییس و فنلاند و نروژ با این که دانشگاه های رایگان دارن ولی هزینه زندگی خیلی زیاد دارند یا هند و مالزی و ... که میگند هزینه زندگی خیلیییییی پایینه و شهریه هم کمه(اصلا نه فاند میدن نه کار(2 سال بیشتر نمیتونم تو این کشورهای به اصطلاح ارزان با این پولم زندگی کنم) نمیرم
یا فرانسه که باید حتما از سفارت اپلای کنم که اصلا معلوم نیست چی به چیه و چی کار باید بکنم(می گند دانشگاه هاش رایگانه ولی یه دفعه میبینی برات یه دانشگاهی افتاد که خصوصیه و شهریه اش سالی هفت هشت هزار یورو هست)
میمونه یه ترکیه که بورس دولتی میده یه آلمان
آلمانو نمیدونم اگه گواهی قبولی در کنکور سراسری میخوان آیا باید در همون رشته ای که قبول شدم در ایران در آلمان اپلای کنم یا نه؟!
من خودم چند تا دانشگاهاشون رو گشتم چیزی برای گواهی قبولی کنکور نمیخواستن ولی سفارت میخواست
تو فروم های فارسی همه میگند شرایط اولیه برای اپلای آلمان داشتن گواهی قبولی در کنکور و دانش 800 زبان زبان آلمانیست(یعنی نمیشه من یک راست بدون شرکت در کلاس در آزمون شرکت کنم و b2 رو بگیرم مثل تافل)
من اصلا می خواستم از اول دبیرستان برم خارج که تو دبیرستانشون درس بخونم ولی چون اون موقع عشق کانادا بودم(اون موقع درسخون بودم معدلم 19.5 بود) دیدم هزینه دبیرستان هاشون بالای هفت هشت هزار دلار برای اینترنشیونال هاست خب گرونه دیگه ولی اگه یه ذره به آلمان و ... فک میکردم (شهریه صفر دبیرستان ها و تازه این همه مثل الان که مشمول هم شدم و باید برای پاسپورت گرفتن کلی کار انجام بدم و ...)
وودی جون فقط نگو که کنکور دوباره بخون که الان 20.5 سالمه تا بخوام شرکت کنم و قبول بشم و برم سر کلاس 21.5 سالم میشه


i hope u earn the best things(work with high salary.taylor khanoom and be a good professor) for your life
good bye

سلام
در مورد راهنمایی برای من سخته که شما رو راهنمایی کنم چون توی شرایط شما نبودم و نیستم. چطوریه که سربازی نرفتید تا این موقع اگر دانشگاه نرفته باشید؟ اگر مشکل سربازی ندارید و هزینه تحصیلتون رو دارید من پیشنهاد میکنم که یه جای خوب برای لیسانس برید. آخه امریکا خیلی گرونه دوره لیسانس. خود بچه های اینجا هم یا وام میگیرن یا اسکالرشیپ و تازه شهریه و همه چی برای خودشون نصفه است.
من میدونم اروپا از نظر آموزشی توی لیسانس 99 درصد جاها زبان همون کشور رو میخواد. یعنی اگر میخواهید برید آلمان فکر کنم باید حتما آلمانی یاد بگیرید یا برای فرانسه فکر کنم یه درصدی زبان فرانسوی میخواد. اینه که سخته بشه.
به نظرم باید کسانی رو پیدا کنید که هم شرایط شما بودن و الان رفتن. من خودم مالزی و ... رو توصیه نمیکنم. سطحشون بالا نیست و باز برای ارشد خوندن مشکل خواهید داشت. یکی از بچه ها میدونم که برادرش پذیرش لیسانس یه دانشگاه امریکا رو گرفت (البته نمره SAT خوبی داشت) بعد یک ترم آمد اینجا شهریه اش نزدیک 8-9 هزار دلار اینا بود. بعد عوض کرد رفت یه کامیونیتی کالج سطح پایین توی یه شهر دیگه که شهریه اش شد ترمی 2500 دلار. البته من اصلا همچین کاری رو توصیه نمیکنم چونکه کار گرفتنش دردسره. ولی در کل اگر بتونید امریکا بخونید اوضاع خیلی فرق میکنه چونکه اینجا حتی مدارک کامیونیتی کالج هاشونم بالاخره قبول میکنن. کسی که کار بلد باشه بیکار نمیمونه.
این ایده هم که لیسانس بگیرید برید سر کار اصلا جالب نیست. رقابت برای کار خیلی زیاده و باید هر جوری میتونید از بقیه بهتر باشید. اینجا خیلی از امریکایی ها رو میبینم که مستر رو میخونن. حتی اونایی که نمیخونن برنامه بلند مدت میریزن که اول برن سر کار پول جمع کنن بعد بخونن. یعنی مسئله فقط سر همین پول هست.
در ضمن نصف بیشتر چیزایی که نوشته بودید غر زدن و بهونه آوردن بوده. خیلی ها بودن که واقعا تلاش کردن و به یه جایی رسیدن. حالا یه استاد نامناسب هم بهشون خورده باشه که خورده باشه. به علاوه کنکور الان خیلی خیلی آسونتر از کنکور زمان ماست. من خیلی ها رو دیدم که با کمترین تلاش بالاخره یه جایی قبول میشن میرن.
امیدوارم تونسته باشم کمک کنم
موفق باشید

نسرین جمعه 24 اسفند‌ماه سال 1397 ساعت 09:40 ب.ظ

سلامرشتم فیزیک هسته ای معدل ارشد ۱۷ از صنعتی شاهرود و معدل کارشناسی ۱۴از دولتی نیشابور و ۴تا مقاله isi و زبان ۶ آیلتس میشه فاند گرفت؟از دانشگاه های ایتالیا و آلمان

سلام
راستش نمیدونم. مقاله هاتون خوبه ولی اروپا بیشتر فاند گرفتن روی پیدا کردن استاد هست

شقایق جمعه 7 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 05:42 ب.ظ

قشنگ اب پاکی رو ریختید رو دستمدقیقا منم معدلم 15 زبانم معمولی مدرک اینا ندارم کاش 8 سال برمیگشتم عقب. اینجوری تا جلو در دانشگاهاشونم رام نمیدن:)))))

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد