زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

مدیریت اپلای با اکسل Excel

یک برنامه ای که خیلی به درد میخوره این برنامه Excel هست. هر جایی که لازم دارید یه سری لیست داشته باشید که هر وقت خواستید هر بلایی سرش بیارید این برنامه به درد میخوره. غیر از OneNote که قبلا گفته بودم چطور به درد یادداشت برداری نکات مهم دانشگاه ها میخوره این برنامه هم خیلی مفیده.

شیت 1: اطلاعات دانشگاه ها به همراه کشور و ...

اطلاعاتی که براتون خیلی مهمه توی تصمیم گیری مثل رنک و ... رو میتونید توی این شیت بذارید. اطلاعاتی که من گذاشتم:



  • اسم دانشگاه
  • شهر
  • تایید وزارت علوم
  • مساحت شهر
  • نزدیکترین شهر بزرگ
  • فاصله تا شهر بزرگ
  • نیاز به پست مدارک دارد یا نه
  • مبلغ اپلیکیشن فی
  • ددلاین اپلای
  • توضیحات
  • شانس قبولی از نظر خودم (خوب, متوسط و ...)
  • رنک مهندسی(از USNews)
  • میانگین جی آر ای سال گذشته (از USNews).


هر کسی میتونه فاکتورهای خودشو بیاره. برای یک نفر ممکنه رنک TopUniversities مهمتر باشه اونو بیاره یا چیزای دیگه مهم باشه.

اطلاعات شهر رو هم از WikiPedia و Google Maps در آوردم. بعضی شهرها توی ویکیپدیا مساحت کمی براشون زده اما وقتی توی Google Maps نگاه کنید میبینید یه ناحیه به هم پیوسته ای با یک شهر بزرگ داره. مثلا NJIT توی نیوجرسی هست اما با منهتن نیویورک فقط نیم ساعت فاصله داره و تقریبا نمیشه مرز نیوجرسی و نیویورک رو مشخص کرد. همینطور در مورد GMU که با واشنگتن تقریبا یک منطقه پیوسته شده.

از رنک ها هم برای مشخص کردن وضعیتشون استفاده کردم.

  • سفید = هنوز بررسی نکردم
  • قرمز = نمیخوام اپلای کنم
  • سبز = دوست دارم اپلای کنم
  • زرد = استادی که به من بخوره نداره
  • نارنجی = ددلاینش گذشته
  • سبز لجنی = بد نیست اما نتونستم تصمیم بگیرم که اپلای کنم یا نه. (باید بعدا بیشتر بررسی کنم)
  • صورتی تیره = تایید وزارت علوم نداره, بهتره اپلای نکنم.


من از بالا تک تک دانشگاه ها رو بررسی کردم و سایت هاشونو سر زدم و ریسرچ هاشونو نگاه کردم که ببینم کدومشون بیشتر به من میخوره. اگر یه دانشگاهی هیچ تحقیق مرتبط با کار من نداشت رو حفظ میکردم. اونایی که شهرهاشون خیلی کوچیک بود و جاهایی بود که نمیتونستم هیچ جوره زندگی کنم رو هم بعدا حذف کردم. اونایی که ددلاینشون دیرتر بود یا گذشته بود رو هم حذف کردم. حذف کردم یعنی رنگشو قرمز کردم نه اینکه پاکش کرده باشم.
-------------------
شیت دوم: اطلاعات اساتید
همینطوری که از بالای لیست اول دانشگاه ها رو باز میکردم و ریسرچ های مرتبط رو پیدا میکردم, یه لیست از استادایی که میتونم باهاشون کار کنم هم در شیت دوم تهیه کردم.

  • نام دانشگاه
  • نام استاد
  • ایمیل
  • نام آزمایشگاه
  • آدرس وب
  • تاریخ ارسال ایمیل به استاد

رنگ هر ردیف هم مربوط بود به اینکه بالاخره استاد جواب داد یا نه.

  • سفید = هنوز نامه نزدم به این استاد
  • زرد = منتظر جوابم
  • سبز = استاد جواب داده و جوابش مثبت بوده
  • قرمز = استاد جواب داده و فاند نداشته

-----------------
شیت سوم: دانشگاه های انتخابی
بعد از اینکه بررسی ها رو انجام دادم, دیدم دانشگاه هایی که به درد اپلای میخورن بیشتر از اونی هستن که پول داشته باشم اپلای کنم. برای همین تصمیم گرفتم که اونایی که به درد میخورن رو بیارم توی یک شیت دیگه با اطلاعات مالی بسنجم که برای کدوم اپلای کنم و برای کدوم دیگه اپلای نکنم. همینطور حواسم به وضعیت اپلایشون باشه.

  • اطلاعات شیت سوم:
  • اسم دانشگاه
  • شهر
  • هزینه ارسال ریزنمره
  • هزینه ریپورت تافل
  • هزینه ریپورت جی آر ای
  • اپلیکیشن فی
  • جمع به دلار
  • جمع به ریال (با ضرب جمع دلار در عدد ثابت دلار آزاد)
  • تاریخ ارسال مدارک
  • کدرهگیری DHL
  • شانس قبولی
  • وضعیت ریکامندیشن استاد 1, 2 و 3 (OK یا NO)(سه تا ستون که اگر استادم یادش رفته بود ریکامندیشن بده بتونم پیگیری کنم.)

در واقع تصمیم نهایی برای اینکه چند تا دانشگاه اپلای کنم و کدوم کشورها باشن و کدوم ها رو اپلای کنم که خرج کمتر و شانس بیشتر داشته باشم رو از روی این شیت گرفتم. مثلا دانشگاهی که 2 تا ریزنمره میخواست هزینه ریزنمره هاش بیشتر از اونی بود که کلا آنلاین میشد اپلای کنی. اونی که آنلاین میشد اپلای کنم میرفت توی اولویت. همینطور دانشگاهی که قبلا براش ریپورت تافل فرستاده بودم هزینه ریپورت تافل 0 بود که اونم میرفت توی اولویت. اما کلا نشد دانشگاهی رو فقط به خاطر اپلیکیشن فی کنار بذارم. مثلا Vanderbilt هزینه اپلایش مینیمم بود چون نه میخواست ریزنمره بفرستی و نه نیازی به اپلیکیشن فی داشت. برای همین تصمیم گرفتم اپلای کنم ولو اینکه ریسرچش هم به من نمیخورد.


-------------------

شیت چهارم: اطلاعات اپلیکیشن ها
خب حالا که مشخص شد کجاها میخوام اپلای کنم باید توی سایت دانشگاه ها رجسیتر میکردم. این بود که یه شیت هم گذاشتم برای نگهداری اطلاعات رجیستر.


  • اسم دانشگاه
  • یوزرنیم
  • پسورد
  • آدرس صفحه ای که فرم اپلیکیشن میاد. (برای اینکه بعدا وضعیت رو آنلاین هم بتونم چک کنم.)


اطلاعات بیشتر در مورد هر دانشگاه رو هم همون جلو که جا داشت مینوشتم. مثلا USC به هر کسی که اپلای میکنه یه Student-ID میده که برای ارتباط با دانشگاه باید استفاده بشه. بقیه سایت هایی هم که ثبت نام میکردم و مرتبط با اپلای بود همینجا مینوشتم. مثل https://study.eshipglobal.com که برای ارسال I-20 بود.


----------------
شیت پنجم: اطلاعات پستی دانشگاه ها
اون دانشگاه هایی که لازم داشتن براشون ریزنمره فرستاده بشه رو اطلاعات پستی اشونو استخراج کردم و توی شیت ششم نوشتم.

اسم دانشگاه, آدرس کامل پستی به همراه تلفن و ... (همه چیزایی که برای DHL لازمه), آدرس URL جایی که این اطلاعات رو در آوردم.

------------------
هر کسی میتونه مطابق سلیقه خودش این فایل رو درست کنه و کارهاشو جلو ببره. هر چی زودتر شروع کنید هم زودتر متوجه میشید که چطور باید کار رو پیش ببرید.  

 

----------- 

ویرایش تاریخ 10 مهر 1391 : یک نمونه تمپلیت اضافه شد که از این آدرس قابل دسترسی است.

نظرات 7 + ارسال نظر
ن چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:05 ق.ظ

کلمبیا gre subject چی میخواست

بله. نوشته بودم که اگر ندادید حتما دلیل بیارید چرا ندادید, اما هیچ کسی از قبولی های پارسال ما نبوده که سابجکت نداده باشه. در هر صورت رنکش خیلی خیلی بالاتر از اونی بود که من اپلای کنم.

ن چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:13 ب.ظ

منظورم این بود که gre subject مثلا ریاضی میخواست؟ در اپلای ابراد نوشته بود بعضی اساتید یا دانشگاه ها نمره ی بالای gre subject ریاضی براشون(دانشجو) پوئن مثبت محسوب میشه حتی در رشته های فنی که gre subject ندارن.

راستش من هیچوقت ندیدم کسی GRE Subject داده باشه. به نظرم فقط به درد کسی میخوره که بخواد تغییر رشته بده. اگرنه به نمره جنرال بالا و مقاله خوب میشه وارد تاپ 10 هم شد.
فکر نمیکنم سابجکت ریاضی اونقدر تاثیر داشته باشه که جی آر ای جنرال داره.

افلیا چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:52 ب.ظ

سلام، سپاس از این همه بزرگواری! من هنوز GRE ندادم. 2 تا سوال! یکی اینکه چه نمره ای معقوله برای دانشگاه های مثلاً زیر رنک 50 یا رنک 50 تا 100! زبانم بد نیست.آیلتس 7.5 آکادمیک و 8 جنرال. دوم هم چقدر برای چنین نمره ای باید وقت بگذارم. می دونم سخته جواب دادنش! ولی ممنون می شم اگر راهنمایی کنی!

سلام

نمره آیلتس اتون آمد؟؟؟ آیلتس 7.5 خیلی خوبه. اگر یکی از سکشن هاش خیلی پایین نباشه نیازی به دوباره دادن اصلا ندارید, دیگه روی GRE کار کنید.

توی پست هایی که جدید گذاشتم میتونید جواب خودتونو احتمالا پیدا کنید. اگر مقاله توی ژورنال تاپ شناخته شده دارید, یه نمره مینیمم 1200 رایتینگ 4 کفایت میکنه. اگر ندارید برید بالای 1400. (رشته با رشته فرق میکنه. توی بعضی رشته ها با نمره کمتر هم میشه قبول شد) در کل هر چی بالاتر بهتر!!! با توجه به شرایط اقتصادی خراب و رقابتی شدن بیشتر دانشگاه ها باید تلاش بیشتری کنید تا ریسکتونو پایین بیارید.

در مورد وقت گذاشتن اخیرا نوشته بودم. یه نگاهی کنید پیدا میکنید.

موفق باشید.

مسعود چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:30 ب.ظ

سلام مهندس
به نظرتون رنکینگ دانشگاه ها رو بر اساس خود دانشگاه در نظر بگیریم یا بر اساس رشته؟
http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/2011-2012/top-400.html

سلام.
رنک توی رشته خیلی خیلی مهمتره. اما متاسفانه وقتی که رنک ها میره پایین دیگه رنک توی رشته وجود نداره, اینجاست که رنک اینترنشنال میتونه کمک کنه.

مسعود پنج‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:23 ق.ظ

ممنون از راهنماییت مهندس

خواهش

Ali سه‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 03:43 ب.ظ

سلام
این فایل اکسل رو از کجا میشه دانلود کرد؟

سلام
دانلودشو نگذاشتم اما میتونید بسازید. تقریبا همه چیزای ساختنشو توضیح دادم. اگر نتونستید بگید سعی کنم یه تمپلیتی چیزی بسازم چون برای خودم پر یوزر نیم پسورد و چیزای مهم دیگه مثل آدرس و ... است.

Ali پنج‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 02:47 ق.ظ

ممنون میشم اگه یه تمپلیت برای دانلود بذارید.
خیلی نیازه!!!

براتون گذاشتم. خودتون هر طوری دلتون خواست درستش کنید.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد