زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

لیسانس ها برای اپلای چکار کنن

چیزایی که من نوشتم بیشتر به درد اپلیکنت های دکترا میخوره اما میتونم همه شرایط فوق لیسانس ها رو در همین پست جمع و جور کنم.


برای کسانی که اولویتشون به ترتیب امریکا و کانادا و استرالیا و اروپا و آسیاست.


1- کسی که معدل بد (15-) داره:
    1-1- پولدار یا متوسط: فوق لیسانس اینجا بخونه با معدل 18-19 تموم کنه و مقاله هم بده بعد بره امریکا (کشورهای دیگه سر معدل لیسانس خیلی گیر هستن اما دیدم که از امریکا با معدل 13 لیسانس و فوق 18.5 تونستن پذیرش بگیرن)
    1-2- بی پول: فوق لیسانس اینجا بخونه با معدل 18-19 تموم کنه, همزمان با فوق لیسانس با استادایی کار کنه که بعدا بتونن بهش پذیرش بدن, کلی نذر و ... کنه, چند تا مقاله در سطح بین المللی توی تاپ ترین ژورنال ها چاپ کنه و توی امریکا استاد پیدا کنه و اگر فاند گرفت بره اونجا. راه دوم مهاجرت از طریق کار و مقیم شدن و بعد وارد دانشگاه شدن.

2- کسی که معدل خوب داره (15+)
    1- پولدار = فوق لیسانس امریکا یا کانادا یا استرالیا
    2- متوسط = فوق لیسانس اروپا مخصوصا کشورهایی که دانشگاه رایگان دارند یا بورسیه میشه گرفت, در بدترین حالت آسیا, حالت دوم با نمره های خیلی بالا تافل و جی آر ای بره امریکا و از اونجا پارشیال فاند بگیره
    3- بی پول = فوق لیسانس اینجا بخونه با معدل بالا تموم کنه و مقاله هم بده و بعد بستگی به شرایطش از هر جایی شد پذیرش با فاند بگیره. (مورد خودم!)

توجه: عدد 15 حدودیه.


برای کسی که میخواد فوق لیسانس بگیره فاند گرفتن خیلی سختتره اما نشد نیست, توی امریکا معمولا فاند پارشال گیر میاد. توی اروپا بعضی کشورها هستن که فاند کامل میدن مثل بورسیه های پلاتینیوم و گلد ایتالیا. توی آسیا هم باز پیدا میشه که بورس کنن.

برای پذیرش فوق, نمره زبان خیلی بالا و معدل خیلی بالا مهمترین پارامترهاش هستن. برای امریکا GRE هم خیلی مهمه. اما دقت کنید که با یه GRE = 1500 به احتمال 90% میرید استنفورد. استنفورد هم نشد از USC فاند کامل میگیرید. در حالی که کسی که اینجا فوق لیسانس میگیره ولو اینکه شریف هم باشه و GRE=1500 باشه, اگر نتونه توی استنفورد استاد پیدا کنه یا یک مقاله تاپ توی تزش نداشته باشه, حتی با پول خودش هم نمیتونه دکتراشو اونجا بخونه. و تازه با یک تحقیق سطح بسیار بالا شانسش میرسه به 60% چون کسانی که اپلای میکنن هم مثل خودشن! پس اگر امریکا میخواهید برید ارزش داره که روی GRE سرمایه گذاری کنید.


برای کشورهای غیر از امریکا هم با نمره زبان خیلی بالا و معدل خوب میشه فاند گرفت و اگرم نشه واقعا ارزش سرمایه گذاری رو داره. شما با مدرک فوق لیسانس توی امریکا یا کانادا و یا استرالیا (در رشته های فنی دارای بازار کار خوب) میتونید راحت با حقوق بالا استخدام بشید و بعد از چندین سال با توجه به سابقه کاری خیلی درآمد بیشتری از یک دکترا داشته باشید. زندگی واقعی رو در یک سن کمتری شروع کنید.


نظرات 20 + ارسال نظر
ن پنج‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:38 ق.ظ

یه مشکل مالزی اینه که یه دانشگاه فنی خوبش که بچه های ایرانی میرن در جوهور ونه در کوالالامپور هست و اون شرط شهر بزرگ نقض میکنه.

شهر بزرگ بودن شرط نیست, پارامتره. اونم برای من اولویت بود, برای خیلی ها اصلا مهم نیست.
دانشگاه UM مگه چشه که همه بخوان برن جوهور؟ کسی که دیگه هیچ جایی قبول نمیشه جز اونجا چرا نره؟

محمد علی پنج‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 10:28 ق.ظ

یعنی آدم این انگیزه شما رو می بینه و این پست هات رو کلا سرشار میشه از انرژی مثبت ولی یه سوال در مورد وبلاگ!

چرا تو هر صفحه فقط یه پست قرار دادی؟ یه کم سخت شده

مثلا تو موضوع بندی میخای همه پست ها در یک موضوع رو کنار هم ببینی که نمیشه. اگه اصلاحش کنی ممنون میشم

سلام

من تصحیحش کردم به 5 تا. اما یه مشکلی که هست نمیشه اینا رو به ترتیبی که من مینویسم بیاره. پست های من به ترتیب هستن معمولا و هیچ تنظیمی هم نداره که بشه صفحه بندی درستی بذاره که حداقل یک نفر از اول به آخر ببینه و نه از آخر به اول. یه نادونی از اول وبلاگ رو برعکس درست کرده حالا همه دنیا برعکس میبینن!

موفق باشید.

مهدی پنج‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:06 ق.ظ

سلام
ممنون از جواب قبلیتون
میگم اینکه جی آر ای تا این حد مهمه رو شما چقدر مطمئنید؟ من از هرکسی یه چیزی میشنوم. درسته که کلا اپلای یه چیز شانسیه ولی آیا تاثیر جی آر ای بعد از معدله!!؟؟ من فکر میکردم معدل خیلی خیلی براشون مهمه.

سلام

برای امریکا GRE مهم و حیاتیه. ببینید اینکه از هر کسی یه چیزی میشنوید درسته, هر کسی یه تعدادی دانشگاه رو که دیده یا بین دوستاش بودن قضاوت میکنه. چیزی که منم میگم شاید همه جا صحت نداشته باشه اما با توجه به تجربیات خودم و دوستام به نظرم این به واقعیت نزدیکتر باشه.

البته باز رشته با رشته هم فرق داره, مثلا میبینید معماری با یه جی آر ای مینیمم و یه پورتفولیو عالی راحت پذیرش میگیرن.

معدل خیلی مهمه اما مثلا معدل 17 و 18 خیلی فرق نمیکنه (هرچند بعضی دانشگاه ها زیر 16 رو اصلا دیگه نگاه نمیکنن) ولی این نمره GRE هست که تمایز ایجاد میکنه. شما خودتون رو بذارید جای کسی که میخواد اپلیکیشن ها رو نگاه کنه.

افلیا پنج‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:29 ق.ظ

سپاس از لطفت! پست های قبلی خیلی روشنگرانه بود. من معدل لیسانس زیر ۱۵ دارم و پولدار هم نیستیم. البته ریسرچ زیاد دارم و امید به نمرات زبان و GRE . خلاصه مرسی. فکر کنم با این چیزایی که نوشتید، باید اپلای کرد و توکل به خدا!

در مورد معدل 2 سال آخر مهمه و دروس تخصصی مهمه.
در مورد ریسرچ کیفیت ریسرچ مهمه و جاییکه چاپ میشه.
ریکامندیشن از اساتید شناخته شده جهانی هم خیلی کمک میکنه.
در هر صورت معدل پایین سختترین شرایطه. بتونید اینجا هم فوق بخونید با معدل بالا این گزینه هم خوبه.

اگر موقعیت اقدام برای مهاجرت به کانادا یا استرالیا رو دارید, شاید بهترین کار این باشه که با اون نمره زبان بالا اول مهاجرت کنید و بعد ادامه تحصیل بدید.

موفق باشید.

R پنج‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 07:24 ب.ظ

لطفا رفتید آمریکا عوض نشید همینطور که الان اینقدر خوب راهنماییمون میکنید و تجربیاتتون رو در اختیارمون قرار میدید و به خوبی جواب سئوالامون رو میدید باقی بمونید ما هم دعاتون میکنیم

تا جایی که برسم حتما. اما این جمع بندی اپلای ها تموم بشه دیگه فکر نکنم پستی در مورد اپلای بذارم ولی هر کسی هر جا سئوالی داشت همیشه در خدمتم.

An applicant پنج‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:20 ب.ظ

یکی از بزرگترین ایرادات مطالبی که مینویسی اینه که بازهم تکرار میکنم. واژه های "خوب" و "بد" و "متوسط" که مینویسی کاملا ایراد داره. در جواب یکی از پست ها نوشتی که متوسط حدود 400 میشه.

در پست بعدیت نوشتی طرف از دانشگاه "متوسط" U of Texas at Arlington فاند گرفت و رفت. حال آنکه این دانشگاه شهید آرلینگتن (به قول خودت) در رده 700 دانشگاه برتر دنیا هم نیست. و در واقع از دانشگاه های شریف و تهران هم پایین تره. حالا کشورش آمریکا باشه. اصلا اهمیتی نداره به نظر من.

این رو به همه دوستانی میگم که خواننده وبلاگ شما هستند. اگر قصد شما از اپلای فرار از ایرانه، این موضوع رو با "ادامه تحصیل در جایی با کیفیت علمی بهتر" قاطی نکنید. و اصلا ضرورتی به این همه تلاش هم نیست. چرا که پس از فارغ التحصیلی برای کار و حتی تایید مدارک دانشگاهی در ایران دچر مشکل خواهید شد....

قبلا عرض کردم که وزارت علوم فقط 100 دانشگاه آمریکا رو در رده ممتاز قرار داده. و توصیه هم کرده که به رده متوسط نرید برای ادامه تحصیل.

حال اگر شما هم مثل این دوستمون که به دنبال خروج از کشور و تحصیل در آمریکا به هر قیمتی است هستید، بسم الله. میتونید تا رده های افتضاح پیش بروید تا شاید فاند بگیرید.

دوستان عزیز، قصه اپلای مدت هاست که عوض شده و تبدیل به راهی برای فرار شده.نه راهی برای تحصیل در جایی بهتر. و برای اطلاع همه شما اینکه دانشگاه شریف در رده بندی مهندسی سال 2012 در QS در رده 264 قرار داره. حالا میشه به این فکر کرد که این همه هزینه این همه زمان، اگر برای رفتن به دانشگاهی حتی در رده 400 باشه، چقدر عاقلانه خواهد بود؟؟؟

با آرزوی موفقیت برای همه.

بسیاری از حرف های شما رو قبول دارم اما

چند نفر میتونن برن شریف؟
چند تا دانشگاه دیگه مثل شریف توی ایران هست؟
ارزش نداره کسی به جای دانشگاه آزاد ... که مثلا ترمی 8 میلیون شهریه دکتراشه با فاند بره UTA؟
یه نگاهی به اعتراضات آزمون دکترای امسال بندازید بعد بیایید باز نظر بدید.

خوب و بد و متوسط رو نمیشه خط کشی کرد. مثلا من بیام بگم از 10 تا 20 خوبن بعد شما بگی 21 چی؟ منم اینجا تحلیل علمی نمیکنم فقط دارم یه دید میدم به کسانی که اصلا هیچ دیدی ندارن.

موفق باشید

ن جمعه 2 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 02:47 ق.ظ

امتحان sat که شبیه gre هست و برای ورود به دوره ی لیسانس در آمریکا استفاده میشه سوالاتشو دیدین؟ دست کمی از gre نداره!

این که گفته میشه سطح دیپلم در ایران خیلی بالایه به نظرم صحیح نیست. حجم دروس زیاده و بیشتر به کمیت پرداخته میشه تا کیفیت. معلم های که هدف اصلیشون تموم کردن کتاب بود و همیشه وقت کم می آوردن و کلاس فوق میذاشتن. یه اصطلاحی هست که میگن خارج کشور تازه دبیرستان نیمساز ها رو یاد میگیرن. علاوه بر آزمون sat عمومی آزمون sat تخصصی هم هست که احتملا شامل شیمی فیزیک زیست ریاضیه. برخی سوالاشو دیدم سطحش خیلی بالاتر از نیمسازها بود و نزدیک میشد به gre subject ریاضی.

امتحان SAT سطحش پایینتر از GRE هست اما از زبانی که ما میخونیم توی دبیرستان خیلی بالاتره. علت اینکه GRE هم برای ما غول میشه همینه که یه دانشجوی لیسانسه امریکا مجبور بوده که نصف بیشتر مسیر GRE رو تا قبل از لیسانس بره.

من در مورد سطح امروز دیپلم ایران خیلی نمیدونم اما فکر میکنم آموزش های تا لیسانس ایران اونقدرها هم بد نیست. اگرچه انتقاداتی هم بهش وارده که بیشتر به خاطر تغییرات غیرکارشناسی و سیاست های نادرست آموزشی بوده که به جای پیشرفت پسرفت کرده.

ن جمعه 2 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 02:57 ق.ظ

اگه وقت شد کمی در مورد کلاس های مجازی استنفورد که ثبت نام کردین بگین. شنیدم که مثلا کارآفرینی گروه بندی میکنن و فعالیت از حالت مجازی درمیاد.
چنتا درس کامپیوترشو گوش کردم متاسفانه کیفیت صداش خیلی جالب نیست. استنفورد یه میکروفون خوب نداره؟! بعضی از دوستان اعتقاد دارن گوش کردن به صدای بی کیفیت انگلیسی باعث تقویت listening میشه ولی برای من واقعا فهمیدن مطالبش سخته. دوستی دیگر اعتقاد داره به نفهمیدن باید عادت کرد و مفاهیم رو حدس زد.
صدای با کیفیت مثل رادیو npr هم فهمیدن اصطلاحاتش سخته. شما الآن راحت دیگه متوجه میشین. یه نمونش
http://pd.npr.org/anon.npr-mp3/npr/ama/2012/06/20120608_ama_02.mp3?dl=1
که حدود 5 دقیقه هست و یه مسابقه همراه طنز هست.پیشنهاد میکنم گوش کنین.

سلام
راستش کلاس خوب جلو میره اما گروهی که من توش هستم همه تنبل هستن و هیچ کاری نمیکنن. منم نمیتونم تنهایی همه کارها رو کنم که. در کل میتونم بگم که برای من خیلی مفید بود و یک عالمه مطالب جدید یاد گرفتم.

من هنوز توی listening مشکل دارم. فکر نمیکنم راحت متوجه اش بشم.

یگانه جمعه 2 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:17 ب.ظ

سلام
شما میدونید امریکا و کانادا چقدر دانشگاه ازاد اینجا رو قبول دارن؟
من لیسانس دارم با معدل بالای ۱۹ رشته حسابداری از دانشگاه ازاد یه شهرستان که البته مرکز استان نیست و دانشگاه کوچیکیه (بعضی از نمرات لیسانسم معادل سازی شده نمی دونم چقدر باعث میشه مدرکم از اعبار بیافته؟!)و فوق لیسانس دارم با معدل بالای ۱۸ از دانشگاه تهران
مدارک زبان ندارم
نمی دونم چقدر شانس گرفتن فاند دارم چون خودم هیچی پول ندارم
به نظرتون برای اینکه یه فاند خوب بگیرم نمرات زبانم باید چه طور باشه ؟
اصولا فاند خوب چقدره؟

سلام
در مورد دانشگاه آزاد بعضی دانشگاه هایی که اپلیکنت دانشگاه آزاد بد داشتن نظر منفی دارن. بقیه هیچ دیدی ندارن و به چشم خوبی بهش نگاه میکنن. اصلا نمیدونن مرکز استانو غیرمرکز هم چیه.
در مورد رشته شما نمیدونم. اما از نظر معدل شما در درجه عالی هستید. در ضمن معدل 2 سال آخر خیلی مهمه که برای شما بهترین حالته. بقیه اش دیگه نمره زبان هست و ... بدون مدرک زبان هیچ کاری نمیشه کرد.

فاند خوب و بد نداره همش خوبه. در مورد دکترا معمولا طوریه که هزینه زندگی نرمال دانشجویی رو پوشش میده و هیچی نمیخواد از جیب بذارید. بعضی وقتا فاند پارشال هست که نصف ونیمه است باید یه کم از جیب هم بذارید, که معمولا برای غیر دکتراست.

برای رشته خودتون اپلای ابراد رو سرچ کنید ببینید اوضاع چطوریه. برای رشته های فنی توی امریکا تافل 100+ (هر چی بیشتر بهتر) و جی آر ای 1300+ رو پیشنهاد میکنم. (حالا اگر کمتر بشه احتمالش هست از یه دانشگاه پایینتر باز پذیرش با فاند بگیرید.)

موفق باشید.

یگانه جمعه 2 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:14 ب.ظ

خیلی ممنون

افلیا شنبه 3 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:18 ب.ظ

صداقت شمارا خیلی دوست دارم. راستش من فوق لیسانس مهندسی محیط زیست دارم از دانشگاه تهران و لیسانس عمران از پلی تکنیک و هیچ علاقه ای راستش به گرفتار کردن خودم در دکترا ندارم. بخصوص با یک پسر ۳ ساله. کاشکی می شد مهاجراتی اقدام کنیم منتهی امریکا که غیر لاتاری چیزی نداره. کانادا هم که فعلاْ شغل من را از لیستش درآورده. واقعاْ نمی دونم چه کار کنم. تصمیم گرفتیم بریم اما چطوری! یک روز کفه ترازو می چرخه به طرف دکترا و رفتن و . . . یک روز دیگه شرایط اینجام را نگاه می کنم و می گم چه عجله ای است! اون مطلب شما را که از یک استاد در مورد مهاجرت و تحصیل گذاشته بودید را که خوندم باز دچار سردرگمی شدم.

سلام
من شرایطتون رو درک میکنم. مهاجرت در حال حاضر برای ایرانی ها خیلی سخت شده. اگر قصد رفتن دارید که زبان خوندن بهترین کاره. شرایط استرالیا رو هم یه سری بزنید. ممکنه رشته خودتون رو هم نخواد اما رشته همسرتون رو لازم داشته باشن, یا اینکه با مدرک فنی حرفه ای آشپزی یا آرایشگری بتونید اقدام کنید و بعد اونجا وارد رشته خودتو بشید.
من درک میکنم که دکترا خوندن باز خیلی مشکله مخصوصا برای کسی که مسئولیت یه بچه رو داره اما اگر چاره ای نباشه, میتونه یه گزینه باشه. در هر صورت من فکر میکنم هر جوری بتونید مهاجرتی اقدام کنید جلوتر خواهید بود.
اگر شرایط اینجا براتون مناسبه که چرا آدم بخواد خودشو به زحمت بندازه. واقعا رفتن به یه کشور خارجی یه سختی زیادی داره.
موفق باشید

نوید شنبه 3 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 02:56 ب.ظ

official guide toefl edition 4th فکر میکنم ایران هنوز چاپ نشده. همون edition 3rd یا قدیمی ترش کفایت میکنه؟

بله کفایت میکنه. یه کم قوانین ریدینگ که مثلا زمان پیوسته شده و لازم نیست که هر ریدینگ رو در زمان خودش جواب بدید. فکر نمیکنم خیلی فرق کرده باشه.

mehrdad سه‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1391 ساعت 08:00 ق.ظ

سلام.شما معدل کارشناسی و ارشدتون چند شده بود؟
راستی این فاند TA که شما گرفتید فقط همون 1650 دلار در ماهه یا علاوه بر این پول شهریه ی دانشگاه رو از بین میبره؟مثلا اگه به شما فول فاند میدادند.چقدر در ماه پول میگرفتید؟
ضمنا برای گرفتن شهروندی آمریکا چند سال باید اونجا باشید؟
ببخشید سوالاتم زیاد شد.خسته نباشید

سلام
من فول فاندم اگر فاندم قطع نشه
برای شهروندی امریکا
اتمام تحصیل 4 سال
دوره OPT حدود 1 سال
ویزای کار و گرین کارت (در صورت پیدا کردن اسپانسر وگرنه هیچوقت) تقریبا 6-7 سال
پاسپورت 5 سال

سر جمع 16-17 سال
موفق باشدی

فاطمه پنج‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 03:21 ب.ظ

سلام من لیسانس مهندسی دارم با معدل 14/5 و بی پول , جواب های ارشد اومده من با این رتبه جایی قبول نمیشه آزاد هم نمیرم.خسته شدم از پشت کنکور موندن, چکار کنم

سلام
تلاش کنید.

محسن جمعه 8 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 01:06 ق.ظ

سلام
شما توی مقطع لیسانس کدوم دانشگاه بودید؟کسانی که دیدی از مقطع لیسانس رفتن کدوم دانشگاه ها بودن؟
ممنون

سلام
من دانشگاه آزاد شیراز بودم. داداشام هم دانشگاه آزاد بودند رفتند ولی اونایی که مثال زدم دانشگاه های تاپ ایران بودند.

امیر جمعه 3 دی‌ماه سال 1395 ساعت 07:30 ب.ظ

خیلی گلی
انشالله که موفق و سلامت باشی

علی سه‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1398 ساعت 04:53 ب.ظ

سلام
من چطور بدونم که روانشناسی کانادا بیشتر به چه زمینه هایی علاقمنده؟
چطور اساتید و زمینه کاریشونو پیدا کنم؟
بابت وبلاگ خوبت ممنون

سلام
سعی کنین آمار رشته و ... رو پیدا کنین. از سایت گوگل استفاده کنین

عاطفه پنج‌شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 10:45 ق.ظ

سلام و ممنون از وبلاگ خوبت و کمک هات به ما سردرگم ها..
برای اینکه مستر شیمی کاربردی اقدام کنم شک دارم بین المان و کانادا، داشتم المانی میخوندم چون حس کردم خرجم کمتر میشه بعضی دانشگاه هاش رایگانه هنوز ولی از طرفی فاند اروپا محدود تراز کاناداس و شاید بتونم با فاند کانادا خرجم کمتر شه..
معدلم 17.23 و رو مقاله بین رشته ای بیوشیمی کار میکنم تمکن مالی ده هزار یورو المانم میتونم بدم یا سلف فاند بزنم، ولی واقعا شک دارم اگر کانادا احتمال بیشتر فول فاند با رزومه خوب داره رو زبان المانی وقت نزارم.. نظر شما چیه؟

سلام
در مورد رشته شما نمیدونم باید از بچه های هم رشته ای خودتون بپرسین. اگر میدونین فاند کانادا بیشتره بهتره برای اونجا بیشتر تلاش کنین. میدونم که دانشگاه های آلمان خرج خاصی ندارن اما هزینه زندگی هم اونجا کم نیست.

عرفان سه‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1400 ساعت 12:06 ق.ظ

سلام من کارشناسی عمران دارم از دانشگاه آزاد قزوین با معدل 15.56.به نرم افزار های رشته عمران و طراحی سازه تا حد زیادی تسلط دارم.سطح زبانم خوبه و میدونم که میتونم نمره ی آیلتس بالایی بگیرم.به نظرتون شانسی دارم برای اپلای به کانادا یا آمریکا؟و اینکه با شرایط من،نمره gre باید چند باشه؟سپاس فراوان

سلام. بله حتما. برای جی آر ای هر چی بالاتر بهتر

مسافر یکشنبه 10 مهر‌ماه سال 1401 ساعت 09:48 ب.ظ

سلام
امیدوارم حالتون خوب باشه.
من کارشناسی متالورژی دارم از دانشگاه اراک و معدلمم ۱۷/۰۵ هست. قصد داشتم اول توی یکی از دانشگاه‌های خوب ایران (شریف یا تهران) ارشد بخونم و بعد با یه رزومه‌ی بهتر واسه دانشگاه‌های تاپ‌ آمریکا اقدام کنم(درحال حاضر شاغلم)
اما از این‌ نوشتتون برداشتم این بود که با جی آر ای و تافل بالا احتمال قبولی در مقطع ارشد بیشتر از دکتراست.
به نظر شما بهتره که تمرکزم رو به جای کنکور روی تافل و جی آر ای بذارم؟
ممنون از راهنماییتون

سلام. نه برای هر دو تا میشه. مستر فاند کمتری داره فقط. من نمیدونم که بهتره تمرکزتون روی تافل و جی آر ای باشه یا نه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد