زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

چرا به اساتید ایمیل بزنیم؟

آخرین بخش جمع بندی این ایمیل به اساتید هست و فکر میکنم دیگه همه مطالب مهم در مورد اپلای رو گفته باشم.


اول اینکه بدونید یک اکثریتی از اساتید و کلا دانشگاه ها و جامعه آکادمیک چون فکر میکنن که خیلی حالیشونه توی بسیار از مسائل به روش های عهد تیرکمون سنگی عمل میکنن. یه داستان تعریف کنم تا متوجه موضوع بشید:

فرض کنید در عهد تیرکمون سنگی یکی سنگ و تیرکمون داشت و میخواست یه هدفی رو بزنه و میخواست برای این کار کسی رو که توانمندتر هست رو استخدام کنه تا از تجربه اش بهش یاد بده چطوری این سنگ رو بذاره توی کمون و بزنه. در این شرایط این فرد انتظار داره که همه اونایی که زوربازویی دارن یکی یکی بیان خودشونو معرفی کنن تا بالاخره از اینا یکیشون رو انتخاب کنه. حالا چرا خودش نمیزنه؟ چون خودش وقت نداره و باید هدف های دیگه ای رو پیدا کنه. اینطوری زحمتشم براش کمتره. از اون عهد تا حالا تنها چیزی که فرق کرده اینه که آشنایی ها ایمیلی شده!


بعضی اساتید از جاهای مختلف میتونن پول بگیرن تا تحقیقاتی رو ارائه بدن. برای انجام این تحقیقات نیازمند دانشجوهایی هستن که مسئولیتش رو به عهده بگیرن. از اونجایی که اکثریت این افراد نمیدونن که میتونن توی صفحه اشون بنویسن و یا از کسانی که دوست دارند این کار رو انجام بدن اپلیکیشن بگیرن و بررسی کنن, میگن چه کاریه صبر میکنیم بهمون ایمیل بزنن و کلا انتظار دارن دانشجوها بهشون ایمیل بزنن. حالا در نظر بگیرید که توی اون ایمیل هزار تا ایمیل از هزار جای دیگه هم میاد که نمیرسن نگاه کنن.


شما به عنوان یک دانشجو ای که دنبال فاند از نوع RA هستید چاره ای ندارید که به تک تک اساتید ایمیل بزنید و ازشون بپرسید که آیا فاندی دارن یا نه!!! این وسط اساتید مختارن که جواب بدن یا ندن. شما هم هیچ کاری از دستتون بر نمیاد. حتی نخواهید فهمید که اگر جواب نمیده چرا جواب نمیده. علت جواب ندادن هر چیزی میتونه باشه:

  • اصلا فاند نداره
  • ایمیل رو نگرفته باشه  (احتمال 0.00001 درصد)
  • ایمیل رو باز نکرده باشه چون خیلی صندوقش شلوغ بوده باشه (احتمال 0.1 درصد)
  • ایمیل رو باز کرده دیده متنش غلط و غلوط داره بیخیال شده
  • ایمیل رو باز کرده از رزومه شما خوشش نیامده, حس کرده به درد کارش نخورید
  • ایمیل رو باز کرده اما دیده که اون چیزایی که توی صفحه دانشگاهش نوشته رعایت نکردید و بیخیال شده
  • رفته مسافرت و اصلا حال نکرده ایمیلشو چک کنه (شاید بعد از یک ماه چک کنه ها)
  • دانشجوشو قبل از ایمیل شما انتخاب کرده (مثلا از بنگلادش) و دیگه حال و حوصله شما رو نداره
  • دانشجوشو از دانشجوهای فعلیش انتخاب کرده 
  • فکر میکنه که همه باید اپلای کنن بعد که کامیتی ادمیشن داد یه فکری کنه.
  • کلا یک تفکرات فضایی ای داره که مثلا فکر میکنه شما باید کلا به 2 نفر ایمیل بزنید که یکیش این باشه و چون حس میکنه که شما به نفر سومی هم ایمیل زدید بهتون جواب نمیده.
  • یه دانشجویی از ایران قبلا استاد رو پیچونده باشه (شاهکاری که معمولا دانشجوهای شریفی که اروپا قبول میشن میکنن و بعد از یکسال دلشون رو میزنه و قصد امریکا میکنن و یکسال منابع مالی استاده رو میخورن و یه آبم روش و آخرش ول میکنن میرن, کاری که انسانی نیست)
  • .... (بسته به شرایط دانشگاه ممکنه دلایل دیگه ای هم وجود داشته باشه)


فکر نکنید که اگر استادی جواب داد دیگه تمومه و با بقیه کاری نداشته باشید. اگر استادی دانشجوی بهتر از شما پیدا کنه میزنه زیرش و کلا ممکنه دیگه محلی که به سگش میذاشته هم بهتون نذاره, همین استاد اگر شما بگید میخواهید جای دیگه برید انگار که توهین بهش کردید و رفتارش غیرقابل پیش بینیه.


نکته: اگر استادی فاند داشته باشه و دنبال دانشجو بگرده و زمینه اش هم به شما بخوره و تا قبلش هم دانشجوی بهتر از شما پیدا نکرده باشه حتما به ایمیلتون جواب میده. تنها موضوعی که باعث میشه همه ترغیب بشن که ایمیل بزنن, همین نکته هست.

بنابراین اگر استادی جواب نداد چون هزار تا دلیل برای جواب ندادن هست, اصلا ناامید نشید و بیخیال شید و برید سر بعدی.


اصلا چرا فاند میدن؟

برای اینکه اگر بخوان تحقیقات رو بدن به یه لیسانسه باید یک مینیمم حقوق سالی 60-80 هزار دلار هزینه کنن, در حالی که یک دانشجوی دکترا میتونه با یک سوم یا یک چهارم این هزینه پروژه رو خیلی بهتر انجام بده.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد