زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

آخه چرا وضع دندان های ما خرابه؟

چند تا جمله میارم از مقاله ای در روزنامه سرمایه شماره 258 - 4/6/85 - صفحه 15 

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1184803


  • براساس آخرین آمارهای به دست آمده در سال 1384 درخصوص وضعیت دندان مردم کشورمان، تقریبا 80 تا 90 درصد مردم ایران حداقل یک دندان پوسیده دارند.
  • درحال حاضر هر ایرانی 25 تا 44 ساله بین 9 تا 14 دندان پوسیده دارد و کودکان 12 ساله نیز تنها 40 درصد دندان هایشان سالم است.
  • 99 درصد کارگران کشور یا دندان هایشان خراب است و یا به طور کلی دندان ندارند.

واقعا چرا ما اینقدر دندان هامون خرابه؟ چند تا احتمال می دم:

  • مخارج دندانپزشکی به نسبت درآمد ما خیلی زیاده (من خودم تا مدت ها به خاطر وضع اقتصادیم نمیتونستم برم دنبال کارهای دندونام)
  • بیمه های دندان خوبی توی ایران نیست.
  • فرهنگ مراجعه به پزشک قبل از به وجود آمدن بیماری رو نداریم (به هر دلیلی از جمله مسائل اقتصادی)
  • غذاهایی که ما میخوریم مشکل دارن و باعث پوسیدگی میشن.
  • لوازم بهداشتی ای که استفاده میکنیم مثل مسواک و خمیردندان کیفیت لازم رو ندارن.
  • از نظر ژنتیکی مشکل داریم.
  • نحوه مراقبت از دندانهامون مناسب نیست. مثلا شبی یکبار مسواک زدن کافی نیست یا ...

فکر میکنم باید یه فکری به حال این اوضاع دندانها کرد. وقتی توی شرکت در مورد وضع دندانهام صحبت کردم حتی یک نفر هم نبود که یه دندان خراب نشده داشته باشه. چرا؟ من خیلی ناراحتم که با وجود این همه مراقبت از دندانهام بازم این همه دندان خراب دارم.



نظرات 1 + ارسال نظر
فاطمه جمعه 30 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 09:34 ب.ظ http://www.withstars.com

سلام
واقعا جرم گیری انقدر دردناکه ؟ آخه من الان ارتدنسی دارم و دکتر گفته بعد از تمام شدن ارتدنسی که حدودا یکماه دیگه میشه باید جرم گیری کنم اون پست شما رو که خوندم از الان استرس گرفتم...
راستی یه نکته مسواک زدن یه روش خاص داره من این مدتی که درگیر کارها دندونی بودم فهمیدم بیشتر ما خیلی بد مسواک میزنیم مسواک کردن حداقل باید 10 دقیقه طول بکشه و اول که مسواک رو با زاویه 45 درجه روی دندون قرار میدیم باید یه حرکت لرزشی ایجاد کنیم تا کاملا مسواک بین دندان و لثه قرار بگیره . البته روش صحیح رو میتونید سرچ کنید و ببینید در ضمن قرقره آب نمک در سفید و تمیز شدن دندان خیلی کمک میکنه.
واینکه هرشب نخ دندون فراموش نشه.
ببخشید خیلی پرحرفی کردم منم با خراب شدن دندون خیلی مشکل داشتم ولی از 2 سال پیش که ارتدنسی کردم تا حالا یه پوسیدگی ساده هم نداشتم چون روش مسواک زدنم رو عوض کردم.
موفق باشی

سلام

نه اونقدر دردناک نیست من یه کم حساسم, دکتری که رفتم هم خیلی خوب نبود.
شاید اشکال از نحوه مسواک زدن باشه اما هر کسی یه چیزی میگه و یه روشی. من 10 دقیقه نشنیده بودم اما 3 دقیقه شنیده بودم. در مورد نخ دندان هم که من باهاش مشکل دارم.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد