زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

این هفته هر روز یک شوک در مورد ارز

این هفته باز برای چندمین بار در سال گذشته اوضاع ارز به هم ریخت. این چیز جدیدی نبود و ما دیگه بهش عادت کرده بودیم. اما اتفاق جدیدی که افتاد, این بود که هر روز یه خبری در مورد ارز از طرف مسئولین دولتی و مجلسی مطرح شد. یه روز ارز مسافرتی رو حذف کردن و یه روز گفتن ارز دانشجویی باید قطع بشه و فرداش ارز دانشجوهای فوق دیپلم و لیسانس قطع کردن و امروزم حرف گرون کردن 30-40 درصدی ارز دانشجوییه. امیدوارم هر کسی باعث و بانی این ظلم هست, خدا توی همین ماه مبارک لعنتش کنه و سایه اشو از سر ملت ما کم کنه. این روزا خیلی عصبی شده ام, حتی یکبار سر مامانم داد زدم که بعدش خیلی ناراحت شدم. شاید چون هوا گرم شده, شاید چون دندونام خیلی درد میکردن. شایدم چون خیلی نگران وضعیت خانواده ام هستم. توی چند تا پست بعدی یه کم توضیح میدم که چه اتفاقاتی ظرف یک هفته در مورد ارز افتاد.

حذف ارز مسافرتی
این هفته اول از همه که ارز مسافرتی رو به طور کامل قطع کردند (به جز برای حج تمتع که اونم به 200 دلار کاهش پیدا کرد و احتمالا هر کسی یکبار بعد از 10-15 سال نوبتش میشه که بره!). برای ما فکر کنم دیگه پدر و مادرم هم نتونن برن ایتالیا به برادرام سر بزنن. حتی با اون ارز مسافرتی هم همچین هزینه ای برامون سخت بود و توی این یکسالی که برادرم اونجا بود نه اون تونست که برگرده و نه خانواده ام تونستن که بهش سر بزنن.
اما برای کشور این کار بدترین اتفاقی بود که میتونست برای دانشجوهای داخل کشور بیفته که میخواستن برای ارائه مقاله برن خارج از کشور. اینطوری باید کل هزینه سفر رو با هزینه دلار 2000 تومنی بدن و جالبه که بدونید هزینه سفری که دانشگاه ها میدن از 10-15 سال پیش مبلغی در حدود 500 هزار تومن هست که اونم با هزار تا مدارک بعد از سفر میدن. فکرشو کنید که دو سال پیش که هنوز خبری نبود من هر چی حساب و کتاب کردم دیدم نمیتونم از پس مخارج سفر برای کنفرانس بر بیام, برای همین نرفتم. حالا چطوری یه دانشجو میتونه با این هزینه بره؟؟؟
از اون بدتر که گرنت اساتید هم دو برابر نشده و برای همین باید حتی توی ثبت نام مقاله ها رعایت کنن. این یعنی یا از دانشجوهاشون میخوان که خودشون مبلغ بیشتری از ثبت نام مقاله رو شریک بشن و یا فقط نصف دانشجوهاشونو ساپورت کنن. شاید توی کوتاه مدت (یکسال) اثری نداشته باشه اما توی یه دوره سه تا پنجساله چنان نظام آموزش تکمیلی کشور ضرری ببینه که با هیچی نشه جبرانش کرد. روزی هزار بار خدا رو شکر میکنم که همون موقع تصمیم درستی گرفتم که از اینجا باید برم. وگرنه الان دانشجوی دکترایی بودم که حتی نمیتونستم یه مقاله امو هم برم خارج از کشور ارائه بدم و با جامعه علمی جهانی تعامل داشته باشم.
میدونم یه عده نافهم ممکنه بگن دانشجو برای چی باید بره مقاله اشو خارج ارائه بده, برای همین از همین الان اینجا بگم که اگر خدایی نکرده نمیفهمید برای چی باید بره, در جهل مرکب بمونید بهتره.

حذف ارز دانشجویی برای فوق دیپلم و لیسانس
این هفته چندین بار چند تا از نماینده های مجلس آمدند و اظهار نظر کردند که ارز دانشجویی باید حذف بشه. بعد به دروغ آمار دادن که 10 میلیارد دلار دارن برای ارز دانشجویی خرج میکنن. بعد که آمار وزارت علوم رو دیدیم متوجه شدیم فقط 200 میلیون دلار ارز دانشجویی امسال دادن که به نسبت آمار واردات کشور (60 میلیارد دلار) هیچی نیست. اول یه عده ای اعتراض کردن که آقا این به صلاح کشور نیست. اما آخر الامر ارز دانشجویی رو برای دوره های فوق دیپلم و لیسانس حذف کردند. این مدت هم ما همش توی نگرانی بودیم که اگر این ارز حذف بشه چکار باید کنیم؟ ارزش پول ملی رو در عرض چند ماه نصف کردند و هیچ کسی نیست خر آقایون رو بگیره و بگه چرا؟ واقعا نه کسی پرسشگره و نه کسی پاسخگو. فقط قشر متوسط و ضعیف جامعه هستن که ضرر میکنن وگرنه آقازاده ای که داره انگلیس با خرج ددی از بیت المال درس میخونه چه فرقی براش میکنه؟ یا کارخونه داری که دلار 100 تومن گرون میشه 200 تومن میکشه روی جنسش چه فرقی برایش میکنه؟ 30 هزار میلیارد دلار سرمایه مملکت رو دزدیدند و بردند, یه طوری برخورد میکنن انگار فقط 4 نفر بودن که تونستن همچین کاری کنن. اگر یه سیستم ... حالا اون دانشجویی رو در نظر بگیرید که برای لیسانس رفته امریکا و دو سال از تحصیلش هم گذشته و حالا خرجش 2 برابر میشه. یا باید برگرده و درسش رو ول کنه و یا فکر پناهندگی باشه. بیچاره روحش هم دو سال پیش خبر نداشت که یه مسئولی شب میخوابه صبح بلند میشه میگه چرا باید ارز بدیم به دانشجو و پس فرداش ارزشو قطع میکنن. خوب که نگاه کنیم میبینیم, اون دانشجوی بیگناه بیشتر از این دزدا ضرر کرده.


جوکی با عنوان ارز تک نرخی
این دو روز اخیر هم که باز حرف از تک نرخی کردن ارز شده. پارسال ارز دولتی حدود 1100 بود. ارز آزاد از 2000 که رد شد گفتن باید تک نرخی بشه 1226!!! در واقع ارز دانشجوها رو بی سر و صدا 10% گرون کردن. بعد یه مدت گانگستر بازی که ارز قاچاقه و کسی نباید به قیمت بیشتر بخره یا بفروشه و ... داشتیم. که خودتون میدونید چی شد. آخرشم دیدن جوکی که تعریف میکنن دیگه برای خودشونم خنده دار نیست, بیخیال ماجرا شدن و گفتن هر کسی هر چقدر دوست داره بفروشه. حالا باز دلار از مرز 2000 رد شده و میخوان جوک تکراری بیمزه ارز تک نرخی رو دوباره تعریف کنن و باهاش ملت رو مسخره کنن. اینبار دیگه به 10% هم راضی نیستن. حالا در نظر بگیرید که داداش من یکساله درس خونده و یکسال دیگه اش مونده و اون یکی داداشم هم روی این حساب که میتونه ارز به این نرخ بگیره کارهای سفارتشو داره میکنه که ویزا بگیره که بره. واقعا اینجا چطوری آدم میتونه برای دو هفته بعدش برنامه ریزی کنه؟ اینا شب میخوابن و صبح بلند میشن تز میدن که باید ارز دانشجویی 30-40% گرون بشه. در واقع وقتی دیدن هیچ توجیهی برای حذف ارز دانشجویی ندارن, چرا گرونش نکنن؟ از اون بدتر اینکه ممکن بود من روی این حساب که قیمت ارز اینقدره بدون فاند برم امریکا. روزی هزار بار خدا رو شکر میکنم که همیشه هوامو داشته و هیچوقت منو تنها رها نکرده. با وجود اینکه مدارکمو دادم برای ارز دانشجویی اما بعید میدونم که با این قیمت حتی برای ترم 1 هم گیرم بیاد چه برسه به ترم 2. حالا جایی که برای من 3-4 میلیون حکم 3-4 ماه کار فول تایم رو داره ... واقعا چطوری میخواستم بدون فاند از پس این مخارج بر بیام؟ خدایا ممنونم که تنهام نذاشتی.

نظرات 2 + ارسال نظر
Helen شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:12 ق.ظ

خدایا صد هزار مرتبه شکرت. خوب شد که خدا بهت فاند داد. ولی واقعا من خیلی وقته به این نتیحه رسیدم که همه چی فقط با پول ممکنه. بدون پول هیچ کاری نمیشه کرد. پول داشته باش برو هر جای دنیا هر کاری خواستی بکن. و گرنه باید مثل ما حسرت خورد اونم با این اوضاع خراااااااااااااااااااااااب . من الان از دست شرایط فعلی فقط همش اینجوریم . هوای مادرتونم بیشتر داشته باشید . اونم کمتر از شما حرص نمیخوره. الان همه ملت عصبین. همه قیافه ها گرفته و تو دار. بجز یه سری معلوم الحال که جیبشون به جاهایی وصله. دعا میکنم با حوصله به همه کارات برسی چیزی یادت نره.

افلیا شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:53 ب.ظ

خدا از دهنت بشنوه! من آدم معتقدی نیستم. اما لعنت کنه اونایی را که ایران را به اینروز انداختند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد