زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

تبعیض در انتخاب دانشجو در امریکا

اولین شک فرهنگی ای که من در مورد دانشگاه های امریکا داشتم مربوط به دو سال پیش میشه که این جمله بود رو توی سایت دانشگاه USC خوندم:


We do not discriminate on the basis of race, religion, national or international origin, color, sex, age, veteran status, or disability. It is our intention that all qualified applications be given equal opportunity and that our selection is based upon merit alone.


دوستانی که اپلای میکنن میدونن که توی همه دانشگاه ها جمله مشابه این وجود داره. وقتی من این جمله رو خوندم به معنای واقعی بهم شک دست داد. با خودم نشستم فکر کردم, اگر من یه امریکایی و رئیس یه دانشگاه امریکا بودم چکار میکردم؟ اولش میگفتم دانشجوی اینترنشنال یعنی, همه امریکایی ها بیان تو! بعدش میگفتم مسلمون تروریست برای چی باید وارد بشه؟ هر کسی مسلمونه ریجکت. بعدش میگفتم سیاه پوست ها بی فرهنگن, همه سفیدها در اولویت باشن. بعدش فکر میکردم نژاد خودم برتره, همه هم نژادی های خودم در اولویت باشن. بعدش میگفتم هر کسی سن اش از X بیشتره اصلا برای چی میخواد درس بخونه, بهتره فکر آخرتش باشه! آخرشم فکر میکردم که کسی که ناتوانی های جسمی داره, بهتره بره به ناتوانی هاش برسه, چرا باید ادامه تحصیل بده؟ اون وقت واقعا کسی میتونست به من بگه انسان؟


توی امریکا هیچوقت چنین ظلمی در مورد یک جنسیت خاص وجود نداره که بخوان شرایطی بذارن که یک جنسیت خاص نتونه توی رشته ای که دوست داره ادامه تحصیل بده. چنین توجیهی غیرقابل قبوله که چون یه دختر نمیتونه هیچوقت توی معدن کار کنه حق نداره همچین رشته ای رو بخونه. کسی که اینو میگه هیچ درکی از دانش نداره. چه بسیار دخترهایی که معدن خونده باشن و به پیشرفت علمش هم کمک کرده باشن اما هیچوقت نیازی به کار کردن توی معدن نداشته باشن.


یکی از بزرگترین تفاوت های فرهنگی ما با امریکا در این هست که اونجا میگن آموزش باید برای همه باشه و هر کسی با هر سطح توانایی و شرایطی باید بتونه در رشته ای که دوست داره ادامه تحصیل بده. حالا چون همه دانشگاه ها نمیتونن استنفورد باشن, شرایط برای ورود به دانشگاه های بهتر رقابتی تر هست.


نظرات 18 + ارسال نظر
نوید یکشنبه 15 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:58 ب.ظ

سلامی دگر بار

در مورد کعبه حق با شمایه.چون خیلی جا ها مثل حرم مشهد سال هاست همچین اتفاقی افتاده و تفکیک جنسیتی شده.
ولی کعبه یه مشکل بزرگ داره و اونم بی نظمی و چسبیدن همه به همدیگر هست. آقایون که فقط یه حوله میپوشن و از چیز دیگه ای خبری نیست ولی خانم ها باید سعی کنن تا جایی که امکان داره حجاب حفظ کنن. اون وسط هم اینقدر شلوغه که همه میخورن به همدیگه. شاید یکی بدش میاد از چسبیدن. مراسم کعبه هم با فرهنگ تر بشه بد نیست.

نوید یکشنبه 15 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:59 ب.ظ

راستی شما تایپ ده انگشتی بلدین که اینقدر تند تایپ میکنین و پست میذارین؟

نه توی نوت پد تایپ میکنم و بعد با هم پست میکنم! شاید یه روزی باید یاد بگیرم اما فعلا وقت ندارم.

ساسان دوشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:44 ق.ظ http://SAROS7.BLOGFA.COM

واقعا فقط میشه تاسف خورد.....
این دخترا واقعا تو این مملکت داره بهشون ظلم میشه...........
خدا خودش به داد هممون برسه.........

رضا دوشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:54 ب.ظ

سلام

یک سئوال داشتم
وقتی که یه شخصی فاند میگیره فرضا 24000 دلار در سال آیا هزینه تحصیل رو هم روی همین 24 هزار تا هست
مثلا ماهی 2 هزار تا واسه زندگی بهتون میدن ؟

شانس نداری که دلار رو هم دارن گرون می کنن.

سلام

دانشگاه ها دو جور فول فاند میدن. فرض کنیم شهریه 20 هزار دلار باشه و ماهانه 1000 دلار لازم باشه.

یه دانشگاهی میاد میگه 29000 دلار فاند بهت میدیم.
یه دانشگاه دیگه میگه ماهی 1000 دلار + tuition waiver (یعنی شهریه رو ازت نمیگیرن)

(دقت کن که دانشگاه ها معمولا فقط 9 ماه تحصیل رو حساب میکنن. برای تابستون یا باید کار بیرون دانشگاه به صورت internship گرفت و یا مثلا ترم تابستون جداگانه برداشت که پول بدن)

در صورتی که دانشگاه فول فاند نده: مثلا میگه سالی 15 هزار دلار میدیم که بقیه رو دانشجو باید از جیبش بذاره. معمولا برای اونایی که میخوان فوق لیسانس بخونن این حالت پیش میاد. دکتراها اکثرا فول فاندن.
----------------
اوضاع دلار هم دیگه امیدی بهش نیست. من که فاند دارم و بالاخره میتونم 2000-3000 تا تا قبل از رفتنم با 200-300 هزار تومن بالا و پایین جور کنم. بیشتر نگران داداشام هستم.

h.r.dashti سه‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:29 ق.ظ

سلام
شما با خوداموز زبان
رزتا استون کار کردید؟
برای زبان انگلیسی 5 سطحی , یادگیری 5 سطح فول , چه نمره ای در ایلتس میتوان اورد؟
rosetta stone

سلام
نه کار نکردم. داداشم برای ایتالیایی یه ذره ازش استفاده کرد اما نه خیلی.
چیزی که من دیدم بیشتر لغت و اصطلاحات ساده بود و بعید میدونم که به جز کمک به شروع زبان, کمک دیگه ای کنه.
موفق باشید

h.r.dashti سه‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:38 ق.ظ

سلام
اگه جوابمو بلد نیستید بدید یه جا معرفی کنید که من بپرسم
شما زبانت فوله ی کمکی کن بهم بگو با یادگیری فول رزتا استون 5 زبانه ایا در ایلتس میتونم 5 بگیرم؟حداقل نظرتون رو بگید

سلام
از فروم اپلای ابراد بپرس. اگر کسی کار کرده باشه میگه.
آیلتس 5 به چه دردی میخوره آخه؟ شما بشین دبیرستانتو کامل بخون, لغت حفظ کن,متن بخون, فیلم نگاه کن کم کم زبانت خوب میشه. این برنامه هم کنارش استفاده کن ضرری که نداره.

h.r.dashti سه‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:41 ق.ظ

حداقل زبانت فوله ی سرچی کن جواب ما رو بده

با سرچ نمیشه. باید یکی قبلا استفاده کرده باشه و یه جا گفته باشه. حالا خودت ببین چند نفر این کار رو کردن.

یگانه سه‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:57 ق.ظ

سلاااام
یه سوال :
به محض اینکه برسی اونور درست شروع میشه یا اینکه شروع ترمت از کیه ؟

سلام
به محض اینکه برسم (20 آگوست) باید توی جلسات Orientation دانشگاه شرکت کنم. و از 27 آگوست هم کلاس ها شروع میشه. هیچ وقتی برای هیچ کار دیگه ای ندارم. بلیت قبلی ام 13 آگوست بود اما خوب شد عوض کردم وگرنه به کارهای دندونام نمیرسیدم.
موفق باشید.

h.r.dashti سه‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:11 ب.ظ

سلام
از خیلی ها فهمیدم که یادگیری زبان نیاز به 1000 ساعت یادگیری مفید برای ایلتس 5-5.5 تا 6 داره
این رزتا استون هم خود کمپانیش ادعا داره حدود 950 ساعت اموزش مفیده

نظرتون رو میخوام
من در کنکور لیسانس زبان 50%زدم
اما در کنکور فوق لیسانس همش 2 % زدم که البته قبول شدم(دانشگاه ازاد علوم و تحقیقات تهران )
مهندسی مخزن(نفت)
حوصله کتابخوندن ندارم
حس میکنم کتاب خیلی ناقصه
نه صدا داره نه لهجه داره نه کسی هولت میده
اما این رزتا حس نمیکنی داری درس میخونی
ی حالت سرگرمی داره
بازم نظرتون رو میخوام
apply ab
هم چیز خاصی پیدا نکردم

سلام

من چیزی در مورد ساعت نشنیده بودم. منبعی دارید؟

رزتا هم انگلیسی اشو ندیدم اما فکر کنم فرقی با ایتالیایی اش نکنه. فقط یه مقداری راه میندازه.

کتاب برای ریدینگ خوبه, پادکست و فیلم برای لیسنینگ, .... هر چیزی جای خودشو داره.

نظر من: رزتا معجزه نمیکنه. شما باید از همه منابعی که دارید استفاده کنید (از جمله رزتا اگر دوستش دارید) نمیشه بگید حوصله خوندن ندارم بعد انتظار داشته باشید ریدینگ نمره خوب بگیرید یا دامنه لغاتتون زیاد بشه.

اپلای ابراد هم گفتم بپرسید شاید کسی قبلا استفاده کرده باشه بدونه.

h.r.dashti چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:06 ق.ظ

سلام
از خیلی ها فهمیدم که یادگیری زبان نیاز به 1000 ساعت یادگیری مفید برای ایلتس 5-5.5 تا 6 داره
این رزتا استون هم خود کمپانیش ادعا داره حدود 950 ساعت اموزش مفیده

نظرتون رو میخوام
من در کنکور لیسانس زبان 50%زدم
اما در کنکور فوق لیسانس همش 2 % زدم که البته قبول شدم(دانشگاه ازاد علوم و تحقیقات تهران )
مهندسی مخزن(نفت)
حوصله کتابخوندن ندارم
حس میکنم کتاب خیلی ناقصه
نه صدا داره نه لهجه داره نه کسی هولت میده
اما این رزتا حس نمیکنی داری درس میخونی
ی حالت سرگرمی داره
بازم نظرتون رو میخوام
apply ab
هم چیز خاصی پیدا نکردم
پاسخ:
سلام

من چیزی در مورد ساعت نشنیده بودم. منبعی دارید؟


از بین حرفهای افراد مختلف فهمیدم که هزار ساعت فول یادبگیری اورتی برای ایلتس 6.


رزتا هم انگلیسی اشو ندیدم اما فکر کنم فرقی با ایتالیایی اش نکنه. فقط یه مقداری راه میندازه.

کتاب برای ریدینگ خوبه, پادکست و فیلم برای لیسنینگ, .... هر چیزی جای خودشو داره.



نظر من: رزتا معجزه نمیکنه. شما باید از همه منابعی که دارید استفاده کنید (از جمله رزتا اگر دوستش دارید) نمیشه بگید حوصله خوندن ندارم بعد انتظار داشته باشید ریدینگ نمره خوب بگیرید یا دامنه لغاتتون زیاد بشه.
اقا میشه رزتا رو تموم کنم بعد برم دنبال کتاب و از این حرف ها؟

اپلای ابراد هم گفتم بپرسید شاید کسی قبلا استفاده کرده باشه بدونه.

اپلای ابراد هم باشه
در اخر فوت کوزه گری چیزی نداری؟

فوت کوزه گری: انگیزه, پشتکار, همت بلند

س چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:05 ب.ظ

سلام
من دارم برای یک دانشگاهی اپلای میکنم که 1 سپتامبر ددلاینش هست ولی هنوز تافل ندادم. 19 آگوست و 25 آگوست امتحان هست. خودم ترجیحم این هست که 25 آگوست رو بدم. نمیدونم نمرش آماده میشه یا نه؟! به نظر شما چیکار کنم؟
یکی از دوستانم هفته پیش تافل داده بود و نمرش 6 روزه اومده بود. اگر زودتر جواب بدین ممنون میشم
موفق باشی

سلام
زمان ما 9 روز طول میکشید. اگر دانشگاه flexible نیست توی این چیزا, پیشنهاد میکنم اپلای نکنید. اگر هست اپلای کنید. بعضی دانشگاه ها نمره های امتحانا رو تا 2 هفته بعد از ددلاین هم قبول میکنن. بعضی ها خیلی گیر میدن و تا یک روز بعد از امتحان قبول نمیکنن.
در هر صورت به دانشگاه ایمیل بزنید و شرایطتون رو بگید. ازشون خواهش کنید که قبول کنن. اگر بفهمن که بدون این نمره اپلای نمیکنید شاید کمک کنن.

h.r.dashti چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:39 ب.ظ

اقا ما برای ارشد هزاران نفر این خنک بازیا رو داشتن قبول نشدن ما شدیم(فوته رو بلد بودیم)
این زبانه هم ی فوتی داره
ی جزو طلایی چیزی که شما با ما خرابی نمیگی

من چیزی برای مخفی کردن ندارم. اگر توی ایران میشده از این کارا کرد توی خارج مخصوصا امریکا یا نمیشه, یا کمتر میشه.
من جای شما بودم به جای فوت کردن, زبان میخوندم. گیرم که با فوت آیلتس 7 گرفتید, وقتی اونجا نتونستید درس بخونید چکار میکنید؟ استاده رو هم فوت میکنید؟ دانشگاه رو هم فوت میکنید؟ دم آخر زندگیتونم فوت میکنید؟ روز قیامت هم ملائکه رو فوت میکنید؟
فوت موفقیت تلاش و پشتکار و توکل به خداست. بقیه راه ها به ترکستان هست.
به هر حال آرزوی موفقیت براتون دارم.

h.r.dashti چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:49 ب.ظ

اقا ما برای ارشد هزاران نفر این خنک بازیا رو داشتن قبول نشدن ما شدیم(فوته رو بلد بودیم)
این زبانه هم ی فوتی داره
ی جزو طلایی چیزی که شما با ما خرابی نمیگی
پاسخ:
--------------------------------------------------------------
من چیزی برای مخفی کردن ندارم. اگر توی ایران میشده از این کارا کرد توی خارج مخصوصا امریکا یا نمیشه, یا کمتر میشه.
من جای شما بودم به جای فوت کردن, زبان میخوندم. گیرم که با فوت آیلتس 7 گرفتید, وقتی اونجا نتونستید درس بخونید چکار میکنید؟ استاده رو هم فوت میکنید؟ دانشگاه رو هم فوت میکنید؟ دم آخر زندگیتونم فوت میکنید؟ روز قیامت هم ملائکه رو فوت میکنید؟
فوت موفقیت تلاش و پشتکار و توکل به خداست. بقیه راه ها به ترکستان هست.
به هر حال آرزوی موفقیت براتون دارم.
---------------------------------------------------------------
خلاصه تمام این مراحل به نظرم من راه در رو داره....نشد نداره...همشون فوت دارن...مثلا قیامت فوتش نمازه...اقا من 29شهریور 24 سالم میشه
به نظرتون اندازه چند خط بگید واسه ایندم چیکار کنم نه کار دارم نه سربازی نه پول دارم پایان نامم هنوز 5 ماه کار داره
سپاسگزارم

؟ پنج‌شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:28 ق.ظ

این مستر دشتی داره میره رو نرو منا، چرا چاله میدونی حرف میزنه تو ایران که از این دست ادما که همش دنبال فوت هستن و بلدن از راهش برن کم نداریم
مثل یکی از همکلاسی های من اونم عییییییییییین همین بود الان هم دکترا داره میخونه همیشه شعارش همین بود که لازم نیست زیاد تلاش کنی از راهش وارد بشو کم مونده بود دیگه کفش اساتید رو هم لیس بزنه
حالم بد میشه دست خودم نیست صدای زنگ گوشیش هم صدای اذان بود، شاید اینم یکی از فوت ها بود
این آدما به سرعت دارن تکثیر میشن

h.r.dashti پنج‌شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 05:48 ق.ظ

بازم سپاسگزارم

h.r.dashti پنج‌شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:00 ب.ظ

این مستر دشتی داره میره رو نرو منا، چرا چاله میدونی حرف میزنه تو ایران که از این دست ادما که همش دنبال فوت هستن و بلدن از راهش برن کم نداریم
مثل یکی از همکلاسی های من اونم عییییییییییین همین بود الان هم دکترا داره میخونه همیشه شعارش همین بود که لازم نیست زیاد تلاش کنی از راهش وارد بشو کم مونده بود دیگه کفش اساتید رو هم لیس بزنه
حالم بد میشه دست خودم نیست صدای زنگ گوشیش هم صدای اذان بود، شاید اینم یکی از فوت ها بود
این آدما به سرعت دارن تکثیر میشن
----------------------------------------------------------------------
سلام شما وجود داشته باش اول اسمت رو بگو بعد نظر بده(شوخی کردم)

.
اقا راهش این نیست که تو میگی
یکی از دوستای منم همینطور بود
ارشد یه درسی 10 گرفت
رفت تو کار استاد اونم دانشگاه شریف
استاد بعد از چند روز بهش 14 داد و از دام مشروطی و همه چی خلاص شد.

اما جدی میگم اگه راه رو خراب برید از اول , این راه شدیدا طولانی میشه...همیشه همینطوره

؟ یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:52 ب.ظ

اول معذرت از آقا وودی

مستر دشتی اون آقای محترمی که میره تو کار استاد و 10 رو تبدیل به 14 میکنه بالاخره یه جا پاش گیر میکنه حالا صدبار اینطوری جلو بره بالاخره بار 101 یه تاوان درستو حسابی جای همه اون 100 بار میده دیدم که میگما
و اما اون استادی که 10 یه نفرو به خاطر اینکه یکی پاچه خواریشو کرده میکنه 14 یا حالا یکی رو راحت میشونه سر کلاس دکترا نمیدونم جواب خدا رو چی میخواد بخواد خدا رو شکر که هر کی رو تو قبر خودش میذارن ما رو با این دست افراد کاری نیست

مثل یه انسان درس خوندن و حق کسی رو ضایع نکردن و زحمت کشیدن نمیدونم چرا جدیدا تبدیل شده به بیراه رفتن
انگاری هر کی صادقانه جلو بره به دید یه احمق نگاه میشه که بلد نیست از راهش بره و یا اینکه زرنگ نیست
کسی که از اینو اون بپرسه و دنبال راه درست برا رفتن باشه بالاخره راه درست رو پیدا میکنه و بعد از رسیدن به موفقیت روش میشه با افتخار بگه من این راه رو رفتم جواب داده
ولی اون چیزی که شما میگی اسمش راه نیست دودر بازیه شما دنبال راه دودر کردنی راه سمبل کردن راهی که الان مد شده و تو ایران هم خوب داره جواب میده
بعدش هم میگی فوت بهشت نمازه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همین؟؟؟؟؟
نه من معلم اخلاقم نه وقتی برا این کار دارم فقط نمیدونم چرا وقتی کامنت شما رو دیدم یاد اون هم کلاسی محترمم افتادم که هنوز هم که هنوزه داره از راهش میره
وای به حال ما و بچه های ما با این دست افراد که قراره بشن استاد دانشگاه و جامعه علمی آینده
خدا عاقبتمونو بخیر کنه

آقا وودی ببخش تقصیر خودته میخواستی نظر گذاشتنو آزاد نذاری
اصلا میخواستی وبلاگ اینطوری نذاری اصلا میخواستی فاند نگیری



pariya دوشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:47 ب.ظ http://pariya.sharif72@gmail.com

سلام خسته نباشید
من رزتااستون کره ای بامحیط فارسی رو سفارش دادم الان که دارم نصبش میکنم تو مرحله ی نصب میکروفون به مشکل برخوردم..میکروفون نصب نمیشه.باید چکارکنم؟ممنون میشم اگر جوابمو بدین

سلام
نمیدونم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد