زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

امام حسین مظلوم ترین امام

اگر توی همه امامای شیعه بگردیم هیچ امامی مظلوم تر از امام حسین پیدا نمیکنیم. اینقدر که در موردش حرف میزنن اما ... اول داستانشو خیلی خلاصه مرور کنیم بعد ببینیم مشکل چیه. 

داستان تخیلی ای به نام واقعه عاشورایه آدم عوضی ای بود به اسم معاویه. این با زور شده بود حاکم همه مسلمونا و صبح تا شب هم ظلم میکرد و کار خلافی هم نبوده که نکنه. بعد یه روز عقرب چیزشو نیش میزنه و با زنش که خوابیده بوده یه بچه ای به وجود میاد که اسمشو میذارن یزید. یزید از همون بچگی اش آزار داشته و کلا با شیطون حال میکرده. همش با مارا و عقربا بازی میکرده و کمترین تفریحش شرابخواری و خوردن خون بوده. کم کم معاویه پیر میشه و یزید هم بزرگ میشه. معاویه میگه خب من که دارم میمیرم اول امام حسنو یواشکی بکشه و بعد حکومتمو بدم به بچه ام. بعد یزید حاکم میشه و شروع میکنه ظلم کردن. بعد مرض اش میگیره که امام حسین رو بکشه برای این کار میره از امام حسین بره بیعت بگیره. امام حسین هم میگه من وارث پیغمبرم, امام حسن نیستم که بیعت کنما, گفته باشم. خلاصه شمشیرو میکشه و راه میفته بره کوفه لشکر جمع کنه. مردم نامرد کوفه هم اون هم نامه نوشته بودند یه دفعه نظرشون عوض میشه. اصلا ذاتا مردم کوفه مشکل داشتن. از روزی که به دنیا آمده بودند آدمای عوضی و ترسویی بودند این مردم کوفه..... و همینطوری ادامه دارد...


این شد داستان امام حسین که همه ساله توی هیئت ها تعریف میکنن. واقعا جای تاسفه که از یک حرکت به این عظیمی همچین داستانی درآمده که اصلا با واقعیت جور نیست. از اون بدتر اینکه حتی اصل حرکت امام حسین هم توی این داستان بی معنی گم شده و توجهی هم بهش نمیشه. وقتی یک واقعه تاریخی تبدیل به یک تراژدی علمی-تخیلی میشه حقایقش هم کم کم گم میشه. من فقط چند تا از این ایرادایی که به این داستان وارد هست و به ذهنم میرسه رو بگم و امیدوارم که بقیه رو هر کسی که این مطلب رو میخونه از خود تاریخ واقعی این واقعه بخونه و راجع بهش فکر کنه. 

 

یزید یکی بوده مثل ما اما...یک مشکلی که هست اینه که همچین برای یزید داستان درست کردند و میکنن که شنونده فکر میکنه امکان نداره در عالم واقع همچین کسی دوباره به منسه ظهور برسه. فرض کنیم این چیزایی که در مورد یزید میگن درست باشه. حالا چنددرصد امکان داره که یه نفر دیگه مثل داستان علمی-تخیلی تولد یزید دوباره متولد بشه؟ چطور ممکنه دوباره یکی پیدا بشه که از همون بچگی اینطور ذات خرابی داشته باشه و عاشق خون خوردن باشه؟؟؟ کمترین ضرر این داستان تخیلی اینه که انسان هرگز فکر نمیکنه که یزید هم مثل همه انسان های دیگه به دنیا آمده و مثل همه بچه ها بازی کرده و بزرگ شده. اینه که هر انسانی ممکنه به همچین سقوطی برسه. هر کسی اگر از خدا غافل بشه و گول قدرت و مقام و ثروت رو بخوره میتونه به همچین شقاوتی برسه. هر کسی باید مراقب باشه به سمت یزید شدن نره. 

آدمای بد داستان ظالم آشکار نبودنهمه قصه هایی که در مورد عاشورا میگن توشون چنان چهره پلید و عجیبی از معاویه و یزید و شمر و ... ارائه میدن که انگار انسان حیرت میکنه که چطور مردم این چیزا رو میدیدن و دم بر نمیآوردن. مشکل داستان اینه که هرگز نمیگه عامه مردم هرگز معاویه رو آدم بدی نمیدونستن بلکه فکر میکردن امیرالمومنین هست و باید ازش اطاعت کنن. همینطور در مورد یزید. شاید اگر به مردم اون روز میگفتن که این آقا شرابخوار هم هست خیلی ها تعجب میکردن و حتی عصبانی میشدند که چرا به امیرالمومنین همچین نسبت خلافی رو میدی. کما اینکه در تاریخ آمده که به یکی گفتن حضرت علی رو توی محراب شهید شد گفت که مگه علی هم نماز میخونده!!! یا اینکه شمر میگه من اطاعت فرمان امیرالمومنین رو کردم که امام حسین رو کشتم. یا اون پیرمرد به امام زین العابدین میگه خدا رو شکر که خدا شما رو هلاک کرد و یزید بر شما مسلط شد و شاخ فتنه رو شکست. ظلم معاویه و یزید بر همه مردم آشکار نبوده. هزار تا درس میشه ازین موضوع گرفت. چرا اگر کسی نمیدونه عملی که انجام میده برحق است باید بگه مامورم و معذور؟  

مردم کوفه مردمی بودند مثل مااین داستان رو همچین تعریف میکنن که انگار کلا اشکال از مردم کوفه بوده و هر کسی دیگه ای جای اینا بود بهتر عمل میکرد. در حالی که اونا هم انسان بودند مثل بقیه. حالا ما امروز از دور ماجرا رو میبینیم و امام حسین رو میشناسیم و فکر میکنیم ما اگر بودیم این کار رو نمیکردیم. اما فرض کنیم امام رو درست نمیشناختیم, ظلم یزید هم برامون آشکار نبود و ما جای مردم کوفه بودیم, واقعا توی اون شرایط چکار میکردیم؟ اگر فکر میکنیم غیر از یاری امام کاری میکردیم حتما یه جای کارمون میلنگه. باید ببینیم کجای کار مشکل داره. چه شناختی لازمه که همون اشتباه مردم کوفه رو نکنیم؟ آیا واقعا این شناخت رو داریم یا باید پیدا کنیم؟  

لشکریان یزید دور از ما نبودندوقتی از آدم سئوال میکنن که اگر روز عاشورا بود تو کجا بودی؟ میگه خب معلومه توی سپاهیان امام حسین بودم!!! اما انسان وقتی واقعه کربلا رو میخونه این سئوال براش پیش میاد که این 31 هزار نفر لشکری که جلوی امام حسین ایستادند همچینا هم کم نبودند. اونایی هم که با امام همراه نشدند هم کم نبودند. کسانی هم که پشت امام رو خالی کردند هم کم نبودند. کسانی هم که امام رو رها کردند کم نبودند. از کجا معلوم که اگر ما اون روز اونجا بودیم توی لشگر یزید نبودیم؟ از کجا معلوم که فکر نمیکردیم که یزید امیرالمومنینه و این امام حسینه که از دین خروج کرده و میخواد با بیعت نکردن اختلاف بندازه بین مردم؟؟؟ 

امام حسین قیام به جنگ نکردهی میگن حرکت حسینی حرکت حسنی. امام حسن سازش کرد به خاطر شرایط ولی امام حسین شمشیرو کشید و رفت به جنگ ظلم. وقتی آدم واقعه کربلا رو میخونه کم کم متوجه میشه که حرکت امام حسین به جنگ یزید رفتن نبوده هیچوقت. آخه آدم عاقل ور میداره ماه حرام شمشیر رو میکشه با زن و بچه آواره میشه که بخواد بجنگه؟ باید دید که چه چیزی پشت این حرکت بزرگ بوده؟ مثلا یک جنبه حرکت امام حسین امر به معروف و نهی از منکر بوده. خب اول انسان باید ببینه که چه کسانی نیاز به امر به معروف و نهی از منکر داشته و امام به چه روشی کار رو امام انجام داده؟ 

.......................
این حرفا تمومی نداره اما چند درصد از اونایی که میرن این هیات ها چند دقیقه میشینن وقت بذارن به این چیزا هم فکر کنن؟ واقعا لب تشنه امام حسین مهمتر از اصل هدف و حرکتش بوده؟

 

یه بار به یکی از این هیئتی ها گفتم که چرا به جای اینکه صحنه های تخیلی از واقعه کربلا تعریف کنید, نمیایید هر سال اصل ماجرا رو بدون کم و کاست برای مردم بگید؟ گفت که مردم میان اینجا زار بزنن ما هم یه کاری میکنیم که اشکشون در بیاد که میرن خونه به خودشون افتخار کنن که دو تا قطره اشک برای اباعبدلله ریختن. اون داستانا که اشک کسی رو در نمیاره. شاید حق با اون بود اما این حرفش اشک منو در آورد. 1400 سال گذشته و هنوزم امام حسین مظلوم ترین امامه.

نظرات 13 + ارسال نظر
هانیه چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:24 ق.ظ

درسته.متاسفانه فکر و ذکر مداح های ما شده درآوردن هر چه بیشتر اشک ملت.
ما هم که تا یه قطره اشک میریزیم یادمون میاد که "آخجون وعده بهشت رو بهمون دادن"!!
فک کنم امام از مایی که نمیخوایم بدونیم چی شده بیشتر عذاب بکشه تا یزیدی ها

نوید چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 01:13 ب.ظ

این دسته جاتی که اطراف ما بودن اینجور داستان ها نقل نمی کردن ولی اکثر کسانی که وارد این دسته جات میشدن هدفشون سرگرمی بود. طبل-سنج-زنجیر-نوحه خوانی-حمل علم و ......
خیلی ها هم اعتقاد داشتن که مثلا با حمل علم کودک بیمارشون شفا پیدا میکنه که چون اعتقاد هر کس قابل احترم هست نمیشه بهشون خرده گرفت تا جایی که به خوشون و دیگران صدمه نزنن.
حالا که شما زحمت کشیدین و این مطلب نوشتین به صورت خلاصه واقعیت کربلا رو توضیح بدهین.(به همراه رجوع دادن به مطالبی که حاوی اسناد و کتب معتبر باشه و توضیحات در مورد اسناد و کتبی که دارای اشتباه هستن.)

حالا که شما هم زحمت کشیدید اینو خوندید, زحمت بکشید بقیه اشو هم از کتاب های تاریخی بخونید. من فعلا وقت ندارم. اون کتاب "حماسه حسینی" آقای مطهری هم که یکی از دوستان گفتن کتاب خوبیه برای فهم تحریفات واقعه.

A Friend چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:15 ب.ظ

ُسلام،

کرامتی آشکار از امام حسین (ع) و یکی از دلایل حقانیت ائمه (ع):

http://www.yjc.ir/fa/news/4173398

سلام

آفتاب آمده دلیل آفتاب. متاسفم که برای حقانیت ائمه دنبال کرامت های بی معنی ای مثل عوض شدن رنگ خاک میگردید. زمان حضرت محمد پسرشون فوت شد و همزمان ماه گرفت. مردم هم سریع داستان درست کردند. حضرت تا شنیدن شروع به آگاه کردن مردم کردند که این پدیده هیچ ربطی نداره به اون ماجرا.

به نظر من زمان این حرفا دیگه گذشته و عقل بشر اونقدر بزرگ شده که نیازی به این کرامات نداشته باشه. شمایی هم که میایی همچین چیز کوچیکی رو کرامت امام حسین معرفی میکنی اگر کسی باور کنه و فردا روز براش مشخص بشه که تقلبی در کار بوده چکار میکنه؟ چه فکری راجع به امام و پیروانش میکنه؟

بر حقانیت امام حسین همین بس که سالهاست داغ مصیبتش بر دل عالم مونده و هر سال این داغ تازه و تازه تر میشه.

سید احمد پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:45 ق.ظ

آقا خودت را با یزید مقایسه نکن. یزید هر چه بوده جنایت بزرگی کرده. ممکن است من و شما هم در شرایطی قرار بگیریم و چنان جنایاتی را مرتکب شویم ولی دلیل نمی شود بگوییم یزید هم یکی بوده مثل ما!
نمی دانم بحث خواص و عوام را که چند سال پیش در همین ایام محرم مطرح شد یادت هست یا نه، مهم این است که یزید خواص بوده و می دانسته چه می کند. شمر رئیس قبیله هم همین طور. عمر سعد هم همین طور. اینها می دانستند چکار می کنند. چه کسی را می کشند. پس نمی شود گفت عمر سعد هم یکی بوده مثل ما. مردم عادی کوفه شاید دنباله رو بوده اند و تحت تاثیر روسای قبایلشان گول خورده اند و آدم هایی بوده اند مثل ما. (هر چند آنها هم حکومت علی را درک کرده بودند و کاملا نمی شود مبراشان کرد.)
این را قبول دارم آدم بد ها ظالم آشکار نبوده اند. خود شمر از خوارج بوده و از آنها که پیشانی شان پینه بسته بوده، جانباز جنگ صفین هم بوده و البته رئیس قبیله که کلی آدم با خودش داشته. از آیت الله جوادی هم شنیدم معاویه نامه می نوشته و حضرت علی که خود بهشت است را از آتش دوزخ می ترسانده! ادبیاتش با حضرت علی خیلی فرقی نداشته. یعنی ما نامه های معاویه را ببینیم خیلی نمی فهمیم این را حضرت علی نوشته یا معاویه. همین الان هم برای طراحی افکار عامه مردم از این کارها را می کنند. می گویند تحریم هدفمند کرده ایم که مردم عادی ضرر نکنند ولی ما که اینجا نشسته ایم می فهمیم بدبخت ترین ها را تحریم کرده اند که دارو و شیر و غذای دام و همه چیز را شامل شده. همه دنیا هم جناب اوبامای امضا کننده تحریم را موجودی نایس و دموکرات و ضد جنگ می دانند. در حالی که این طور نیست.

ببخشید منظورم از اون جمله این بود که همه یزید موجود خارق عادت نبوده و هر انسانی خدایی نکرده ممکنه به اون درجه از پستی (اسفل السافلین) برسه

سید احمد پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:00 ب.ظ

در ادامه کامنت قبلی ام و پاراگراف آخر نوشته ات که امام حسین (ع) قیام به جنگ نکرد یه توضیح کوچولو هم من بدم. امام از مکه حج را نیمه تمام رها کرد تا درگیر جنگ نشود. حتی به حر و عمر سعد هم می فرمود من را رها کنید تا جایی غیر از کوفه بروم. حضرت نمی خواستند کار به جنگ بکشد. بعد این طور نبوده که تمام مردم کوفه بیایند و در شهید کردن امام شرکت کنند. یک سری قبایل آمده بودند. یک سری ترجیح دادند کوفه بمانند و کاری نکردند شاید چون باور نمی کردند یزید نوه پیامبر را به قتل برساند. اینها بعدا شدند توابین. بعضی هم سران قبایل شان زندان بودند. مثل مختار و قبیله اش. بعد ابن زیاد راه ها را هم بسته بوده که کسی کمک امام نیاید. حتی در نقلی شنیدم یکی از دلایل بستن شریعه فرات و آب به روی امام حسین (ع) این بوده که کسی از مسیر آبی رودخانه به کمک امام نیاید.
اینها را از کتاب رسول جعفریان نقل کردم که یکی دو سال پیش خوانده ام و چیزهایی که یادم بود را نوشتم.
ما ها اگر زمان امام حسین (ع) بودیم احتمالا یا جزو ساکت ها بودیم و در کوفه در خانه مان می نشستیم یا از آنها بودیم که چون راه ها بسته بوده نمی توانستیم به کمک حضرت برویم. تو هم شاید از خواصی می شدی که مثل حبیب ابن مظاهر با هر سختی ای که بود خودت را به امام می رساندی!

سید احمد پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:09 ب.ظ

زیاد پر حرفی کردم. ببخشید! یک نکته را یادم رفت بنویسم. امام حسین (ع) مظلوم است. مقصر ما شیعه ها هم هستیم. دلیل هم اینکه یکی مثل شهید مطهری سه جلد حماسه حسینی نوشته و جماعت دروغ باف را از آخوند و مداح و هیئتی و مولف کتاب کوبیده که چرا تحریف می کنید.
همه اینها درست است.
شیعه امروز عزاداری و گریه کردن برای امام حسین (ع) را از خودش در نیاورده. ائمه ما فرموده اند گریه کنید و خودشان هم گریه می کردند و مجالس عزا برپا می کرده اند. امام سجاد روی قبر پدرشان نوشتند هذا قبر حسین الذی قتلوه عطشانا. خودشان می خواسته اند تشنگی امام را عمدا برجسته کنند. یعنی به بعد احساسی و تراژیک قضیه هم خیلی باید اهمیت داد. گریاندن مردم هم باید هدف باشد. در عین اینکه هر عاقلی هم می فهمد این هدف مقدس را به هر وسیله ای نباید برآورده کرد. (مثل قمه زنی و مداحی های جدید و شعر های ناجوری که می خونن و علما هم نهی کرده اند)
دست آخر هم خداوند در قرآن فرموده هر کس را بخواهد هدایت می کند. کاش ما را هم به راه درست هدایت کند.

نرگس پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 05:23 ب.ظ http://kho0namo0n.blogfa.com

روح اله پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 05:30 ب.ظ

تحلیل خوبی بود

ahmad پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:12 ب.ظ http://www.vadegahezohoor.blogfa.com/post/3

سلام
این دفعه دیگه واقعا ترکوندی خیلی به ندرت یه همچین مطالبی رو با این نگارش، کوتاه، عمیق و قابل تامل خونده بودم.
اینهایی که میگم ایراد نیستن انتقادم نیستن فقط کاش می شد به متن اضافه بشن.
***آدمای بد داستان ظالم آشکار نبودن:
وقتی امام حسین داشتن امر به معروف و نهی از منکر میکردند سپاه یزید هلهله راه انداختن تا حرفای حضرت رو نشنوند. و خود حضرت فرمودند که این به خاطر لقمه های حرامیه که گوشت شده به بدن تون پس یه تذکر که مواظب اون در آمدی که کسب میکنیم باشیم تا حلال باشه.
***لشکریان یزید دور از ما نبودند:
بله نه تنها دور از ما نبودن بلکه الان اگه یکم فکر کنیم متوجه می شیم که امام زمانِ اون موقع یعنی امام حسین ندای هل من ناصرٍ ینصرنی رو دادن ولی کسی به یاریشونشون نرفت و الان همین ندا رو امام عصرمون هر لحظه میدن ولی افسوس و صد افسوس که کسی به یاد ایشون نیست.
***امام حسین قیام به جنگ نکرد:
این قسمت مطلبت عالی بود :امام حسین قیام به جنگ نکردهی میگن حرکت حسینی حرکت حسینی. امام حسن سازش کرد به خاطر شرایط ولی امام حسین شمشیرو کشید و رفت به جنگ ظلم. وقتی آدم واقعه کربلا رو میخونه کم کم متوجه میشه که حرکت امام حسین به جنگ یزید رفتن نبوده هیچوقت.
***البته برای قسمت آخر صحنه ها تخیلی نمیدونم منطورتون چیه ولی اونائیکه توو کتابها نوشته شده واقعی هستن واقعا بعضی مصیبتها اتفاقات افتاده که دل آدمو بدجوری به درد میاره آدم باید خون گریه کنه.
یه روایتی هم خوندم که گفتنش اینجا فک کنم خوب باشه:
"یکی از وظایف مؤمنان گریه کردن در فراق آن حضرت و یا بر آن چه ازمصیبت ها و ناملایمات به ایشان رسیده است می باشد.

امام صاق(ع)فرمود:«هرکس مارا یاد کند اگر از چشم او به اندازه ی بال پشه ای اشک بیرون آید خداوندگناهان او را می آمرزد هر چند به اندازۀ کف دریا باشد»

سدیر صِیرفی می گوید:با بعضی ازاصحاب بر امام صادق(ع)وارد شدیم.

دیدیم بر روی خاک نشسته و هم چون کسی که فرزند خود را از دست داده و جگرش سوخته باشد می گریست و میگفت:

«ای آقای من !غیبت تو خواب را ازمن گرفته و زمین را بر من تنگ کرده است... .»

سدیر میگوید: از این حالت حضرت ناراحت شدیم و عرض کردیم:خداوند دیدگانت را نگریاند!چه حالتی سبب شده که چنین در ماتم بنشینید؟

حضرت آهی کشید و فرمود :«غیبت امام زمان»

از دیگر تکالیف مؤمنان گریاندن دیگران برفراق آن حضرت یا بر شداید وارده برآن حضرت است.

از امام صادق(ع)روایت شده است:

هر کس (بر مصیبت اهل بیت )گریه کند و یا کسی را بگریاند بهشت برای اوست و هرکس نیز تباکی خود را شبیه گریه کنندگان سازد (نماید)بهشت برای اوست."
http://www.vadegahezohoor.blogfa.com/post/3
التماس دعا در پناه خدا


N جمعه 10 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 05:10 ب.ظ

ای کاش بجای ایراد از دیگران خودمون با استدلالهای مناسب امام حسین را از مظلومیت در بیاوریم و هدف قیام ایشان را بیان کنیم. احسنت بر سید احمد که مطالب مفیدی را ارائه کردند و بنده به شخصه استفاده کردم. الان هم صدای هل من ناصر ینصرنی امام زمان (عج) به گوش میرسه برخی می شنوند اما برخی انقدر غرق در مسائل دنیوی شدند که .... یادمان نره که تاریخ تکرار شدنی هست

ata جمعه 10 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:06 ب.ظ

با سلام خدمت همه دوستان

به نظر من واقعیت کربلا یک حقیقت محض است. اگر شما یک هیئتی رفتی یه کسی ی حرفی زد ... یادت باشه واقعه عاشورا رو هر کسی به فهم خودش بیان می کند و شما سعی کن اگر سوالی داری یا نکته ای از اهل فهم و معناش و کسایی که تو این زمینه کار کرده اند بپرس.یادت نره واقعیت یک مبحث است و برداشت هر شخص یک بحث دیگه...

karim یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:11 ب.ظ

به منبع درست برای مطالعه داری معرفی کنی.

الان چیزی به ذهنم نمیرسه. فقط اون کتاب حماسه حسینی آقای مطهری خیلی روشنگر بعضی خرافاتی هست که وارد شده و انسان میتونه متوجه بشه که چطور دین مضحکه بعضی انسان های نادان و به ظاهر خیر خواه شده.
اما چشم چیزی پیدا کردم حتما میگم.

علی پنج‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 04:07 ق.ظ

از امام حسین مظلوم تر، و بزرگترین مظلوم عالم حضرت امیرالمونین علی علیه سلام هستند
حضرت امام حسین تا زنده بودند کسی به خانواده اش بی احترامی نکرد
ولی جلوی چشم مولا به حضرت زهرا جسارت شد و دستش بسته بود و کاری از دستش بر نیامد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد