زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

مقایسه درآمد دانشجویی امریکا و ایران

خب چهار ماهی گذشته که اینجا هستم و میتونم حالا نظر بدم که زندگی اینجا تقریبا از نظر خرج چقدر با ایران فرق میکنه. اول اینکه دانشجوی دکترا جزو کم درآمدترین اقشار جامعه اینجاست. یعنی سطح درآمدش اینقدر کم هست که حتی ازش مالیات هم نمیگیرن (میگیرن و آخر سال پس میدن). 

ماهیانه تقریبا یه دانشجوی دکترای اینجا 1500 دلار میگیره. این 1500 دلار بابت 20 ساعت کار در هفته یا 80 ساعت در ماه هست. به عبارتی تقریبا ساعتی 20 دلار. خرج خرد و خوراک اگر کسی نخواد ولخرجی کنه حدودا ماهی 200 دلار هست. من چند تا از اقلام مهم رو که همیشه میخریم هم لیست میکنم که اگر میخواهید مقایسه کنید:




1- نون تست: 624 گرم معادل 1.18 دلار (یک دلار و هجده سنت)

2- نون مدیترانه ای: یک بسته 6 تایی 1.89 دلار 

3- شیر یک گالن (تقریبا 4 لیتر) 2.87 دلار

4- پیتزا یک نفره از 98 سنت تا 8 دلار آماده برای گذاشتن توی فر

5- موز پوندی 0.52 دلار = کیلویی 1.14 سنت (یه بارم تخفیف خورده بود ما پوندی 32 سنت هم خریدیم!)

6- سیب پوندی 1.17 = کیلویی 2.56 دلار

7- پنیر فیلادفیا (453 گرم) = 2.38 دلار

8- کره 453 گرم = 3 دلار یعنی یک کره 100 گرمی = 0.66 دلار

9- ماهی تیلاپیا یک بسته 1 کیلو 800 گرمی = 11 دلار (دقیقشو یادم نیست)

10- تخم مرغ دونه ای 13 سنت

11- مسواک Oral-B دونه ای 2.5 دلار

12- خمیردندان 1.25 دلار (من خودم Colgate بزرگشو گرفتم 2.59 دلار)

13- نوشابه دولیتری 1.20 دلار

14- میگو بسته 345 گرمی = 5 دلار (تقریبا کیلویی 

15- مرغ حلال ذبیح 1.45 پوند = 5.5 دلار (تقریبا کیلویی 9 دلار)

16- گوشت قرمز 80/20 حلال چرخ کرده 2.27 پوند = 9.06 دلار  (تقریبا کیلویی 9 دلار)

17- زیتون 1 پوند = 0.45 دلار یعنی هر کیلو تقریبا 1 دلار

18- خرما تقریبا کیلویی 5.5 دلار

19- سیب زمینی و پیاز و گوجه امریکایی تقریبا پوندی 1 دلار (قیمت هاشون بین 90 سنت تا 1 دلار عوض میشه)

20- گلابی پوندی 99 سنت.

...


در مورد غذاها باید بگم که کیفیتشون اصلا و ابدا با ایران قابل مقایسه نیست. پنیر و شیر و کره ای که اینجا ما میخریم تفاوت بسیار بسیار زیادی با ایران داره. همینطوری نونی که مصرف میکنیم از ایران خیلی خیلی با کیفیت تر هست و واقعا دور ریز هیچی نداره. مرغ هم ورقه ورقه شده هست و به راحتی میشه انداخت توی ماهیتابه و پخت (یه بارم من خودم درست کردم). ماهی هم همینطور. اونم ورقه ورقه شده توی بسته بندیه و کافیه فقط بندازی توی ماهیتابه و سرخ کنی. در واقع هیچی هیچی دور ریز نداره. کیفیت گوشت قرمزش هم واقعا با ایران قابل مقایسه نیست. گوشت قرمز و مرغ هم غیرحلالش خیلی ارزونتره. بوقلمون مثلا یه بار قیمت گرفته بودیم تقریبا کیلویی 2 دلار در میامد.


خب بقیه اش دیگه زیاد یادم نمیاد. خیلی چیزای دیگه بوده که ما اینجا خریدیم و قیمتش هم با ایران چندان تفاوتی نمیکرده. خودتون هم میتونید مقایسه کنید.


لوازم برقی و الکترونیکی که قیمتشون واقعا از ایران کمتره. همیشه هم تخفیف میخورن و میشه با قیمت کم خرید. دوربین و لپ تاپ و ... هر چی که الکترونیکیه اینجا واقعا مفته. لوازم خونه هم همینطور. البته جای خرید کردن داره و مثلا میشه شیر خیلی گرون خرید گالنی 4.56 دلار یا نون تست عالیشو خرید 3 دلار اما همه هم از اون چیزا نمیخرن. میوه و ... هم ارگانیکش خیلی گرونتره. مثلا موزه میشه پوندی 0.76 سنت یا سیب تقریبا میشه 1.67 سنت. 


مقایسه

من چون برام سخته فرض میکنم که ماهی 1 میلیون و نیم از دانشگاه میگیرم و دلار رو همون 1000 تومن فرض میکنم. یعنی مثلا یه پنیر که 2.5 دلاره رو میگم 2500 تومنه و به نظرم میاد که خیلی ارزونه و میخرم. البته همین مثلا یک میلیون و نیمی که میگیرم برای کار نیمه وقته و فردا اگر برم سر کار مینیمم مینیمم این دو برابر میشه و میشه ماهی 3000 دلار که فرض میکنم 3 میلیون بشه. اگر بخوام ضربدر 3 کنم که واویلا میشه. (برای خرید لوازم الکترونیکی کم کم باید ریال ایران رو ضربدر 3 کرد تا هم قیمت اینجا بشه) اجاره خونه هم یه خونه معقول ما اجاره کردیم (ارزونتر هم هست گرونتر هم تا دلتون بخواد) تقریبا ماهی 700 دلار با هزینه برق و آب (گاز هم جداگانه نداره) میشه. اینترنت هم که قبلا گفتم من 3 مگا گرفتم ماهی تقریبا 20 دلار و اگر 10 مگا میخواستم میشد ماهی 30 دلار. خرج موبایل از ایران گرونتره که من Prepaid گرفتم و ذخیره کردم. ماشین هم تقریبا یک سوم ایران هست. 


حالا خودتون مقایسه کنید با حقوق یک مهندس فوق لیسانس توی ایران با چند سال سابقه مفید کار که با کار فول تایم صبح تا شبی و کار روزهای تعطیل و جمعه به زحمت به ماهی 1 میلیون تومن میرسید و خرج زندگیش هم از اینجا گرونتر بود. چه برسه به یه دانشجوی دکترا که نمیتونه هم فول تایم کار کنه.


نظرات 9 + ارسال نظر
نرگس سه‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:24 ب.ظ http://kho0namo0n.blogfa.com

دوستم و همسرش تو شارلوت.کارولینای شمالی. مشکل نون دارن. یعنی نون شبیه نون ایرانی گیرشون نمیاد. اونجا اینحوری نیس؟

اینجا یه مغازه هست به اسم SaraBakery که نون های مدیترانه ای درست میکنه. این نون ها خیلی خیلی شبیه نوع های ایران هستن خوشمزه هستن. البته سارابیکری نون بربری هم داشت ما گرفتیم بد نبود اما مزه بربری ایران رو نمیداد.
نون های تورتیلا هم که توی فروشگاه ها گیر میاد اگر گرم بشه تقریبا مثل نونهای ایرانه و بد نیست. نوع غیر ذرتی و آردیش رو ما چند بار گرفتیم اینطوری بود. خدا رو شکر بحران نون مثل اروپا نیست که فقط نون باگت گیر بیاد.

امید چهارشنبه 6 دی‌ماه سال 1391 ساعت 08:46 ق.ظ

سلام. خسته نباشید. استفاده کردم.

test چهارشنبه 6 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:29 ق.ظ

جدای از اینکه در ضمن با پاراگراف آخر کاملا موافقم تو بحث اطلاعات جزئی ، مطلب خیلی خوب و مفیدی بود
ممنون

رضا چهارشنبه 6 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:06 ق.ظ

سلام.
در مورد نحوه برخورد افراد این کشور یعنی جایی که تحصیل میکنید با شما که ایرانی هستید اونم تو این اوضاع چطوریه؟

سلام
نحوه برخورد با افراد تحصیل کرده و توی دانشگاه خیلی خیلی خوبه. هم خیلی تحویل میگیرن و هم خیلی احترام قائل میشن.

هانیه شنبه 9 دی‌ماه سال 1391 ساعت 02:39 ق.ظ http://roozi.blogsky.com/

سلام. میشه بگین نرخ کرایه تاکسی اونجا چطوره؟مثلا برای هر کورس ؟ اصلا تاکسی خطی دارن یا همه دربست هستن؟
ممنون

پیانیست دوشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 05:44 ب.ظ

ای کاش تنبلی نکرده بودم و درس خونده بودم.

شیرین پنج‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:07 ب.ظ

دیگه دارم دااااغ میکنم

ملودی شنبه 23 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 12:43 ق.ظ

عاقا من این پستو میخوندم یه سوا پیش اومد ، شما چقد غذا میخورین من اگر اینقدر خرید میکردم متاسفانه از پس زندگی بر نمیومدم.
یه چیز دیگه... تو پست قبل گفتین جیراج برای ارشد فاند نگرفته افسرده شدم نکنه منم همین بلا سرم بیاد

من اندازه میخورم. یعنی چی چقدر میخورین!

shahriyar پنج‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 11:27 ب.ظ

الان ساله ۱۳۹۹ عه و مطلبی که گذاشتید ماله ۸ساله پیشه!!الان که مقایسه میکنم اقلام رو تقریبا خیلی کم فرق داره قیمت اجناس ۸سال پیش امریکا با الانش شیر که دوهشتاد بوده الان سه دلار فقط میتونم بگم برگام

بله قیمت ها اونقدری عوض نشدن. بعضی اقلام رو هم الان میدونم از کجاها میشه ارزونتر هم خرید! البته نگاه میکنم میبینم چیزایی که این روزا میخرم خیلی فرق میکنن و بعضا گرونتر هم هستن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد