زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

مهاجرت

یکی از مسائلی که توی قرآن بهش توجه شده ولی توی هیچ توضیح المسائلی پیدا نمیشه مسئله مهاجرت هست. آیه 97 سوره نسا میگه: 


إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِکَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِیمَ کُنتُمْ قَالُواْ کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِیهَا فَأُوْلَئِکَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِیرًا


یعنی کسانی که وقتی ملائکه میخوان جونشون رو بگیرن در حال ظلم به نفس اشون هستن, ازشون میپرسن در چه وضعی بودید؟ میگن توی زمین ضعیف واقع شده بودیم. ملائکه میپرسن مگه زمین خدا وسیع نبود که توش مهاجرت کنید؟ پس اونا جایگاهشون جهنمه که بد جایگاهیه.


در این آیه نه تنها ملائکه اونایی که مهاجرت نکردن بازخواست میکنن بلکه اینقدر این امر مهمه که میگه جایگاهشون هم جهنمه. در ادامه آیه بعدی میگه:


إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَلاَ یَهْتَدُونَ سَبِیلً (98) فَأُوْلَئِکَ عَسَى اللّهُ أَن یَعْفُوَ عَنْهُمْ وَکَانَ اللّهُ عَفُوًّا غَفُورًا (99)

مگر اونایی که ضعیف بودند از مردان و زنان و بچه ها که چاره دیگه ای نداشتن و به راه دیگه ای هم هدایت نشدن. پس اونا هستن که شاید خدا ببخشدشون و خدا بسیار آمرزنده هست.


توی این آیه میاد یه سری از مستضعف ها رو جدا میکنه که راهی نداشتن که مهاجرت کنن و اونا رو جزو کسانی میدونه که ممکنه خدا ببخشدشون (احتمالا بستگی به بقیه اعمالشون داره). حالا در ادامه میگه:


وَمَن یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللّهِ یَجِدْ فِی الأَرْضِ مُرَاغَمًا کَثِیرًا وَسَعَةً وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا


هر کسی در راه خدا مهاجرت کنه مکانهای خوش وسیع و زیادی پیدا میکنه و کسی که از خانه خودش بیرون میره مهاجرت به سمت خدا و رسول میکنه سپس مرگش سر میرسه پس اجرش بر خدا میفته و خدا آمرزنده و رحیمه.


حالا برای اونایی که مهاجرت میکنن هم خدا وعده گشایش توی زندگیشون میده و حتی نگرانی اینکه یه وقتی مرگشون از راه برسه و اینا به هدفشون نرسن رو هم با این آیه بر میداره.



نکته ای که توی این آیات هست اینه که ظلم به نفس مانع رسیدن انسان به بهشت میشه و ضعیف واقع شدن توی زمین میتونه عامل ظلم به نفس باشه و البته مهاجرت میتونه دوای این درد باشه. حالا اینکه مصداق ظلم به نفس چیه که تا این حد اهمیت داده شده خودش یه بحث دیگه است. من چیزایی که به ذهنم میرسه رو اینجا لیست میکنم:


مهمترین ظلم به نفس انسان اینه که انسان نتونه خدا رو درست عبادت کنه. چون دلیل خلق شدنش عبادت بوده. حالا کسی اینقدر مسائل اقتصادیش درگیر زندگیش کنه که نرسه درست خدا رو عبادت کنه ظلم کرده به خودش. یا اینکه اینقدر نگران امنیتش باشه که نتونه درست زندگی کنه (مثل شرایط سوریه و بعضی جاهای دیگه)

بعد از اون نیازهای اولیه زندگی هست. وقتی یه نفر نمیتونه توی یه جامعه ای ازدواج کنه که جزو اولیه ترین نیازهای تشکیل خانواده هست ظلم کرده به خودش. اختلاف سنی بین خودش و بچه ها به خاطر سن بالای ازدواج و ... هم ظلم به نسل آینده اش میشه. اگر نتونه یه سرپناه برای خانواده اش تهیه کنه و یا یک زندگی عادی اینم باز ظلم حساب میشه.

ظلم دیگه اینه که انسان ظلمی رو ببینه و نتونه کاری کنه و این نتونستن تعبیر به تایید اون ظلم بشه. اینطوری ظلم دیگران به انسان برمیگرده چون تایید کننده شده.

ظلم دیگه اینه که انسان توی یه محیطی زندگی کنه اینقدر آلوده باشه یا پارازیت باشه که فردا باعث سقط شدن بچه اش بشه. بدون شک در مورد قتل نفس بچه های سقط شده سئوال میشه. شاید آیه "بای ذنب قتلت (به کدامین گناه کشته شدن)" هم به این موضوع بی ربط نباشه. توی این آیات حتی اسم "ولدان" یعنی بچه ها هم آورده شده. یعنی ظلم به نفس اونا هم حساب میشه.


به طور کلی بخواهیم بگیم هر نوع گناهی هم ظلم به نفس حساب میشه. اگر انسان مجبور بشه برای زندگی عادیش گناه کنه, مثلا رشوه بده یا بگیره یا دزدی کنه یا دروووووووغ بگه اینا همه ظلم به نفس هستن. هر گناهی باعث کدر شدن دل انسان میشه و مشخصه که ظلمه. این دامنه گناه خیلی خیلی وسیعه. اگر بخواهیم بحث کنیم تقریبا همه چیزای مربوط به ظلم به نفس توی همین گناه بودن اعمال انسان میاد (حتی موارد بالا). حالا این گناه حتی میتونه به نامحسوسی ناامیدی باشه. البته فقط این نیست که آدم یه کاری انجام بده که گناه باشه ممکنه نکردن یه کاری هم گناه باشه, مثل نگرفتن دست مسلمانی که طلب کمک میکنه و سکوت در برابر ظلم.

...


البته این نیست که هر جا ظلمی باشه همه بنا رو بذارن روی مهاجرت! موضوع اینه که کسانی که مستضعف میشن و هیچ کاری از دستشون بر نمیاد واجبه که اگر بتونن مهاجرت کنن. اگر کسی کاری از دستش بر میاد که وضعیت رو عوض کنه و موندش توی همین وضعیت تاثیرش بیشتر از مهاجرت کردنش باشه (یا ضررش کمتر هست) واجبه که بمونه. یعنی توی وضعیت یکسان وابسته به شرایط هر کس ممکنه به یکی واجب باشه که مهاجرت کنه و به یکی واجب باشه که بمونه. و البته مهاجرت هم باید در راه خدا و به خاطر خدا باشه.


در پایان باید بگم که آقای قابل خیلی خیلی بهتر از بنده در مورد این موضوع صحبت کردن. بالاخره ایشون برخلاف بنده یک پژوهشگر دینی بودند. امیدوارم اگر فرصت دارید اون مطلب رو هم بخونید.

http://www.ghabel.net/shariat/1387/03/29/551

روحشون شاد.

نظرات 8 + ارسال نظر
س دوشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 12:27 ب.ظ

ممنون جواب خیلی از سوالامو گرفتم

نیما دوشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 01:07 ب.ظ

این مطالبى که نوشتى 1کم 1جوریه
اونى که به ظلم به نفس فکر کنه در هیج شرایطى دست به دزدى نمیزنه
اونى که مستضعفه و تو جامعه شرایطه بدى داره با شرایطه بین المللى فعلى به خصوص وقتى ایرانى باشه جه جورى میتونه مهاجرت کنه
اونى که شرایطه سخته واقعى داره نه1آدم ازفشر متوسط،جه جورى میتونه مهاجرت کنه
مهاجرت نیاز به یه سرمایه ابتدایى هم داره
امکان مهاجرت برای مستضعفا وجود نداره

مطلب رو یه کم دقیقتر بخونید متوجه میشید.
هیچ جای آیات نگفته اینا به ظلم به نفس فکر میکنن.
موضوع دیگه هم اینه که برای کسی که نمیتونه به هر دلیلی از اقتصادی گرفته تا ... مهاجرت کنه واجب نیست و خداوند هم میبخشه.
آیات قرآن هم راجع به ایران نیست موضوع کلیه. ممکنه مهاجرت از یک شهر به یک شهر دیگه باشه (مثل همون زمان از مکه به مدینه) یا از یک کشور به یه کشور دیگه.

پارسا دوشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 02:32 ب.ظ

سلام
خیلی آموزنده بود
دم شما گرم

مهیار دوشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 07:21 ب.ظ

Live Free or Die

nobody دوشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:13 ب.ظ

راستش بعضیاشو(تحلیل ها) قبول ندارم!

خوب بود میگفتید کدوم بعضی هاشو قبول ندارید و چه دلیلی برای قبول نداشتنتون دارید تا بحث کنیم.

احمد سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 11:10 ق.ظ

البته این آیات مربوط به مسلمان های مکه است که با پیامبر هجرت نکردند. آنها را مثلا مجبور می کرده اند بت بپرستند و آداب بت پرستی اجرا کنند برای بت ها قربانی کنند یا هزار جور مشکل دیگر. در جهان معاصر عملا چنین شرایط شدیدی نداریم. شما هم برداشتی شخصی از آیه کرده ای که لزوما نمی تواند درست باشد. شاید یک ترکیه ای بتواند ادعا کند در کشورش نمی تواند مثلا حجاب داشته باشد آمریکا برایش بهتر است ولی ایران این طوری نیست. جیبمان خالی هست ولی اگر بخواهیم دین دار باشیم می توانیم. می شود دروغ نگفت و اتفاق ناجوری هم نمی افتد! مشکل از خودمان است. ازدواج برای یک مسلمان در آمریکای شمالی هم چندان آسان نیست. محدودیت های دیگری هم که هست، همه جا غذای حلال نیست زمینه گناه و بی دینی هم بیشتر است. خیلی ایمان قوی می خواهد با جمعی نامسلمان معاشرت کنی و عقایدت مثل آنها نشود. مخصوصا برای نسل بعدی که همان جا متولد می شود. شاید کسی باشد که در کشور مسیحی ها و بی دین ها بتواند مسلمان بهتری باشد و خدا را بهتر بندگی کند. ولی برای عموم مسلمانان قطعا مهاجرت به آمریکا مصداق این آیه نیست.

البته قرآن برای استفاده امروز بشر هست و بررسی شان نزول وقتی خوبه که به فهم بهتر کمک کنه.

در جهان معاصر شرایط بسیار بدتر از این داریم که اصلا اون موقع امکانش نبود. نمونه اش نسل کشی های جنگ جهانی دوم و اوضاع امروز سوریه. (بازم هست نگاه کنید میبیند.) کجا زمان پیامبر جوان بیگناه مردم رو میکردن توی زندان جسدشو میفرستادن بیرون یا با تانک میامدند توی خیابون؟

در مورد جیب خالی همه اینطوری نیستن: "کاد الفقر أن یکون کفراً" (نزدیک است فقر به کفر منجر شود.)

"ازدواج برای یک مسلمان در آمریکای شمالی هم چندان آسان نیست." ازدواج در ایران هم چندان آسان نیست! و البته همه مهاجرین هم مجرد نیستن.

سختی و آسانی ازدواج, نبودن غذای حلال و زمینه گناه و بی دینی و... هم دلیلی برای ترک واجب نیست.


بحث آیه هم اصلا مهاجرت به امریکا نبوده. بنده هم هیچ جایی عرض نکردم که مهاجرت از کجا به کجا باید باشه (در آیات هم نیامده) و البته جای این موضوع خالیه. اما شرط عقل اینه که آدم جایی بره که شرایطش بهتر از قبل از مهاجرتش بشه. اینم برای هر کسی فرق میکنه. باید هر کسی خودش حساب کنه که چه چیزایی رو از دست میده و چه بدست میاره. همه کس نمیتونن مهاجرت کنن و همه کس هم لازم نیست که مهاجرت کنن. کسی که وضعش خوبه و مشکلی نداره مگه مریضه بخواد مهاجرت کنه.
مطمئنا کسی که برای رضای خدا مهاجرت کنه ضرر نمیکنه. ترس از مهاجرت دلیل ترک واجب نیست.

searcher سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 05:07 ب.ظ

سلام وودی خان
مطلب جالبی بود. متاسفانه سایت قابیل ف.ی.ل.ت.ر شده و نمیشه به راحتی دیدش. خوبه شما مطالب منتخبش را واسه من و دوستان تو وبلاگت بگذاری.
من که معتاد وبلاگت شدم. فکر کنم یه 20-30 باری سر میزنم تا یه بار آپدیت بشه !!!
خوش باشی

سلام
نه. بعد اینجا هم فیلتر میشه! مسلمون هم نداریم که بتونه این آقایون رو نهی از منکر کنه که حلال خدا رو حرام نکنن.

رسول دوشنبه 11 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 06:11 ب.ظ

مهاجرت در قرآن مصداقش به جایی است که بشه خدا رو بهتر عبادت کرد نه جاییکه تمام تاثیرات منفی روحی روانی و جنسی روی آدم باشه. به عنوان مثال مهاجرت از آمریکا به ایران اسلامی به رغم تمامی مشکلات اقتصادی و ... مصداق این آیه میتونه باشه و با تمام شرایط باز هم بهتر از دوری از دین خداست. در مورد سوریه و ... بطور کلی باهاتون موافق نیستم گویا خیلی اخبارهای وابسته به غرب را معتبر میدانید! این درست زندگی نکردن اگه منظورتون نیازهای مادیه به هیچ وجه درست نیست چون نیازهای مادی در حد ابتدایی اش کافی است. اینکه به خاطر رسیدن به رفاه و نیازهای مادی ، وضع بهتر اقتصادی به مملکتی کوچ کنیم که شرایط دین خدا و غیره خیلی ضعیف تر باشه و با مشکلاتی هم که در امور مادی رخ می دهد ازدواج و نیازهای مشروع به تعویق بیافته اینها احتمال زیاد به گناه منجر میشه و اگه جلوگیری نشود این ظلم به خوده!! هر آِیه قرآن تفسیر داره بهتره اونطوری که خوشمون میاد تفسیر نکنیم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد