زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

دیگران رو قضاوت نکن - فرهنگ چسبیده

پاتو از ایران که میذاری بیرون یواش یواش یه چیزایی میفهمی که فهم خیلی دردناکه. یکیش اینه که چقدر فرهنگ کشورت بهت چسبیده. حالا یه چیز خوبی ازش بهت چسبیده باشه مشکلی نیست اما چیزی که غلط باشه چقدر آزاردهنده است که بخوای بفهمی و چقدر تمرین میخواد که کم کم بذاریش کنار. مثل چرکی که سالها بهت چسبیده باشه آموزه های غلط فرهنگیت همینطوری باهات هست و هر چی میشوری باز لکه هاش باهات هستن.


من همیشه آدمی بودم که سعی کردم اخلاق درستی داشته باشم و کلی کتاب و مطلب خوندم که سعی کنم خودمو بسازم اونطوری که بتونم لایق اسم "انسان" بودن باشم. باز همینطور که میگذره میبینم که کلی اشکال و ایراد در خودم پیدا میشه. یادش بخیر اون روزا که سعدی میخوندم و چقدر لذت بخش بود. اون زمان فکر میکردم که چطوری میشه یکی خودشو ایرانی بودنه و یکبار هم بوستان و گلستان رو نخونده باشه و بهش عمل نکرده باشه و یا اینکه چطوری میشه که یکی که سعدی رو خونده مزین به اخلاق پسندیده نشده باشه. اما امروز میبینم که سعدی تازه اولش بوده و هنوز آدم باید کلی کار کنه تا برسه به اون سطح از اخلاق برسه که میخواد.



چند وقت پیش داشتم توی یکی از سایت ها میخوندم که امواج تلویزیون مخصوصا موقع آگهی ها روی اعصاب تاثیر داره. یه دفعه یادم افتاد که آقای صمدی آملی هم همچین حرفی زده بود و یادم افتاد که منم یه مطلبی نوشته بودم در موردش نوشته بودم. بعد یادم افتاد به مطلبی که در مورد قضاوت کردن نوشته بودم و فهمیدم که اون موقع که هنوز اینو نمیدونستم در مورد دیگران چقدر راحت قضاوت میکردم. سریع برگشتم ببینم توی وبلاگم چی نوشتم. اولش خوشحال شدم که چیزی در مورد اون حرف نیست و استدلال هایی که در مورد بعضی حرفاشون نوشته بودم منطقی هستن. اما بعدش ناراحت شدم که توی ذهنم این چند تا حرف رو تعمیم داده بودم به کل شخصیت این آقا که کار بسیار اشتباهی بوده. بعد بیشتر ناراحت شدم که چقدر فرهنگ اشتباه جامعه ای که توش زندگی میکنم بهم چسبیده بوده.


چند وقت پیش سر کلاس استادمون میگفت که هر تیمی باید کار تیم های دیگه رو قضاوت کنه و امتیاز بده تا ببینیم کدوم تیم بهتر کار کرده. دقت کنید که باید "کار تیم" ها رو قضاوت کنید نه "خود تیم ها" همیشه باید کار دیگران رو قضاوت کرد نه خودشونو. یادم آمد مشابه این حرف رو هم روزای اول توی جلسات معارفه بهمون گفتن که اگر دانشجویی سر کلاس تقلب کرد شما حق ندارید محکومش کنید. اون کاری که کرده بد بوده که قانون داریم در موردش, نه اینکه اون آدم, آدم بدی هست که شخصیتشو زیر سئوال ببرید. در هیچ شرایطی نباید به دانشجویی بی احترامی کنید. اون موقع فکر میکردم اینکه معلومه خب. اما چقدر طول کشید تا فهمیدم که همچینم معلوم نبوده. فرهنگ ما عادتمون داده که مدام در مورد دیگران قضاوت کنیم (و نه کارهاشون) و حتی منم که با فاصله از اون فرهنگ زندگی کردم و در مورد هر کاری که میخواستم کنم فکر میکردم بازم یه چیزایی بهم چسبیده که خودمم خبر ندارم.

نظرات 22 + ارسال نظر
اشغالگر یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 08:19 ق.ظ http://www.eshghalgar.com

سلام
موافقم با شما

فرزاد یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:25 ق.ظ

این حرفت که باید راجع به کار افراد قضاوت کنیم نه خود افراد به سختی فهمیدن اینه که سکولاریسم یعنی جدایی نهاد دین از سیاست نه خود دین از سیاست باید یکمی عمیقتر بهش فکر کنیم دنیای این روزای من خیلی داره جالب میشه

ربطشو به سکولاریزم نفهمیدم. فکر میکنم این حرف یه حرف اخلاقی باشه و هر انسانی بتونه درکش کنه و نیازی به مسائل دینی و سیاسی نیست.

ساناز یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:25 ق.ظ

همین الانم دارید قضاوت میکنید!
شاید شما از جیزى که بهش میکین فرهنک مردم ایران خوشتون نیومده و این شخصیه و به سلیقه شما بستکى داره ولى شما ک سعى میکنید قضاوت نکنید با این نوشته کل فرهنکه ایران و کل مردم ایرانو قضاوت می کنید

حرف شما بی پایه است. مثال نقض: "حالا یه چیز خوبی ازش بهت چسبیده باشه مشکلی نیست "

هامان یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:22 ب.ظ

سلام
واقعیتش که من متوجه نشدم
مثلا کسی که کاره بدی انجام میده ما باید اینطور فکر کنیم که اون ادم خوبیه اما کارش بده؟
یا کسی که دروغ میگه فقط دروغ گفتنش نادرسته؟
به نظر من که پندار و گفتار و کردار در طول هم هستن و کردار نشان دهنده اون دوتاست

"ما باید اینطور فکر کنیم که اون ادم خوبیه... "
این خودش قضاوت در مورد اون آدمه (که خوبه یا بده). در حالت کلی ما اصلا نباید قضاوت کنیم که اون آدم چطوریه.

کسی که دروغ میگه دروغ گفتنش محکومه و نادرست. اما از روی دروغی که گفته نمیشه در موردش قضاوت کرد.

"به نظر من که پندار و گفتار ..."
در حالت کلی این حرف درسته اما دقت کنید وقتی یک عمل یک نفر رو میبینید فقط جزئی از کردار اونو دیدید برای همین نمیتونید قضاوت کنید.

فهمیدن زمان میبره اما روزی که بفهمید خیلی چیزا عوض میشه.

فرزاد دوشنبه 26 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 03:17 ق.ظ

قیاص مع الفارق بود گفتم به سختی اونه هیچ ربطی نداشت

صبا دوشنبه 26 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:56 ق.ظ http://gharetanhaei.persianblog.ir/

سلام
وقتی یکی دروغ میگه یا تقلب می کنه یا هر چیز دیگه، معمولا ما به خودمون اجازه می دیم که رفتار محترمانه ای باهاش نداشته باشیم و سایر جنبه های وجود اون فرد رو نادیده می گیریم، همه ی انسان ها کم و بیش خصوصیات اخلاقی بد دارن، یکی کمتر و یکی بیشتر و هیچ کدوم ما از درون و نیت حتی نزدیکترین افرادمون هم آگاهی نداریم، پس بدون آگاهی و علم قضاوت کار کاملا نادرستی هست.
در برخورد با فرد با دروغگو، خلافکار و ... به نظر من فقط باید محتاط بود و اگه از این افراد آسیب به ما رسیده طوری رفتار کرد که اجازه آسیب های بعدی داده نشه.

س دوشنبه 26 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 03:18 ب.ظ

جالبه بدونین که قضاوت کردن باعث بیماریهای جسمانی هم میشه که اگه این عمل نا پسند رو قطع کنیم. باعث شفای اون بیماری هم هست. نمیخوام اینجا راجع بهش زیاد بگم فقط همین که تا جایی که میتونیم قضاوت نکنیم. ما انسانیم و حق ثضاوت کردن نداریم . سعی کنیم رو رسالت خودمون باشیم. دستورات الهی هم این عمل زشت رو نهی کرده. به خدا اعتماد کنیم

یلدا دوشنبه 26 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 07:42 ب.ظ

سلام. ببخشید اگه سوالم به این پستتون ربط نداره. میشه بفرمائید پروسه کلیرنستون چقدر طول کشید. ممنون

سه هفته حدودا

یونس سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:00 ق.ظ http://itpost.blogfa.com

تا حالا بهش فکر نکرده بودم ولی درک یا قبولش یکم سخت و تطبیق دادنش از اونم سخت تره.
در کل مسئله ی جالبیه

پریا سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 04:54 ب.ظ

جالب بود!کمی باید اندیشید!
راستی ممنون از راهنماییهاتون.من برای ترکیه ثبت نام کردم

خواهش میکنم

لیدا چهارشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:57 ب.ظ

جیگر یه چیزی بنویس

امیرحسین چهارشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 05:51 ب.ظ

سلام. خسته نباشید
میدونم سوالم ربطی به موضوع پستتون نداره ولی خوشحال میشم اگه کمک کنید.
برای اپلای حتما باید فارغ التحصیل بشیم یا دانشجوی ترم اخر هم میتونه کاراش رو واسه شروع مقطع جدی انجام بده؟
بدون سربازی هم ممکنه بتونم بریم خارج برای تحصیل؟ چون مدرک موقت که میدن غیرقابل ترجمه است و دانشنامه اصلی هم منوط به داشتن معافی یا کارت پایان خدمته.
لطفا یه راهنمایی جامع در این مورد بفرمائید.
متشکرم و خسته نباشید

سلام
اگر زحمت میکشید بخش پذیرش همین وبلاگ رو میخوندید جواب همه سئوالاتتون بود.
من خودم دانشجو بودم اپلای کردم
سربازی هم نرفته بودم
دانشنامه هم برای اپلای لازم نیست
راهنمایی جامع کردم شما یه زحمت جامع بکشید.
موفق باشید

پریا پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:42 ق.ظ

ببخشید وودی جان مگه شما ترکیه نرفتید واسه ویزا؟
چطور گفتی نرفتی و نمیتونی کمک کنی؟
متوجه نشدم!

من برای ویزا رفتم نه امتحان هر چی هم میدونستم نوشتم.

ارش پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:41 ب.ظ

وودی جون یه خرده گیج شدم شما وقتی که پذیرش گرفتی چند سالت بود؟؟؟یه جا دیدم سی سالت بوده!!خب چطوری سربازی نرفتی؟؟ارشد هم اگر بگیری میشه 24 سال !!!با سربازی 26

ارش پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:48 ب.ظ

سلام آقای دکتر
وودی جون نعداد مقالاتت و نمره gre چند بود؟فکر میکنی دانشکده مکانیک دالاس یا آستین یا تگزاس ای اند ام با این رزومه میشه فاند گرفت؟؟واسه شیش تا دانشکده به علت مسایل مالیمیخوام اپلای بفرسم واسه همین میخوام احتماله هر کدوم حدودا بدونم !!خیلی از تگزاس خوشم میاد!!!
Bs14.30 Ms 17.2 tehran univ
gre verbal 160 quant 165
tofel 102
maghale ham 3 isi ba impacte bala 2ta conferansi
خیلی خوشحال میشم نظرت بدونم؟؟

سلام
برای آستین شانس دارید اما کم. اونجا خیلی گیر هستن برای ادمیشن. انتخاب ایده آلتونو بذارید اونجا و یا اصلا اپلای نکنید براش
A&M حتما شانس دارید. ولی اونجا یه شهر خیلی کوچیکه (رنکشون توی رشته خودتون چک کنید اما میدونم دانشگاه خیلی تاپی هست)
تگزاس یه ایالت به اندازه ایران هست. شهر ها هم خیلی با هم فرق دارن. دالاس از همه بهتره که اونم دانشگاه خیلی تاپ نداره.

برای فاند حتما شانس دارید ولی باید استاد پیدا کنید. کسانی که مثل شما رزومه اشون مقاله ای هست بدون استاد فاند گرفتنشون خیلی سخته. از مقاله هایی که دادید رفرنس ها رو نگاه کنید ببینید توی کدوم دانشگاه ها بودن و استاداشون کیا بودن و از همونجا شروع کنید. به یه ایالت و یه دانشگاه خاص گیر ندید. شاید قسمتتون یه جای دیگه باشه.
موفق باشید

لیدا پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 05:50 ب.ظ

راست میگه جواب بده به ارش

من پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 06:14 ب.ظ

سلام
مرسی بابت اطلاعات خوبی که در اختیار همه میذاری
یه سوال نامربوط با این پست داشتم ممنون میشم اگه جواب بدی.
من دارم خودمو واسه امتحانIELTS,GRE آماده میکنم میخواستم اگه کتاب و منابع خوبی رو میشناسی بم معرفی کنی .پستای مربوط به زبانت را خوندم اما از اونجایی که شما تافل امتحان دادی زیاد درمورد منابع ایلتس چیزی نگفتی.از طرف دیگه 2هفته دیگه نمایشگاه کتاب میخوام یه جا تمام کتاب های مورد نیازمو بخرم.

سلام

واسه جی آر ای نوشته بودم. برای آیلتس هم چون ندادم نمیدونم.

من هر وقت کلی کتاب با هم خریدم هیچ کدومشونو نخوندم. به جز برای کنکور ارشد. خوب برنامه ریزی کنید کتاب بیخودی نخرید فردا پشیمون بشید که چرا این همه کتاب خریدید و وقت ندارید بخونیدشون.
کتاب زبان هم توی انقلاب بگردید همین الانم برید با قیمت زیر نمایشگاه پیدا میشه.

آشفته جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:41 ب.ظ

سلام
نیستید؟
نکنه شما هم تو این انفجاره بودید؟ :)

سلام
نه کار داشتم نرسییدم مینویسم

mohammad az shiraz شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:42 ق.ظ

ghashang bud,
movaffagh bashid

http://www.aparat.com/v/OWD1C

نوید شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 05:52 ب.ظ

چه خبری بود در MIT ولی خوشبختانه حل شد.
http://emergency.mit.edu/
Friday, April 19, 2013 9:24 PM

The emergency state has been lifted. The Institute will be open for business tomorrow. Please check with individual groups for resumption of their activities.

... چهارشنبه 4 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:25 ق.ظ

چرا هر چی میشه میگید ما ایرانیا این فرهنگ را داریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همه ی کشور ها در همه جای دنیا قضاوت نا بجا هست چرا این موضوع رو نمی فهمید چرا فقط می خواین ایران را خراب کنید
یادتون رفته ما برای آن که ایران میهنی آباد شود خون دل ها خورده ایم چرا باید این خون دلهارا آدم هایی مثل شما هیچ کنند .
اصلا از خودت می پرسم ؟ به نظر شما چرا ما ایرانی ها به قول خودت زود قضاوت می کنیم؟

چون سئوال بعضی دیگه هم شاید باشه جواب میدم.

دلایل بسیار زیادی وجود داره که میگم " ما ایرانیا این فرهنگ را داریم"
1- اینکه اکثریت ایرانی ها دارن بنابراین حرف راستی رو میزنم
2- برای ایرانی ها نوشتم این مطلب رو. مثلا بنویسم برکینوفاسوی جنوبی اینطوری هستن شما فکر میکنید به من چه.
3- ایرانی ام در مورد ایرانی ها بهتر میدونم.
4- نوشتم که تا آدم باشعورش فکر کنه و اگر مشکل رو در خودش میبینه اصلاح کنه
...


اما در مورد بقیه چیزایی که گفتید:
"همه ی کشور ها در همه جای دنیا قضاوت نا بجا هست" خب به ما چه. ما انسان هستیم وظیفه داریم خودمون رو درست کنیم.

"چرا این موضوع رو نمی فهمید" چطور فکر میکنید که نمیفهمم؟

"چرا فقط می خواین ایران را خراب کنید" با نوشته من ایران خراب نمیشه. ایران خودش خراب هست. خیلی مردمش عقب افتاده فرهنگی شدن بس که فکر نکردن توی زندگیشون. برای تذکر بگم که مثلا اگر من بنویسم سعدی آدم نادرستی بوده, اولین چیزی که به ذهن خواننده میرسه اینه که نویسنده چقدر بی اطلاع بوده. اما وقتی در مورد فرهنگ اشتباه ایران مینویسی همه میدونن که مطلب به حقی رو نوشتی و یکی گوش میده و یکی هم مثل شما رگ گردنش میزنه بیرون.

"یادتون رفته ما برای آن که ایران میهنی آباد شود خون دل ها خورده ایم چرا باید این خون دلهارا آدم هایی مثل شما هیچ کنند . " شرمنده نتیجه خون دل هایی که خوردید جز خرابکاری های اساسی فرهنگی و عقب افتادگی ها چیزی دنبال نداشته. هر کسی که دیدم اذعان داشته که فرهنگ مردم از سی سال پیش تا حالا تنزل بسیار محسوسی داشته. نوشته های یه نفر توی یه بلاگ دور افتاده چیزی رو خراب نمیکنه. من نهایت بتونم چهار نفر خواننده این بلاگ رو متوجه مشکل خودشون کنم که شاید برن و خودشونو اصلاح کنن.


"به نظر شما چرا ما ایرانی ها به قول خودت زود قضاوت می کنیم؟"
جواب شما اینه که یاد نگرفتیم فکر کنیم. یاد نگرفتیم به هم احترام بذاریم. یاد نگرفتیم درست رفتار کنیم. هر کار زشتی دلمون میخواد میکنیم و اسمش رو میذاریم ایرانی بازی. چون خودپسند و خودخواه هستیم. چون خودمون رو عقل کل میدونیم و هر کس دیگه ای هر چی میگه رو به جای گوش کردن نفهم میپنداریم. چون در رو روی خودمون بستیم و خودمون رو با یه سری تخیلات گول زدیم که پیشرفت کردیم و فرهنگمون بالاتر از همه دنیاست و از این جمله چیزا. از همه مهمتر اینکه مطالعه نداریم و خودمون رو دانشمند میدونیم. چون خودمون شدیم محور عالم و مخالفمون رو با هر وسیله ای خفه میکنیم. اینا چیزایی هست که همه میدونن. بازم بگم؟

shaili شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 01:53 ق.ظ

موافق نیستم، رفتار و کردار آدمه که شخثیتشو شکل میده مگه غیر از اینه؟>

ربطی نداره. داستان مولوی و شراب رو بخونید تا اونجایی بخونید که آن مرد خرقه رو از دوش مولوی کشید
http://www.pandamoz.com/2012/08/post316.html
برای هر عمل که از کسی میبینید یه پیش زمینه ای هست که احتمال داره ندونید. اینه که معمولا عمل رو میشه قضاوت کرد اما شخص رو (چون نیت اش رو نمیدونید) نمیشه.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد