زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

پرسش و پاسخ: برای GRE چقدر باید وقت گذاشت؟

سئوال: 

سلام ممنون از اطلاعات خوبی که گذاشتید. یه سوال دارم: برای آزمون  GRE چقدر واقعا باید زمان گذاشت؟ من تافل رو گرفتم و برای لغات تافل از نرم افزار نارسیس استفاده کردم و با اینکه لغات تافل خیلی راحت تر از GRE هست بازم 5 ماه طول کشید و حالا فکر کنید برای لغات GRE واقعا چقدر باید وقت گذاشت؟ تازه من شاغل هم هستم و تو سایت ETS دیدم که نوع آزمون GRE رو میخوان عوض کنند و به نظرتون من از الان شروع کنم برای امتحان آخر مهر یا آبان میتونم آماده بشم؟ و برای خودتون یادگیری لغات GRE بطور متوسط چقدر طول کشید؟ و با در نظر گرفتن قسمت مربوط به ریاضی و رایتینگ در کل باید متوسط چند ماه وقت بگذارم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

---------------------------------------------------

جواب:


چقدر زمان؟: جواب قطعی ای برای این سئوال نیست. واقعیتیش اینه که برای آزمون GRE هر چقدر هم وقت بذارید جا داره! شما هر چی لغت بیشتری حفظ کنید بهتره و هر چی هم بیشتر متن بخونید خواندنتون هم بهتر میشه.


نرم افزار نارسیس: کاشکی نوشته بودید که 5 ماه چند تا لغت حفظ کردیده اید. اما در مورد نرم افزار نارسیس من اصلا توصیه نمی کنم. این نرم افزار (نسخه 5 که من دیدم) یه اشکال خیلی بزرگ داره و اون اینکه جوابها رو به صورت 4 گزینه ای نشون میده. اینطوری حافظه شما هرگز نمیتونه اون لغات رو به طور دقیق به حافظه بلند مدت ببره. کلا توی نرم افزارهای خارجی هرگز چنین چیزی رو ندیده بودم. اینکه تولیدکنندگان محترم برنامه از روی چه اصولی چنین طراحی ای رو انجام داده اند بنده اطلاع ندارم و تجربه خودم از نارسیس اصلا موفق نبود.

نوع آزمون عوض میشه اما سطح سئوالات لغاتش تقریبا همونه. از اون بهتر اینکه به جای سئوالات مقایسه لغات و ... که کلیشه ای و حفظی شده بود تاکید بیشتری به درک مطلب و خواندن متن شده که من امیدوارم برای ما بهتر بشه. (هرچند که اون مقایسه لغات هم خیلی آسون بود)


از الان شروع کنم؟:

بله از الان شروع کنید و زمان بذارید میتونید نمره ای که لازمه رو بیارید. ببینید GRE برای لغاتش یعنی ماراتن. یعنی اینکه شما هر روز وقت بذارید و خسته نشید. واقعیتش اینه که اکثر بچه های ایران همینقدر زمان میذارند, اکثرا از همین حدود تابستون شروع میکنند و کلا 4-5 ماه بیشتر وقت نمیذارن. پس اصلا دیر نیست. اگر لغات زیادی برای تافل حفظ کرده باشید هم کلی جلو هستید. شاغل بودن رو نمیتونم خیلی نظر بدم, بستگی داره به سطح خودتون و توانایی هاتون.


من چقدر میخونم؟  من خودم شاغلم اما صبح قبل از اینکه برم سر کار لغت حفظ میکنم. عصر هم که از سر کار برگشتم بازم میشینم لغت حفظ میکنم. در واقع روزی 4-5 ساعت دارم زمان میذارم. حالا یه روزایی کار سنگینه خسته میشم نمیتونم. اگر وبلاگم رو خونده باشید 500 تای کاپلان + 1100 رو توی 2 ماه حفظ کردم (متوسط روزی 25). بعدش که از خودم تست گرفتم یه نمره قابل قبول گرفتم اما چون به فکر دانشگاه های خیلی سطح بالا هستم قصد دارم که همین رویه رو تا آخر تابستون هم ادامه بدم. این روزا تقریبا روزی 50 تا لغت میخونم که با همین گام برای 5000 تا لغت میشه 100 روز که تا آخر تابستون طول میکشه.


چقدر زمان بذارم؟: این خیلی بستگی داره که سطح خودتون چقدره و کجا میخواهید برید. من ریاضی ام در حد عالی بود (خودم رشته ریاضی فیزیک بودم) اما چون پارسال هیچی براش وقت نذاشتم (فقط در حد math review و حل 2 سری امتحان) سر امتحان اصلی خیلی خیلی وقت کم آوردم. نه که تنبل باشم اما برای حل اون سئوالات زمان لازم داشتم در حالی که اگر تمرین کرده بودم راحت میزدم. شما برای ریاضی سئوالات سالهای قبل رو (+ کتاب کاپلای) باید کار کنید تا 800 بگیرید (فرض کنید 30 سری تست حل کنید میشه 30 روز, روزی 2 ساعت). برای وربال هم که گفتم برای نمره قابل قبولی که لازم دارید همینقدر خوبه. میشه 3 ماه روزی 50 تا لغت = 90 * 50 = 4500 تا که با این همه لغت میشه یه نمره عالی گرفت. حالا بعضی ها کشش دارن تا روزی 100 تا هم حفظ میکنن. بعضی ها هم کشش کمتری دارن. میگم بستگی به خودتون هم داره


همزمان میتونید دور بزنید: اما روش دور زدن از طریق استاد رو فراموش نکنید. کاری که تقریبا همه بچه های ایرانی میکنند. از الان شروع کنید با اساتید دانشگاه ها مکاتبه کنید. اگر استادی پیدا کنید که از شما خوشش بیاد شانس خیلی زیادی خواهید داشت که نمره GRE رو براتون حذف کنه! این بهترین راه خوندن GRE هست که بچه ها کشف کردن! اما خب گرفتن نمره مینیمم 1100 لازم و واجبه. همچنین خوندن GRE مکاتبه با اساتید رو غیرلازم نمیکنه. یعنی هم با استادها در ارتباط باشید و هم GRE رو بخونید.


در خاتمه امیدوارم که در اهدافتون موفق باشید.
GRE

تازه فهمیدم شجریان چیه

عادت ندارم وسط هفته بنویسم. اما امشب که برگشتم به خاطر چیزایی که خودتون میتونید حدس بزنید حالم گرفته بود و برای خودم شجریان گذاشتم. امروز تازه فهمیدم شجریان چیه. بعضی وقتا تصنیف هاشو گوش میدادم اما کمتر میشد که حوصله ام بشه غیر از تصنیف هم گوش بدم. خدا خیرش بده چقدر لذت بخش میخونه. حیف که خیلی غمگینه و همیشه نمیشه گوش داد, اگرنه اشعار حافظ و عشق من سعدی و مولانا واقعا شنیدن داره.

بانک مرکزی قیمت ارز رو منفجر کرد

اینور سال هنوز حقوق نگرفتم, یه مقداری هم معوقه از پارسال مونده. برای همین مدام بازار ارز رو چک میکنم تا ببینم در چه وضعی هست چون هم برای امتحانای تافل و GRE پول میخوام و هم برای اپلای ها.


دیروز بانک مرکزی ترکوند و قیمت دلار رو از 1057 رسوند به 1172. یعنی حدود 12% افزایش ناقابل. البته گفتن برای تک نرخی کردن اینطوری کردیم اما بازار هم که عقب نموند و تا 1220 رفت بالا (برای یورو هم تا 1775).

اینطوری برای اپلای باید خیلی بیشتر پول بدم. البته من حدس میزدم که اینطوری بشه اما پول نداشتم که بخرم.


غیر از کاهش ارزش ریال, دولت از ترس اینکه سرمایه های ملت جذب بازار مسکن نشه بازار کاذب ارز و سکه درست کرده. چون این بازارها رو میشه با کم و زیاد کردن عرضه و تقاضا چند روزه کنترل کرد اما کنترل بازار مسکن ماهها و بلکه سالها زمان لازم داره.


حالا هر کسی داره بره سکه یا ارز بخره تا سال دیگه ضرر نمیکنه چون تجربه نشون داده که همیشه قیمت ارز و طلا در دراز مدت زیاد شده.

کتاب 1100 رو هم تموم کردم و یه وربال GRE تستی از خودم گرفتم

بالاخره این هفته کتاب 1100 رو هم تموم کردم. با وجود اینکه هنوز یه 150-200 تا لغت از 920 تا لغتش از ذهنم میپره و مدام باید مرورشون کنم اما میشه گفت که بد نبوده. تا حالا 500 تای کاپلان و 1100 رو خوندم. شرط عقله که آدم چند قدمی که بر میداره چک کنه که درست داره میره یا نه.

برای همین برای اینکه ببینم چقدر پیشرفت داشتم یه امتحان وربال تستی از خودم گرفتم (بدون محدودیت زمانی) نتیجه اش خیلی جالب بود. فکر میکنید چند؟ باور میکنید اگر بگم 420 شدم؟ خودم که باورم نشد. تازه با اونایی که شانسی زدم به 480 رسیدم! به نظرم خیلی خوب بود. البته انتظار ندارم امتحان اصلی هم شانس بیارم و اینطوری نمره بگیرم اما فهمیدم که راه رو دارم درست میرم.

خیلی لغت هاش برام روشن شده بود. بعضی تست ها رو میشد با دونستن 3-4 تا لغتش هم زد. بعد لغت هایی رو که نمیدونستم توی 3500 بارونز یه نگاهی انداختم دیدم که اکثرش توی 3500 هست. این یعنی اگر بتونم 3500 رو هم بخونم مطمئنا نمره ای رو که میخوام میتونم بگیرم.

البته بعدا یه جورایی فکر کردم که کاشکی از اول همون 3500 رو خونده بودم چون فکر میکنم 1100 یه سری لغت به درد نخور برای GRE هم توش بود که البته بعد از اینکه 3500 رو بخونم میتونم نظر قطعی بدم.

GRE

شمال ایران زیباترین جای دنیا

برای برگشتن مشهد از جاده شمال برگشتیم که مثل رفتنی گرما زده نشیم. شاید بارها از این جاده رد شده باشیم اما هیچ وقت من اینطور دقت نمی کردم.


(دوربین موبایلم هم دیگه از رده خارجه! باید یه موبایل دیگه بخرم.)


کلا چند وقتی هست که به چیزایی که اینجا داریم خیلی توجه میکنم. شاید برای اینکه اگر رفتنی شدم بدونم دلم برای چه چیزایی تنگ میشه. من بعضی کشورهای اروپایی رو رفتم اما باور کنید هیچ جایی به زیبایی شمال ایران ندیدم. حتی اتریش که واقعا کشور زیبایی هست بازم پیش شمال کم میاره! 



این سفر البته طولانی ترین سفر عمرم تا حالا شد. نزدیک 21 ساعت و نیم توی راه بودیم. جاده خیلی شلوغ بود و چند جایی هم تصادف شده بود و خلاصه بسیار طول کشید که رسیدیم.