زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

گواهی تمکن مالی برای دانشگاه و سفارت - همه نکات

گواهی تمکن مالی یک فرم هست که بانک صادر میکنه و نشون میده که شما چقدر پول توی حسابتون دارید و در یک دوره 6 ماهه چقدر پول وارد حساب شده و خارج شده. چند تا نکته خلاصه در مورد گواهی:



  • گواهی از روی همون حسابی که دارید (به ریال) صادر میشه.
  • مبلغی که روی گواهی زده میشه مبلغ ریالی حسابتون هست + نرخ دلار دولتی در اون روز. یعنی نیازی نیست که حساب ارزی داشته باشید. شنیدم برخی بانک ها قبلا تبدیل هم میکردن اما نمیدونم الانم اینطوری هست یا نه.
  • پول باید یک روز قبل به حساب ریخته بشه و فردایی که گواهی رو میگیرید هم نباید پول رو از حساب خارج کنید (یعنی حدود 48 ساعت پول باید توی حساب باشه) البته بانک با بانک فرق میکنه اما معمولا همینه.
  • اکثر بانک ها این قابلیت رو دارن که گواهی رو به صورت انگلیسی صادر کنن.
  • بانک هایی که فقط اینو به فارسی صادر میکنن نیاز به ترجمه هست.
  • بانک های خصوصی برای گرفتن گواهی دنگ و فنگ کمتری دارن. اما ظاهرا بانک ملت که تحریم خاصی داره باید یه تاییدیه علاوه بر گواهی گرفته بشه (دقیقش رو نمیدونم خودم از پارسیان گرفتم)
  • بعضی بانک ها میتونن چندین حساب رو با هم یه گواهی بدن. یعنی اگر چند تا حساب توی اون بانک دارید از همش بدن.
  • مشکلی نیست که حسابتون ارزی هم باشه. منتهی باز با همون نرخ ارزی که حساب هست مینویسن. مثلا اگر حساب یورویی هست باز به یورو مینویسن.
  • نه برای دانشگاه و نه برای سفارت به طور عمومی پرینت گردش حساب (تراکنش ها که نشون میده چقدر پول آمده توی حساب و چقدر رفته بیرون) لازم نیست. ظاهرا برخی سفارت ها مثل سفارت بیروت میخوان اما اغلب نمیخوان و همون گواهی مالی کافیه.
  • گواهی مالی بهتره به اسم پدر باشه. در صورتی که به اسم پدر یا مادر نباشه حتما یک تعهدنامه محضری از کسی که گواهی به اسم اون هست لازم میشه و اون تعهدنامه هم چیزی حدود 50-60 هزار تومن هزینه بردار هست و چون ترجمه هم لازم داره ممکنه تا 10 روز هم ترجمه اش طول بکشه.
  • بعضی دانشگاه ها حتی اگر گواهی از طرف پدر مادر هم باشه باز اون تعهدنامه رو میخوان و بدون اون انگار هیچی ندارید.
  • اگر گواهی به اسم کسی غیر از پدر و مادر و خودتون باشه, علاوه بر تعهد باید برای سفارت توجیه کنید که چرا این فرد میخواد به شما پول بده. توجیه اینکه پسرخاله اتون میخواد پول بده خیلی سخت تر از توجیه کسی هست که توجیه اینه که مدیر شرکتی که کار میکنید میخواد پول بده.
  • میتونید به جای یه گواهی چندین گواهی بگیرید. مثلا 10 هزار تا به اسم پدر, 20 هزار تا به اسم مادر و 5 هزار تا به اسم خودتون اما هیچ مزیتی ایجاد نمیکنه و فقط هزینه شما رو بالا میبره.
  • برخی از انواع موسسات مالی و اعتباری بانک حساب نمیشن و گواهیشون معتبر نیست, مراقب باشید که گواهی رو حتما از یک بانک شناخته شده بگیرید.
  • اگر خیلی پولدار هستید و مثلا 80 میلیون توی حساب خودتون دارید, بهتره از حساب خودتون گواهی نگیرید. چون سفارت ممکنه فکر کنه که شما خیلی پولدار هستید و میخواهید برید که اونجا بمونید. یعنی ارتباط کمتری با اینجا دارید.
  • گواهی یک صفحه بیشتر نیست و برای دانشگاه ها معمولا ایمیل کفایت میکنه و نیازی به ارسال پستی نیست.
  • هزینه صدور گواهی برای نسخه اول 5000 تومن (بانک پارسیان رو میگم بقیه رو نمیدونم) و برای نسخه های بعدی هر نسخه 1000تومن است. من خودم چند تا نسخه گرفتم که هم برای سفارتم بشه و هم برای داداشم که اگر خواست بره.
  • مبلغ گواهی معمولا به اندازه خرج یکسال به طور کامل است. یعنی با همه هزینه های رفت و آمد و بیمه و متفرقه و... بنابراین بستگی به دانشگاه و شهری که دانشگاه توش هست داره. الان برای امریکا مقطع تحصیلات تکمیلی (دکترا و فوق لیسانس) چیزی در حدود 35 هزار دلار تا 60 هزار دلار هست.
  • همه دانشگاه ها یک فرم به اسم Financial Affidavit دارن که توش میگن گواهی باید چقدر باشه.
  • برای اروپا معمولا دانشگاه گواهی نمیخواد و فقط سفارت میخواد و اونم باز به همون اندازه خرج یکسال هست. برای داداشم فکر کنم 8000 یورو سفارت ایتالیا گواهی میخواست.
  • گواهی ها تاریخ اعتبار ندارن اما گفته میشه که بهترین حالت اینه که در نزدیکترین زمان به ارائه مدرک گرفته بشه. برخی دانشگاه ها رسما نوشتن که نباید زیر 3 ماه گذشته یا 6 ماه گذشته باشه. بنابراین الکی از خیلی قبل نمیشه گواهی گرفت گذاشت خونه.
  • وجود گواهی انواع مدارک دیگه رو برای سفارت غیر لازم نمیکنه. شما علاوه بر اینکه گواهی میدید باید سندی هم بدید که برای سال های بعدی میتونید این خرج رو داشته باشید. من دیدم یکی نوشته بود با وجود اینکه خرج 2 سالم هم توی حسابم بود باز سفارت ریجکتم کرده, مطمئنم که هیچ سند دیگه ای ارائه نکرده بوده که پولی غیر از این هم میتونم از راهی داشته باشم. اون مدرک دیگه میتونه سند خونه (با این توجیه که اگر پول سال آینده جور نشد خونه رو میفروشیم), یا گواهی تاسیس شرکت به اسم پدر (مثلا بگید که پدرم کار میکنه از اینجا این هزینه رو میاره) و هر چیز دیگه ای میتونه باشه.
  • به طور مشابه انواع سندها و ... جای گواهی رو نمیگیره. یعنی اینکه شما نمیتونید برای دانشگاه یا سفارت سند خونه ترجمه کنید و بگید قراره بفروشیم! برای سال اول تحصیلتون این پول باید به صورت نقد توی حسابتون باشه و هیچ مدرک دیگه ای به جای این گواهی قبول نمیشه.
  • اگر کسی از دانشگاه فاند گرفته باشه به همون اندازه از گواهی مالی ای که لازمش میشه کسر میشه. مثلا اگر گواهی قراره 35 هزار تا باشه و شما فاند TA گرفته باشید, گواهی ای که دانشگاه میخواد ممکنه 25 هزار تا بشه (با این حساب که ترم 1 رو از فاند دانشگاه استفاده میکنید و ممکنه ترم 2 رو دانشگاه فاند نده و با خرج خودتون باشید).
  • کسانی که Full Fund باشن. یعنی کل هزینه رو دانشگاه تقبل کرده باشه, برای دانشگاه نیازی به گواهی مالی نخواهند داشت. برای سفارت هم به اندازه خرج چندین ماه اول مثلا 6-7 هزار دلار کاملا کافیه. بیشتر از اون اگر بگیرید ممکنه شک برانگیز بشه که این همه پول رو برای چی میخواهید ببرید؟


امیدوارم که جواب همه سئوالات رو داده باشم. اگر چیزی بود بگید اینجا اضافه کنم.

کلک فوریتیه دارالترجمه

اگر یه بار پیش آمده بود میگفتم که حالا اتفاقه, اگر یه جا پیش آمده بود میگفتم که شاید فقط اونجا اونطوریه اما حالا...

داستان از این قراره که تعهدنامه رو که گرفتم و دادم ترجمه یه دالترجمه ای میگفت که تا 5 عید طول میکشه و حتما شناسنامه پدرت هم باید باشه. منم چون شناسنامه همراهم نبود رفتم سر کار بابام و ازش گرفتم و تصمیم گرفتم یه دارالترجمه همون جاها پیدا کنم. خوشبختانه خیلی زود همونجاها پیدا کردم. گفت که تا شنبه بهت میدم. بعد یه کم فکر کرد گفت که بهمون گفتن که هر کی آمد بگید برای پنجم عید به بعد. منم گفتم مشکلی نداره و مدارکمو دادم.
دیروز برای اینکه بخوام نظام وظیفه رو درست کنم شناسنامه بابامو لازم داشتم و گرفتم و بعد امروز درست کردم و برگردوندم بهشون.
امشب بهم زنگ زد و گفت من مهر دادگستریشو گرفتم اما برای وزارت خارجه دیگه نمیشه بگیرم, میفته برای 15م به بعد!!! البته اگر بخواهید میتونم فردا برم فوریتی بگیرم براتون. گفتم فوریتی چند میشه؟ گفت مدرکی 50 هزار تومن!!! گفتم 50 هزار تومن؟؟؟ گفت البته چون چند تا مدرک رو با هم میبریم میتونم براتون سر شکن کنم! مثلا 35 هزار تومن. منم گفتم من هیچ عجله ای ندارم بذارید برای بعد از 15م! و خداحافظی کردم.
بعد یه فکری کردم و پیش خودم گفتم که اصلا مهر وزارت خارجه نمیخوام, بذار فردا برم همین ترجمه رو ازش بگیرم, بعد سر فرصت خودم میرم از وزارت خارجه میگیرمش. زنگ زدم بهش. گفت که نه دادیم نماینده, نمیتونیم بهت بدیم. حالا من سعی میکنم فردا براتون بگیرم مهرشو. گفتم من پول اضافه ای ندارم که بدم. گفت ما هم خب نمیخواهیم کار شما بمونه, مدارک هم دستمون باشه. گفتم در هر صورت هر جور راحتید من پول دیگه ای به شما نمیدم.

 شاید طرف فکر کرده من پولدارم که میخوام دکترا برم امریکا! خوبه عجله ندارم. این که دروغ میگه که صد در صد دروغ میگه. چون اصلا قرار بود که شنبه بره برای تاییداتش. کلا مدرک رو هم نمیدن دست نماینده بمونه چون ممکنه گمش کنه. صبح میدن میره تایید میگیره عصر میاره. بعضی دارالترجمه ها هم که از خود دادگستری و خارجه میان! در ضمن وزارت خارجه هم شنبه یکشنبه حتما بازه! فرض کنیم نباشن. چرا 15م؟؟؟ واقعا یعنی وزارت خارجه تا 15م تعطیله؟ چرا بعضی مردم کشور من اینقدر دروغگو و دزد شدن؟

این بار دوم بود که همچین موردی پیش میآمد. یه بار دیگه هم سر مدارک داداشم که پارسال میخواست بره, یه دارالترجمه دیگه ای دقیقا همین برنامه رو پیدا کرد. منتهی اون موقع شرایط داداشم خیلی ناجور بود و ما واقعا عجله داشتیم. مامانم 50 هزار تومن اضافه تر داد به دارالترجمه ای که ادعا میکرد 3 روزه تحویل میده که مثلا فوریتی باشه. بعدش 3 روز هم دیرتر از موعدی که بقیه میگفتن تحویل داد و کلا همه برنامه ها رو هم خراب کرد. ظاهرا اینم یه روش سر کیسه کردن مردم توسط دارالترجمه هاست.

سربازیمو عقب انداختم

اینقدر مامانم گیر داد که سربازیتو عقب بنداز دیگه امروز رفتم عقب انداختم. یعنی خودش رفته بود نظام وظیفه و اونا هم بهش گفتن که من باید حتما باشم دیگه منم رفتم و یه یک ساعتی معطل شدم تا سربازی رو عقب انداختم. البته چون فرم I-20 رو دیگه این هفته میگیرم نیازی نبود که عقب بندازم اما مامانم خیلی نگران بود و میگفت بهتره دلشوره نداشته باشیم!

هر چی خیره پیش میاد؟

راستشو بخواهید نمیخواستم اینو اینجا بنویسم اما بعد که فکر کردم تصمیم گرفتم که بذارمش.


این روزا یه ناراحتی بزرگی دارم که به هیچ کسی نمیتونم بگم. اون اینکه دیدم توکلم چقدر کمه. مثلا الان خیلی دلم میخواد بالاخره یه جای خوبی قبول بشم که فاند هم داشته باشه. بعد وقتی دیگران میگن ایشالله هر چی خیر باشه پیش بیاد, با خودم فکر میکنم یعنی چی هر چی خیره پیش بیاد؟ من که سعی امو کردم, چرا به چیزی که میخوام نرسم؟ اگر خیرم پیش نیاد چی؟ بعد فکر میکنم که نکنه برم اونجا خیلی برام سخت باشه. نکنه همین وقتی رو هم که اینجا دارم اونجا نتونم داشته باشم. نکنه سختی اش برام بیشتر باشه. بعد میگم خب پس چرا اپلای کردم, همینجا زندگیمو میکردم این همه خرج هم نمیکردم. بعد یادم میاد که اینجا نفس کشیدن هم سخت شده. بعد فکر میکنم نکنه اونجا از اینجا بدتر باشه. نمیدونم چرا نمیتونم ذهنم رو جمع و جور کنم.


 اینو نوشتم که فکر نکنید همیشه هم آدم توی شرایط روحی خوب هست. البته الان نسبت به موقعی که این متن رو نوشتم و منتشر نکردم خیلی بهتر و با روحیه تر هستم. اما خواستم که اینم اینجا بمونه که شاید یه روزی وقتی به چیزایی که میخواستم رسیدم یادم نره چه فکرایی میکردم!

گواهی تمکن مالی رو گرفتم

این هفته کلی زحمت دادیم به آشنا و دوست که یه 45 میلیون پول جور بشه بتونیم این گواهی مالی رو بگیریم. دیروز بالاخره با هزار زحمت گرفتیمش. یه تعهد محضری هم گفتم که بابام بده برای یکی از دانشگاه ها نوشته بود که لازم میشه.
تعهدنامه توی اسناد رسمی : 35 هزار تومن
ترجمه 1 نسخه به اضافه 1 نسخه شناسنامه هم: 60 هزار تومن
یعنی 100 هزار تومن دیگه بیخود و بی جهت دادم. پولی که واقعا به زحمت به دست میارم.

برای وکالت تام هم گفت 70 هزار تومن که فعلا هیچی پول نداشتم, گفتم هر وقت خواستم برم بدم.

گواهی رو فرستادم برای دانشگاه هایی که قبول شده بودم که I-20 رو صادر کنن, منتهی قرار شد آدرس یکی رو توی امریکا پیدا کنم که بتونه برام اسکنش رو بفرسته. امیدوارم که به قبل از عید برسه.

بانک ملی ارز دانشجویی رو نداد, دیگه عادت کردیم به ناحق دیدن توی این مملکت. بانک سامان هم گفت بذار مدارک رو بعد از عید بیا ببینیم چی میشه. جایی هم پارتی و آشنا نداشتیم که ارزی که حقمون هست رو هم بگیریم. خدا رو شکر برای داداشم دو ماه پیش که دوستش آمد ارز آزاد خریده بودم و فرستاده بودم وگرنه الان لنگ بود, هرچند که گرونتر پول دادیم.

بالاخره طلسم آیلتس داداشم هم شکسته شد و این هفته آیلتسشو داد. خدا کنه که نمره اش خوب بشه و دیگه لازم نشه که دوباره بده.