زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

ثبت اختراع در امریکا

این روزها یه چند مدتی دنبال ثبت اختراع میگشتم. سر همون فکرهای عجیب و غریب. گفتم شاید بشه یه قسمتی از چیزهایی که به ذهنم رسید رو اختراع کنم. اتفاقا یه جایی هم توی ایران پیدا کردم که توی امریکا اختراع ثبت کنه. اما به نظرم خیلی گرون بود. کلا دو نوع ثبت اختراع داریم: Provisional و non-provisional
 Provisional که در واقع ثبت موقت هست و یکسال اعتبار داره تا شما بتونید ایده تون رو پخته تر کنید یا اسپانسر مالی پیدا کنید و بازاریابی کنید. بعد از یکسال هم یا ثبت نهایی انجام میدید و یا اینکه از بین میره. مشاوره بهم گفت که حدود 2 میلیون هزینه اش میشه. اما خودم که توی سایت نگاه کردم دیدم میشه با 110 دلار آنلاین ثبت کرد. حالا اگر تصمیم گرفتم که ثبت کنم حتما مراحلش رو براتون می نویسم.
نوع دوم non-provisional هست. این نوع که اصلی هست چیزی نزدیک به 2 تا 3 سال طول میکشه. (البته اختراع هایی رو هم دیدم که زیر یکسال انجام شدن. بستگی به موردش داره). اینطوری میشه اختراع رو تا 20 سال برای خودتون داشته باشید. در این صورت انحصار کارش با خودتونه. این نوع خیلی سخته و هزینه بره و چون یه سند حقوقی محسوب میشه نوشتنش هم به این سادگی ها نیست. به هر حال من اینقدر پررو هستم که اگر تصمیم بگیرم این کار رو انجام بدم اونوقت حتما انجام میدم. مشاوره ای که ایران پیدا کردم میگفت بین 12 تا 15 میلیون هزینه میبره. اما فکر کنم اگر خودم اقدام کنم زیر 3 میلیون خرجش بشه.
برای ثبت اختراع توی امریکا باید از طریق سایت uspto.gov اقدام کرد. خوشبختانه یک قسمت جدید به سایت اضافه شده که میشه فرم های ثبت اختراع رو دانلود کرد و پر کرد و توی همون سایت آپلود کرد. همین که اینو فهمیدم کلی خوشحال شدم آخه همش فکر میکردم که چطوری می تونم یه همچین کار سختی رو انجام بدم. 

لینک های مفید

علی الحساب یکی دو تا لینک معرفی میکنم که به درد بخور هستن. حالا اگر خودم هم ثبت کردم فارسی راهنمایی میذارم.
سایت www.google.com/patents برای پیدا کردن اختراع های مشابه خوبه. البته اگر توی گوگل بزنید patent search سایت های خوبتری هم پیدا میکنید. حتما قبل از ثبت کارهای مشابه رو هم بینید که پولتون به هدر نره. میتونید نمونه اختراعات ثبت شده رو هم ببینید. حتما ببینید. چون به خودتون امیدوار میشید وقتی ببینید چه چیزهایی ثبت شده است!
Patent Pending in 24 Hours (یه کتاب ساده هست که نشون میده چطوری میتونید یه درخواست provisional برای اختراعتون آماده کنید.) کتاب توی این مایه زیاده. توی همین لینک گوگلی که دادم کتاب های مشابه رو هم یه نگاهی بندازید. کتاب هایی برای ثبت non-provisional هم هست. من خودم همین کار رو میکنم. یعنی با وجود اینکه مشاوره ها خیلی امکانات خوبی مخصوصا برای تازه کارها ممکنه بدن اما ترجیح میدم خودم هم شانسم رو امتحان کنم!
Filling a provisional patent application online
یه مقاله هست که خیلی ساده راهنمایی میکنه که چطوری میشه یه درخواست provisional برای اختراع توی سایتی که گفتم ثبت کنید.

نظرات 5 + ارسال نظر
سلام یکشنبه 11 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 02:47 ق.ظ

چطوری..کجا..از چه طریق با چه مدارکی باید بریمgreثبت نام کنیم؟

صبر کنید سایت سازمان سنجش باز بشه. از اونجا ثبت نام میکنید.
http://ets.sanjesh.org/GRE/
اگر کارت اعتباری بین المللی دارید میتونید آنلاین از خود ETS هم ثبت نام کنید.
http://www.ets.org/gre/revised_general/register?WT.ac=rx65

سیما یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 05:33 ق.ظ

سلام .من امروز با وبلاگ شما با همین مطلب اشنا شدم .می خواستم بدونم ایا برای ثیت اختراع تون اقدام کردین ؟و به کجا رسیدین ؟موفق باشین.

سلام
راستش چیزی ثبت نکردم چون هزینه اش خیلی زیاده. حالا بعدها شاید مجبور بشم یکی دو تا ایده امو ثبت کنم.
موفق باشید

سیما دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:20 ق.ظ

سلام ممنون از پاسخ تون .راستش من هم چند تا ایده حدود 7-8 تا دارم .برای ثبت انها با موسسه ای در تهران که صحبت کردم 125 دلار و 2 میلیون تومن هم جدا می گیره که کار رو به شکل فایل موقت انجام بده .متنها اگر ایده تکراری باشه پولم هدر میره .چون به انگلیسی تسلط ندارم هم با سرچ موضوع به جایی نرسیدم .از لینک هایی هم که شما گذاشتین استفاده کردم .ولی راستش اگر به زبان فارسی بود حتما خیلی برام مفید می شد .ولی نشد که استفاده کنم .اگه هم بخوام موضوع رو به کس دیگه ای بدم که برام سرچ کنه خوب اطمینان ندارم.برای همین هم معطل موندم که چه کنم .اگر فقط همون 125 دلار بود که خوب همه ایده هامو ثبت می کردم وچنانچه تکراری هم بودن به هرحال زیاد از لحاظ مالی ضرر نمی کردم .ولی دادن 2 میلیون تومن هم برای هر ایده خیلی سنگین می شه .ممنون می شم اگه نظر تون رو بگین .قعلا حدود 8 تا ایده دارم که اکثرا در زمینه سرگرمی و بازی هستند .
دیگه اینکه به نظرم ایده ها خیلی ساده میان .و نمی دونم در همین حد ساده هم قابل ثبت کردن هستند یا نه ؟
یه مثال بزنم .فرض کنید ما هنوز چای کیسه ای نداشتیم .و ایده من فقط همین بود که بگم می تونیم مقداری پودر چایی رو در یک کیسه کوچک قابل نفوذ بگذاریم که وقتی اونو در یک لیوان قرار می دیم و اب جوش روش می ریزیم چایی درست شه .ایا همین برای ثبت ایده کافی بود و یا اینکه باید مطالب دیگه ای هم اضافه بشه ؟
با تشکر و احترام

سلام
یه پست براتون گذاشتم چون شما چندمین نفری هستید که توی این زمینه سئوال دارید. فقط خلاصه بگم پولتون رو دور نریزید.

بهترین کار اینه که انگلیسیتونو قوی کنید. همزمان ایده اتونو اگر میشه توی ایران ثبت کنید.

در مورد سادگی ایده هم واقعیتش اینه که هر چی ساده تر باشه ارزشمندتره. اگر اینطوری که میگید ساده هست (مثل اون چایی) ممکنه حتی میلیون ها دلار ارزش داشته باشه. سادگی ایده اصلا مسئله ثبت اختراع نیست. اینکه قبلا کسی چنین چیزی رو ثبت نکرده باشه مسئله هست.

عادل پنج‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1396 ساعت 11:12 ب.ظ

سلام
بسیار مفید نوشتی ممنونم

سلام
خواهش

عادل یکشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 07:33 ق.ظ

بازم بنویس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد