زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

فرم I-20 رو گرفتم, نامه وزارت علومو هم گرفتم ولی نظام وظیفه نبود

بالاخره دیشب فرم I-20 رو گرفتم. همونطوری که گفتم یکی از بچه ها از ایتالیا برام آورد و خدا هم خیر بهش بده. صبح رفتم وزارت علوم, ساعت 9 رسیدم اونجا و خوشبختانه از اون روز خیلی خلوت تر بود. چون قبلا سایت نشا ثبت نام کرده بودم مشکل خاصی نبود. همه مدارک جدید رو از جمله I-20 امو هم آپلود کردم توی سایت که دیگه مشکلی نباشه.

اول رفتم طبقه همکف, بعد فرستادنم اتاق 325 طبقه سوم. کارشناس امریکا اونجا بود اما بقیه کشورها کسی از کارشناساشونو ندیدم. یه نگاهی جزئی به مدارکم کرد و براش همون I-20 مهم بود و بقیه رو ندید. بعد آمدم اتاق 329 اونم یه نگاهی کرد به فرم I-20 و تافل و مدارک نظام وظیفه و باز منو فرستاد طبقه همکف. اونجا هم نامه نظام وظیفه رو پرینت کردن برام و آقای موسوی نامی برام امضا کرد و تموم. کل مراحل کمتر از 45 دقیقه هم شد. کاشکی همه ادارات همینطوری بودن.

برای ارز دانشجویی هم پرسیدم گفتن تا ویزا نباشه نمیتونی پرونده تشکیل بدی. سریع آمدم نظام وظیفه که همین امروز کارهای اونجا رو انجام بدم. نزدیک ساعت 11 و ربع بود که رسیدم اونجا. رفتم داخل و یه افسری رو گذاشته بودن برای کارهای تحصیلی تا گفتم که برای معافیت تحصی... حرفمو قطع کرد و گفت تحصیلی 14م به بعد. گفتم من... گفت هیچکسی نیست, 14م به بعد. دیگه دیدم دیر هست برم سر کارم آمدم خونه.

بعد من میگم نظام کثیفه, میگن چرا میگی. من قبل از عید از 2-3 نفر همونجا پرسیدم و با تاکید هم پرسیدم که ایام عید ساعت کاریتون چطوریه, من میخوام نامه بگیرم از وزارت علوم, گفتن که ما روزهایی که تعطیل نباشه هر روزشو هستیم. اگر میدونستم قراره تا آخر عید طول بکشه کارم چرا باید 40 دلار پول پست اکسپرس میدادم؟؟؟ چرا مسافرت نمیرفتم و خودمو به زحمت مینداختم که هر جوری شده I-20 ایمو توی این وسط تعطیلی ها بگیرم؟ تازه یه روز دیگه کاریم رو هم از دست دادم که برم نظام وظیفه و بگن نیستیم! نه به اون وزارت علوم که همه کارمندا حتی اون کارشناس امریکا که یه خانم جوانی بود و شاید میخواست مسافرت باشه بودند و نه به اینجایی که اسمش نظام وظیفه است و چیزی که توش نیست همین وظیفه است. به هر حال پروسه گرفتن پاسپورت توی عید به بعد از عید مختل شد. توی این ده روز هم شاید بعضی دانشگاه ها جواب بدن.

نظرات 2 + ارسال نظر
هستی دوشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:49 ب.ظ

شما اگر برید آمریکا , این امکان وجود نداره که بتونید همزمان یه جا کار پیدا کنید؟
اینجوری فکر میکنم هزینه دانشگاهتون هم جور میشه....

البته فکر کنم من یه جا خوندم که تو کانادا کارکردن همزمان با درس خوندن غیر قانونیه !!

سلام.
امریکا با ویزای دانشجویی کسی اجازه کار خارج دانشگاه نداره. البته میشه ویزا رو تغییر داد به ویزای کار که اونم دردسرهای خودشو داره. کار درون دانشگاه هم همین فاند های RA و TA هست که ممکنه دانشجوهایی که با هزینه خودشون میرن بعد از یک ترم یا یکسال بگیرن.
کانادا معمولا بعد از 6 ماه اجازه کار خارج از دانشگاه هم داده میشه و قانونیه.

دوستدار شما دوشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 03:30 ب.ظ

با سلام،

با آرزوی موفقیت برای شما چند تا سوال داشتم:

1- این فرم بعد از این صادر میشه که شما از یک دانشگاه پدیرش گرفته باشید و شما برای اخذ آن باید از طریق دانشگاه اقدام کنید؟

2- ما که اقوامی و دوستی خارج از خود آمریکا نداریم چکار کنیم؟ راه دیگه ای نیست؟

3- من با پدرم یه شرکت داریم که حساب بانکی شرکت (بانک ملت) به امضای پدرم هست و من توی اون شرکت تنها سهم دارم. آیا ریز حساب یا گواهی تمکن مالی رو از این حساب قبول می کنند یا باید پول ها رو بریزیم توی حساب پدر (اونم بانک ملت متاسفانه)؟ اگر جواب منفی است پس احتمالا باید به فکر باز کردن حساب توی یکی از بانک های خصوصی باشیم؟ بانک پارسیان بهتره یا اقتصاد نوین؟

امیدوارم که پاییز آمریکا باشید و بعد از تحصیلات به مملکت خود برگردید و به مردم اون حدمت کنید. ما باید سعی کنیم که ایران را با تمام نواقص و حق کشی های که میشه از دست یه عده نا اهل که بر ادارات و سیستم اداری اون چنبره زدند نجات دهیم!

سلام

1- بله بعد از اینکه پذیرش گرفتید و گواهی مالی هم دادید دانشگاه (و بعضی دانشگاه ها تایید رسمی اسپانسر رو هم میخواد) میشه بدون اکسپت آفر (اگر بدون فاند هستید) در بیشتر مواقع I-20 رو گرفت و همین برای وزارت علوم کافیه.

2- بگردید شاید پیدا کنید. بهترین راه همین اقوامه, نشد یه شرکت هایی هستن مثل کارا پست و ... که این کار رو انجام میدن اما من نمیدونم چطوری هستن.

3- حساب بانک ملت مشکلی نداره, ازشون بپرسید راهنمایی میکنن که چطوری گواهی بگیرید که به مشکل نخوره. اتفاقا گواهی از اون حساب برای سفارت خیلی هم خوبه چون نشون میده که شما اینجا کار و بار داری و بعد از درس برمیگردی. خود دانشگاه هم ممکنه قبول کنه با یه مدارک اضافه که مثلا گواهی ثبت شرکت و ... رو بدید که نشون بده شما هم جزو شرکا هستید. تا جایی که بتونید از همون حساب بگیرید بهتر از اینه که بخواهید از جای دیگه بگیرید.اگر واقعا گفتن نمیشه (که بعید میدونم) دیگه چاره ای نیست که سریعتر یه بانک خصوصی حساب باز کنید (تعجب میکنم که تا حالا باز نکردید مخصوصا پارسیان)

فعلا که کاری از دست ما بر نمیاد و در شرایط فعلی به نظر من بهترین کار برای هر کسی که میتونه بره اینه که بره. چون کسانی که میرن وقتی بر میگردن, یه کوله بار تجربه و آشنایی با فرهنگ های دیگه رو با خودشون میارن که میتونه برای آینده مفید باشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد