زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

زیر آسمان خدا

این وبلاگ داستان یک پسر ایرانیه که تصمیم گرفت بره امریکا و برای این کار دو سال اپلای کرد تا بالاخره پذیرش گرفت و ...

گول شرکت های ثبت ایده اختراع موفت رو توی ایران نخورید

پارسال یه مقداری من در مورد ثبت اختراع نوشتم بعضی دوستان مراجعه کردن و در مورد نحوه ثبت اختراع پرسیدن. اما به نظرم دیگه تعدادشون داره زیاد میشه که یه مشکلی دارن و اونم نحوه ثبت اختراع توی امریکا هست. 

 

فکر کنم که قبلا هم گفته بودم که ثبت اختراع موقت برای امریکا فقط یکساله هست و هیچ مسئولیتی رو هم متوجه شرکت ثبت کننده نمیکنه و فقط از مخترع حمایت میکنه که توی این یکسال یک اسپانسر مالی پیدا کنه که ایده رو انجام بده. هزینه این ثبت اختراع هم برای شرکت های بزرگ 250 دلار و برای سازمان های کوچیک و افراد فقط 125 دلاره. شرکت های ایرانی به اسم ثبت اختراع و کمک برای ثبت اختراع درخواست مبالغ نجومی 1 میلیون و 2 میلیون میکنن که به نظر من اصلا انصاف نیست. بدیهیه که شما اگر تا قبل از یکسال هم نرید برای ثبت اصلی (که حداقل 5000 دلار آب میخوره و شرکت ها هم زیر 15 میلیون ازتون دستمزد نمیگیرن) اون پولی که برای ثبت اختراع دادید هم به باد میره. من قبلا اینجا نوشتم که چطوریه میشه اختراع رو خودتون ثبت موقت کنید با کمترین هزینه (اونم به شرطی که بازم سر سال نشده ثبت دائمشو انجام بدید وگرنه اون پول هم دود شده رفته). اینم بگم که ثبت موقت تا تبدیل به دائم نشده هیییییییییچ ارزش قانونی نداره.

 

دوست عزیزی که اختراع داری و میخوای توی امریکا ثبت کنی اینو بدون که اینجا هر کسی نمیره اختراعشو ثبت کنه. چون هزینه اش خیلی زیاده. اختراعی هم که ثبت شد برای قوانین اینجا خوبه و توی ایران هیچ کاربردی نداره. ثبت اختراع توی ایرانی خیلی ارزونتره و اختراعی که اونجا ثبت بشه باز امکان داره که توی امریکا هم معتبر باشه. اما عموما کسی اینجا اختراع ثبت میکنه که بخواد همینجا بزینس راه بندازه و ترس اینو داشته باشه که یکی از ایده اش سو استفاده کنه. برای همینه که بیشترین ثبت اختراع مربوط به شرکتهای بزرگ امریکایی هست که ترس کپی برداری رقباشونو دارن.  

 

من اینجا با یکی از بچه هایی که شرکت خودشو روی ایده خودش زده بود صحبت میکردم که آیا ایده اشو ثبت کرده یا نه. میگفت من از 3 تا ایده یکیشو فقط ثبت کردم. اون دو تای دیگه به نظرم کار هر کسی نبود که بخواد تقلیدش کنه. آخه ایده وقتی که داده میشه برای اینکه تبدیل به یه اختراع قابل استفاده بشه هزار تا پروسه روش انجام میشه و یکی بخواد از اول همه رو تقلید کنه خیلی طول میکشه که برسه به کسی که از اول داشته روی این موضوع کار میکرده. برای همین کمتر ترس کپی برداری از بعضی ایده ها وجود داره و ارزش ثبت اختراع براش وجود نداره. اما وقتی شما میایی 500 میلیون دلار سرمایه میخوای بذاری که شرکت راه بندازی و ایده اتو تبدیل به یه اختراع کنی اون وقت احمقانه میشه که نیایی 5000 دلار بدی و ایده اتو در مقابل کپی برداری که احتمالا باعث ورشکستگی شرکتت میشه کنی.

  

به نظر من تا زمانی که شما شانسی برای ورود به بازار بزینس امریکا ندارید ثبت اختراع توی امریکا یه کار عبث هست. اما اگر قراره در آینده نزدیک یا دور وارد این کار بشید اون وقت باید بهش فکر کنید. اگر زبان هم بلد نیستید که خودتون برای خودتون یه اختراع رو ثبت موقت کنید شاید اصلا نباید به فکر ثبت اختراعش توی امریکا باشید. آخه مثلا ثبت کردید و شش سال بعد یه کسی هم آمد کپی برداری کرد اینجا بعد شما چطوری دستتون بهش میرسه و تازه برسه با کدوم پول میخواهید وکیل بگیرید که حالا آیا بتونه ثابت کنه اون طرحی که اون طرف انجام داده کپی طرح شما بوده یا نبوده.  

 

در واقع همه چیز برعکسه و اینه که همه چیز اینطوریه که شما یه بزینس راه میندازید روی ایده ای که ثبت کردید و اگر مثلا 10 سال دیگه یه بزینس دیگه آمد دقیقا همون ایده شما رو برداشت و باعث شد شرکت شما ضرر کنه بتونید از خودتون دفاع کنید.

 

متاسفم که توی این شرایط و اوضاع کشور ما یه عده ای هم از آب گل آلود در حال ماهیگیری هستن از قشری که یه ذهن خلاق دارن که خدایی نکرده همه سرمایه نداشته اشونم ازشون بگیرن و چنین استعدادی رو همینجا خفه اش کنن.

نظرات 13 + ارسال نظر
ابوالفضل دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:06 ق.ظ http://www.mardankhatar.blogsky..com

در جهان غصه کوتاهی دیوار مخور

حسرت کاخ رفیق و زر بسیار مخور

گردش چرخ نگردد به مراد دل کس

غم بی مهری آن مردم بی عار مخور

من نه آنم که به دل حسرت این خاک برم
نه چنانم که به جان رشک به سفاک برم
گر سما هم نبگردد به مراد دل ما
جهد مردانه کنم چرخ به افلاک برم

sima دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 06:50 ب.ظ

خوب اول از این پستی که وقت گذاشتین و با دلسوزی و صداقت برای راهنمایی نوشتین تشکر می کنم .راستش ایده هایی که من دارم اصلا توسط خودم قابل اجرا نیست .بخاطر اینکه سرمایه خیلی زیادی می خواد که من ندارم .من می خواستم اونو ثبت موقت کنم تا بعد بتونم به چند تاکمپانی بین المللی ارائه بدم و ایده مو به انها بفروشم .دو سه تا هم ایده تکمیلی برای یکی از بازی های یاهو و نیز یاهو مسنجر دارم .برای همین تو فکر ثبتش هستم .ان شرکتی که هم برای ثبت باهاشون صحبت کردم گفتند که تو واشنگتن هم دفتر دارن و حتی اگر ایده من تا حالا توسط فرد دیگه ای ثبت نشده باشه و با ارزش از نظر تجاری باشه برای قرارداد بستن بعدی هم کمک می کنند .منتها همانطور که من فکر می کنم ایده ام خوبه انتظارش رو هم دارم که تکراری باشه و توسط فرد دیگه ای قبلا ثبت شده باشه و یا اینکه اصلا ارزش تجاری نداشته باشه ولی خوب بهر حال احتمال موفقیت ان رو هم میدم.باز هم از شما تشکر می کنم و دوست دارم یاد اور بشم که من همشهری شما و شیرازی هستم.و جدا براتون ارزوی موفقیت در کار و درس و زندگی دارم.

سلام
تجربه زندگی به من ثابت کرده که توی این قراردادها اون سر قرارداد که جزوش نیست هیچوقت هم جزوش نیست! یعنی اینکه میگن ما دفتر داریم و در آینده توی قرارداد بستن کمک میکنم در 99% کشکه.
ایده بازی هم خیلی مهمه ولی در این حد بهتون بگم که کسی ایده رو نمیخره. توی امریکاش هم نمیخرن. یا باید خودتون انجامش بدید یا عرضه داشته باشید که تیم درست کنید و انجامش بدید. در غیر این صورت ثبت اختراع کردنش برای اینکه آیا یه روزی یکی بیاد بخره کار پولداراش هم نیست. سعی کنید حداقل patent search رو یاد بگیرید (از گوگل پتنت که لینک گذاشته بودم) و زبانتون رو خوب کنید.
در مورد ارزش ایده هاتون هم اگر دوست داشتید میتونید بهم خصوصی ایمیل بزنید.
موفق باشید

حسن کچل دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:24 ب.ظ

ما که این رو نداریم چه کار کنیم

کدومو؟

یونس چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:46 ق.ظ http://itpost.blogfa.com

سلام ببخشید شما معنی این جمله رو می دونید:

Do not accept either-or thinking

از بزوس مدیر عامل امازون هست.
پیشاپیش ممنونم

سلام
نه.

just چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:19 ب.ظ

rasti unja hanoz home sick nahsodi?

سلام
چرا روزای اول که بودم مگه نخوندید؟
الانم هنوز خوابم به هم ریخته است.

Wall-E چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:13 ب.ظ

برادر از امروز surface مایکروسافت پیش فروش میشه !
خوش به حالت میتونی بخری
حالا ممکنه نخوای بخری ، ولی میتونی
اما ما چی ؟

آره حیف که منم پول ندارم و از اون بدتر که آیپد دارم. حالا چیز مهمی نیست.

... پنج‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 06:37 ب.ظ

سلام

این کتاب 1100 برای تافل اینه :

http://www.booktolearn.com/?p=1199

چون دیدم جزوه های دیگه هم هستند یا همین عنوان 1100 ولی محتویاتشون فرق میکنه.
گفتم از شما بپرسم که خیالم راحت بشه .
از روی جلد هم میشه تشخیص داد ( اگه تنبلیتون میگیره دانلود کنید)

ممنون

سلام

همین هست ولی اونی که من دیده بودم جلدش قرمز بود. اون کارت هایی که لینکشو گذاشته بودم هم خیلی مفید هستن. فکر کنم کل 1100 رو داره که من از روی همون خوندم.

موفق باشید

گلنوش جمعه 28 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:17 ق.ظ

سلام
من دوست دارم واسه ادامه تحصیل بیام امریکا به نظرتون از ارشد بیام یا از phdبیام؟؟؟کدوم بهتره
الان کارشناسی بیولوژی ام
لطفا میل بزنید ممنون

ن جمعه 28 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 06:32 ب.ظ

hamper in english:a basket with a lid, which is used for carrying food or sending it to someone as a present:

hamper in american:a large basket that you put dirty clothes in until they can be washed [= laundry basket British English]

mosi جمعه 28 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:01 ب.ظ

سلام .ممنون از مطالبتون توی وبلاگ

من یه سوالی داشتم .من توی ایمیلی که به استاد زدم برای مقطع مستر، موافقت ضمنی کرده چند میل رو فبلا زدم. و فیلد کاری رو به من گفت خیلی همراستا هست. ولی گفت : این عین جمله اش هست:

I do not have any funds now, possibly later

می خواستم ببینم
الان زوده واسه سال بعد یا همه استادها فاندشون دیر معلوم میشه برای سال بعد؟
و با چه استراتژی بریم جلو که با استاد به نتیجه برسیم؟؟

لطفا میل بزنید ممنون.

سلام

این حرف چند تا معنی داره:
1- من فاند ندارم اما بدم نمیاد حالا دوست داشتی بیایی اینجا با هم کار کنیم
2- من فاند دارم اما فکر میکنم دانشجوی بهتر از تو گیرم میاد

راستش نمیدونم چه استراتژی ای لازم میشه.

موفق باشید

ponic چهارشنبه 10 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:36 ب.ظ http://http://sokoutesaye.blogsky.com/

سلام
ولی من اختراعمو تو ایران ثبت کردم و خیلی از افرادی رو هم که اینجا اختراعشون رو ثبت کردن میشناسم!
فک کنم من یه مثال نقض باشم برای این حرفتون

سلام
این مطلب در مورد امریکا بود نه ایران.

محسن جمعه 25 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:46 ق.ظ

یک جوان 17 ساله انگلیسی اپلیکیشنی ساخت که اونو 30 میلیون دلار به یاهو فروخت
من هم ایده بزرگی دارم که اول میخام اونو ثبت آمریکاش کنم و بعد بفروشم
ایده ام جدید جالب و کاربردی است اما توسط شرکت های بزرگ
چکار باید کنم؟
شما منو نامید کردید اما باید راهی باشد؟

نمیدونم.

هومن چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1402 ساعت 09:54 ب.ظ

دوستان عزیز من خودم مخترع دارو هستم ،دقیقا س سال قبل تو همین ایران خودمون که میگید کسی خریدار نیست دراشتباهید ،من چون وضع مالی خوبی نداشتم نتونستم ثبتش کنم .وگرنه الان مولتی تیلیاردر بودم البته خوشبختانه الان وضعیتم بهتره. شخصی که می‌خواست اسپانسر من باشه اون روز که کنارش بود میخواست خونه برام بگیره، پول بهم بده و می‌گفت تو فقط برای ما کار کن ایده هاتو ثبت کن بده ما تولید کنیم.

چرا اینقدر مبهم حرف میزنین؟ خب خوب معرفی کنین سوابق اتون رو بذارین. اسم اون شخص رو بذارین. بعد بگین چقدر اون شخص بهتون پول داد و خرید و اسنادش رو بذارین. بعد هم ببخشید اولین باره که میشنوم کسی دارو اختراع میکنه. معمولا تحقیق میکنن و کشف میکنن. یه فرق هایی هم بین کشف و اختراع هست تا جایی که بنده اطلاع دارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد